Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejnovější krok Toyoty názorně ukazuje, v jak zoufalé situaci se dnes i velké automobilky nachází
29.10.2022 | Petr Prokopec
Co všechno lze ještě z auta odstranit, aby zůstalo autem a bylo bez problémů prodejné? Volant, kola nebo motor to asi nebudou, ale co takhle elektronický klíč? Právě o ten přišly nové Toyoty, naštěstí jde ale zatím jen o ten náhradní.
Zoufalá doba si žádá zoufalé činy, říká se. A jestli lze nějak charakterizovat současnost, pak musíme použít právě slůvko „zoufalá“. Na nedostatek čipů totiž začalo docházet ještě před příchodem koronaviru, neboť výrobci začali produkovat stále více tzv. chytrých aut. Nejde přitom jen o ta elektrická, nýbrž i o spalovací, jenž mohou kupříkladu vypínat určitý počet válců, zvládají se řídit sama a jejich multimediální systémy pomalu konkurují těm nejlepším počítačům.
S příchodem pandemie nicméně došlo na souběh dvou faktorů. Automobilky totiž kvůli nucenému uzavření továren a následnému poklesu zájmu kupujících zrušily či utlumily své objednávky. Oproti tomu výrobci elektroniky naopak začali topit pod kotlem, neboť zaklínadlem doby se stala práce z domova. Kvůli ní však vzrostly prodeje počítačů, notebooků a podobné techniky. Firmy produkující čipy se tedy nepřekvapivě začaly orientovat na tento sektor.
Jenže ve chvíli, kdy se automobilky probraly a rozhodly, že nastal čas na návrat do původních kolejí, bylo už pozdě. Kapacity výrobců čipů byly zamluveny dlouho dopředu a jakkoli někteří z nich začali stavět nové továrny, na jejich otevření bude třeba ještě nějakou chvíli vyčkat. A jelikož se stupňuje tlak na elektrifikaci, která vyžaduje použití zásadně většího počtu čipů, je zjevné, že ani navýšení výroby nebude dostačující. S nedostatkem čipů se tak automobilky potýkají nadále a ještě nějaký čas se s ním potýkat budou.
Právě tento stav vede k oněm zoufalým činům. Toyota přitom již před pár měsíci oznámila, že brzké dodání aut může lidem garantovat jen ve chvíli, kdy se vzdají některých „výdobytků civilizace“. Tím přitom byly míněny třeba i držáky na nápoje - také takový prvek dnes vyžaduje použití elektronických komponentů, pakliže jsou držáky vyhřívané a klimatizované.
Momentálně nicméně Toyota zachází ještě dál. Japonská automobilka totiž bude souběžně s novými vozy dodávat už jen jeden elektronický klíč namísto dosavadních dvou. Na ten druhý totiž značce chybí právě čipy, nahradit je tak dočasně mají základní mechanické. Toyota dodává, že jakmile se situace zlepší, dotčení majitelé dostanou druhý elektronický klíč dodatečně, navíc bez poplatku. Nicméně je otázkou, kdy se tak skutečně stane. Dle mnoha prognóz by totiž čipová krize měla skončit nejdříve v roce 2024. To ale znamená, že automobilka bude muset následně dodatečně vyrobit klíčky pro několikaletou produkci, tedy klidně pro desítky milionů aut.
Pokud tedy máte objednanou novou Toyotu, se kterou k vám dorazí pouze jeden elektronický klíč, raději ho střežte jako oko v hlavě. Snadno se totiž může stát, že další bude k dispozici až za nějaké tři čtyři roky. Jak jsme tedy zmínili již na úvod, jestli lze současnost nějak charakterizovat, pak jen jako zoufalou dobu vyžadující zoufalá řešení.






Toyota s novým opatřením prozatím přichází pouze v Japonsku, týká se nicméně všech aut. Tedy i nového Land Cruiseru, který rozhodně není levný. Přesto však i ten může k zákazníkovi dorazit pouze s jedním elektronickým klíčkem. Foto: Toyota
Zdroj: Toyota
Bleskovky
  Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
  Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
  Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? včera 09:13
 - Hakim Danish místo Yamanaky včera 08:40
 - Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
 - Kdo je Mattia Rato? 2.11.2025
 - Honda Team Asia 2026 se dvěma nováčky 2.11.2025
 
Nejnovější články
 Muž za drobné pořídil odepsaný Range Rover na přestavbu, až pak zjistil, co koupil. Teď ho prodá za miliony
před 9 hodinami
 Nová levná auta značky financované Jeffem Bezosem nebudou mít ani jeden oficiální servis, je to menší revoluce
před 10 hodinami
 BMW M3 kombi, které se automobilka bála pustit do výroby, teď může být vaše v téměř dokonalém stavu
včera
 Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
včera
 Přechod Volva na elektrická auta „bez jakýchkoli kdyby a ale” končí totálním fiaskem. Prodeje kolabují, firma už ví, že „to nemůže diktovat”
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.03. 23:57 - mafel
 - Jednostopé okénko 11.03. 23:53 - abgx1
 - IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
 - Dříve M135i, nyní ///M2 11.03. 10:12 - M.Z.
 - Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
 - BMW Divize 11.03. 08:33 - pavproch
 - Pneu koutek 11.02. 17:48 - pavproch
 - Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 11.01. 21:57 - Truck Daškam
 
    
    
    
  
      
      
      
    