Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Největší britská automobilka padá ke dnu, i její největší naděje ji jen stahuje níž
19.9.2020 | Petr Miler
Chvíli se zdálo, že míří zpět na vrchol, poslední roky ale ukazují, že souzena je mu spíše cesta opačným směrem. Už jen dva modely, které se historicky k Jaguaru vůbec nehodí, drží britskou klasiku nad vodou.
Automobilový průmysl schytal v posledních letech několik těžkých ran a byť žádnou z významných značek zatím nepřivedl k vyloženě existenčním problémům, slabší kusy už začínají odpadat. První na ráně se zdají být britské automobilky, neboť k neblahým nápadům Evropské unie, propadu prodejů v Číně a letošním koronavirovým patáliím se u nich přidávají následky Brexitu. Jsme přesvědčeni, že z dlouhodobého hlediska bude mít odchod Britů z Evropské unie na tamní firmy pozitivní efekt (pokud se tedy Spojené království nerozhodne být evropštější než celá EU, což dnes tak trochu vypadá), bezprostředně ale znamená nevítanou změnu. A pro už tak komplikovaně přežívající firmy je těžkou ránou.
Na pokraj propasti už tato situace přivedla Aston Martin, který z bryndy vytáhl kanadský miliardář, jen o málo lépe je na tom Jaguar Land Rover (JLR), dnes největší britská automobilka. Ta za sebou silného majitele má, jenže nepříliš automobilového charakteru. Formálně mateřská automobilka Tata Motors Britům prakticky s ničím reálně nepomůže, spíše jinak zaměřený konglomerát Tata si pak sice může dovolit JLR držet nad vodou i ve ztrátě. Ale proč by to dělal, pakliže neuvidí alespoň světlo na konci tunelu.
Toho nyní pro Brity mnoho nesvítí - prodělávají miliardy a prodeje padají níž a níž. Jaguar se loni v Evropě propadl s prodeji asi o 10 procent na necelých 76 tisíc prodaných aut a letos je po sedmi měsících na 26 691 vozech. To zní jako dobrý důvod spustit pohřební hudbu, pořád to ale není ten největší problém. Tím je zoufalá struktura prodejů, která neskutečných 20 571 prodaných aut soustřeďuje do SUV E-Pace, F-Pace a I-Pace, ze kterého se přes obecný neúspěch stává vedle ostatních aut prodejní hit. Na veškerou ostatní produkci totiž zbývá jen něco přes 6 tisíc vozů, tak mizerně na tom Jaguar nebyl od začátku 90. let.
Odbyt čehokoli „normálního” se propadl prakticky k nule. Například velké XJ si letos v Evropě našlo 172 zákazníků (třeba v roce 1998 to bylo přes 14 tisíc lidí), propadák je i XF s letošními 1 494 prodeji (ještě v roce 2014 skoro 21 tisíc aut), F-Type s 1 449 prodanými vozy je snad ještě příjemné překvapení. Ten pravý průšvih je ale ještě o kus níž v nabídce. Zcela na okraj zájmu se dostal nejnovější sedan XE, kdysi největší naděje Jaguaru na další existenci, který si letos vybralo pouhých 2 976 lidí. To je neuvěřitelně malé číslo na vůz, který měl být nadějí značky na posun ke hvězdám a který přímo konkuruje BMW řady 3, které si v Evropě každý rok vybere až 200 tisíc lidí.
XE přitom nezačal špatně, v roce 2016 po něm sáhlo bezmála 25 tisíc lidí a byl jasně na vzestupné tendenci. Další rok s odbytem blížícím se 20 tisícům vozů šlo ještě označit za ucházející, pak ale přišla bída s nouzí vrcholící letošním výsledkem. Jaguar bude říkat něco o přesunu zákazníků k SUV, ten ale není tak masivní. Jsme přesvědčeni, že Britové udělali fatální chybu, když XE zbavili jakýchkoli zajímavějších motorů a verzí. Dnes můžete mít dvoulitrový diesel a dvoulitrový benzin a... to je všechno. Automobilka si jistě spočítala, že těžiště prodejů je beztak tady, ale nebere se z ničeho. Bere se z image prémiového auta, kterou nevytvoří motorizace dostupné i pro Škodu Superb. Prostě ne.
Šéfové firmy přes veškeré své zkušenosti podcenili marketingový efekt zajímavých modelů, které dodávají vozu auru výjimečnosti a pro zákazníky jsou důležité, i když je nekupují a nakonec si stejně pořídí onen čtyřválcový diesel. Možná si u dealera sjedou kompresorem přeplňovaným V6, možná ani to ne a přesto bez něj onen diesel nepořídí. Tak se stalo, že XE jako největší naděje značky tře bídu s nouzí a nejzásadnějším způsobem táhne Jaguar ještě víc ke dnu.
Bohužel pro Jaguar se obáváme, že s těmito důsledky bude pro firmu těžké se za současné situace na trhu jakkoli konstruktivně potýkat. Vypadá to, ze přinejmenším samotný Jaguar se v portfoliu Taty brzy stane přítěží, se kterým se bude muset nějak vypořádat. Pokud tedy nebude mít boží trpělivost a ztráty generované především dřívějšími přešlapy nebude ochotna trpět několik let.
Jaguar XE SV Project 8 s osmiválcem byl v nabídce modelu XE světlou výjimkou, sám ale nestačil odvrátit negativní dopady oholení nabídky motorů pro menší sedan jen na čtyřválce. Právě rychlý ústup XE ze slávy je dnes pro Jaguar největší přítěží, neprodává se skoro vůbec, i když jde v prémiovém segmentu o jeden z nejoblíbenějších typů aut. Foto: Jaguar
Zdroje: JATO Dynamics, Jaguar
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 7 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nejnovější články
- I Rivian vidí, jak elektromobily ztrácí půdu pod nohama. Propouští další lidi, jeho akcie se propadly už o 93 procent
před hodinou - Čínští komunističtí pohlaváři dostanou novou luxusní limuzínu, odporná není jen tím, komu bude sloužit
před 3 hodinami - Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před 4 hodinami - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 6 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva