Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejvýkonnější čtyřválec světa už nemá Mercedes, tohle je nový extrém
1.12.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Mezi sériově vyráběnými čtyřválcovými motory v posledních letech neochvějně vládl svým výkonem Mercedes. Už to neplatí, překvapivě ho překonal Saleen.
Pokud bychom pátrali po nejvýkonnějším produkčním čtyřválci současnosti, pak veškeré stopy vedou k AMG. To ze dvou litrů objemu ždímá neskutečných 381 koní. Navíc jde o stávající generaci, ta příští by měla disponovat minimálně čtyřmi stovkami koní a stejně jako nyní půjde nadále o nejvýkonnější sériový dvoulitr všech dob. V rámci čtyřválců ovšem již nyní víme o konkurenci, kterou ani Mercedes nezdolá. A překvapivě nebude řeč o Audi.
Králem se stává Saleen, přesněji řečeno jeho nový model S1 - kompaktní a elegantní sporťáček, který se aktuálně představil na autosalonu v Los Angeles. Detailů o tomto voze je prozatím málo, nicméně pár faktů známo je. Začít můžeme právě u srdce každého automobilu, tedy u motoru. Tím překvapivě nebude „americká“ jednotka, tedy osmiválec či přinejhorším šestiválec, nýbrž čtyřválec o 2,5litrovém objemu, v jehož případě chybějící válce supluje turbodmychadlo.
Jak jsme naznačili již výše, i přes malý objem lze očekávat vysoký výkon. Jednotka by měla dávat k dobru 450 hp (tedy 457 koní) a 474 Nm točivého momentu. Na druhé straně rovnice pak máme počítat s 1 218 kilogramy, máme tu tedy poměr výkonu a hmotnosti 556 koní na tunu. To je vskutku úctyhodný počin, díky kterému je de facto překonáno i základní Bugatti Veyron. Logicky tak lze počítat s impozantní jízdní dynamikou.
Saleen v tomto ohledu mluví o akceleraci z klidu na stovku za 3,5 sekundy a na čtvrtmíli za 11,3 sekundy. Nejvyšší rychlost pak činí 290 km/h, přičemž tato data nejspíše budou spojena se základním šestistupňovým manuálem. Vedle toho bude k dispozici i automat s pádly pod volantem, Saleen však zatím nejspíše ještě nemá potvrzen kontrakt s dodavatelem, neboť neznámý je jak počet rychlostních stupňů, tak i počet spojek.
S1 nemá excelovat jen v přímém směru, s působivým chováním lze počítat také v zatáčkách, kde by měl vůz generovat až 1,2 g. Pomohou mu k tomu pneumatiky Continental ExtremeContact Sport, jež budou nasazeny na 20palcových kolech. Za nimi pak prosvítají masivní brzdy, které by měly bez problémů zlikvidovat veškerý potenciál motoru. Podrobnosti o velikosti kotoučů či gum však opět chybí.
Můžeme ovšem dodat, že Saleen S1 používá kompozitní karoserii, jež zakrývá hliníkové šasí. Povšimnout si přitom můžeme jistých spojitostí s někdejší Artegou GT, což není náhoda. Saleen je totiž aktuálně součástí skupiny Jiangsu Saleen Automotive Technology Group, přičemž Číňané kdysi koupili i Artegu, a to právě kvůli chystanému kompaktnímu americkému sporťáku.
Saleen zjistil, že adaptace letitého německého kupé by kvůli přísnějším bezpečnostním regulím byla značně nákladná, proto nakonec projekt S1 odstartoval z čistého listu papíru. Stejně tak americká automobilka nakonec zavrhla i koupi motoru od jiné automobilky, neboť v takovém případě by prý technologická stránka celého projektu nebyla pod absolutní kontrolou.
S1 je tedy ryze americkým projektem, za kterým stojí čínské peníze. Není tedy ve výsledku překvapivé, že kupé bylo homologováno pro oba největší trhy světa, stejně jako nebude mít problém s bezpečnostními a emisními předpisy ani v Evropě. Objednávky se rozjely již nyní, přičemž ceny startují na sumě 100 000 USD (cca 2,15 milionu korun).
Saleen S1 se ukázal naživo v Los Angeles...
...i na několika málo oficiálních fotkách
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejnovější články
- Bizarní nová Lancia Ypsilon se začala prodávat. Oproti předchůdci má kontroverzní nejen vzhled, ale i ceny
před 8 hodinami - Dekádu staré elektromobily zažívají předčasnou smrt v chudobě, majitelka se zbavila Tesly původně za miliony jen za 58 tisíc
před 9 hodinami - Číňané pro své komunistické pohlaváry zkopírovali Bentley a Rolls-Royce do jednoho auta, chtějí ho prodávat i ve světě
před 11 hodinami - VW si dal stranou 23 miliard, aby mohl přistoupit k bleskovému propouštění, o práci má přijít okolo 20 tisíc lidí
včera - Aston Martin dál odmítá elektromobily i hybridy, místo toho odhalil nové dvanáctiválcové biturbo s 835 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva