Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Němci musí prodat továrnu i se zaměstnanci, původně ji chtěli prodat a přece mít
16.11.2020 | Petr Miler
Jedno svérázné řešení místo druhého nakonec zvolil německý Daimler v případě své továrny v Hambachu. S ohledem na nové plány do budoucna tuto továrnu nepotřebuje vůbec, prodat ji ale není jen tak.
V létě jsme vás informovali o tom, že Daimler chce prodat jednu ze svých továren. Šlo o fabriku na Smarty ve francouzském Hambachu, kterou ale nechtěl prostě prodat - chtěl skrze ní získat peníze na další restrukturalizaci a plánoval v ní dále vyrábět tatáž aut. Hledal tedy kupce, který mu ji okamžitě po převzetí opět pronajme, což firmě finančně uleví a na jejím fungování nic nezmění.
Takový kupec se ale buď nenašel, nebo automobilka s ohledem na ohlášené zeštíhlování další výrobu na tomto místě nevyužije - i současné Smarty se mají co nejdříve začít vyrábět v Číně, třebaže původně se tak mělo stát nejdříve v roce 2022. Tak či onak se našel jiný kupec, Ineos Automotive, automobilová divize chemického gigantu Ineos britského miliardáře Jim Ratcliffa, který by rád fabriku využil pro výrobu svého Grenadieru. Pokud máte pocit, že tady příběh, končí, jste na omylu - teprve zde začíná.
Ačkoli Hambach nezní jako úplně francouzské město, ve Francii ale leží a udělat cokoli podobného v této zemi vyžaduje souhlas odborů a vlády. A tak si obě strany mohly klást své podmínky, jejichž splnění musí prodeji předcházet. A nejsou pro Daimler ani Ineos úplně jednoduché, v podstatě vyžadují, aby továrna byla prodána i se zaměstnanci.
Podmínkou odborů i vlády tedy je, aby na místě probíhala nějaká výroba do doby, než fabriku převezme Ineos a byla tak zajištěna kontinuita při zaměstnávání asi 1 600 lidí, kteří v ní pracují. Vláda konkrétně říká, že po Daimleru požaduje, aby v továrně dále probíhala přímo výroba Smartů do stejného momentu, nebo byla zaměstnancům nabídnuta jiná práce, aby nemuselo dojít k jejich propuštění. Kupec pak všechny bude muset znovu zaměstnat.
Pro Ineos jsou podmínky zjevně akceptovatelné, a tak jen projevil potěšení nad tím, že koupi továrny schválila místní rada zaměstnanců. Zrovna její nadšení ale bylo omezené, neboť současně konstatovala, že pochybuje o úspěchu vozu, protože auta se spalovacím motorem „může být ve druhé polovině této dekády složité prodat”.
To je celé poněkud tragikomické - od faktu, že o prodeji továrny do značné míry rozhodují zaměstnanci, až po to, že si neuvědomují pozici tohoto off-roadu a zpochybňují budoucí úspěšnost produktu, který chtějí vyrábět. Je to drsný stroj do nepohody, který musí fungovat kdekoli ve světě a v takovém případě nic jiného než spalovací motor nepřipadá dost dobře v úvahu. Nemluvě o tom, že pokud Ineos neprodá víc jak 10 tisíc těchto aut v EU za rok, standardní pravidla Bruselu se na něj nevztahují. A pokud jich nebude ani 1 tisíc, nevztahují se na něj žádná. Že by klientela podobných aut chtěla od roku 2025 v masivní míře jiné než spalovací motory, si dovolíme pochybovat.
Daimler se bude muset rozhodnout, zda podmínky přijme, asi pro něj ale bude pořád snazší vymyslet, co bude do určité chvíle v Hambachu dělat, než hledat jinou cestu. Neboť i kdyby ji našel, s odbory se bude muset domluvit stejně.
Čekejme tedy, že tato transakce proběhne a Grenadier bude vznikat na půdě Evropské unie, což se vzhledem k brexitovým komplikacím Ineosu navzdory jiným nevýhodám hodí. Kdy přesně a za jakou cenu továrna změní majitele, bud muset být teprve upřesněno.


Továrna Daimleru v Hambachu nakonec nejspíše připadne britskému Ineosu. Foto: Daimler


Ten v ní bude vyrábět svůj Grenadier. Transakci jsou odbory nakloněny, i když o úspěchu samotného auta pochybují. Foto: Ineos Automotive
Zdroj: Auto News
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
14.12.2025
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- MS side 2026 bez Mostu včera 17:36
- Nejméně navštívené Grand Prix 2025 včera 17:11
- Indian Sport Scout RT 2026: s uzamykatelnými kufry včera 11:10
- Marcel Schroetter pojede IDM Superbike včera 10:00
- Brno skončilo v Top-5 14.12.2025
Nejnovější články
Elektrický propadák Fordu třech letech skončil, firma s ním splachuje do záchodu 404 miliard
před 2 hodinami
Máte ještě šéfdesignéra? A mohli bychom ho vidět? Jaguar Land Rover odmítá říct, co se stalo s jeho „kreativním ředitelem”
před 4 hodinami
VW dnes poprvé ve své 88leté historii uzavře svůj německý závod, cesta zpět už zřejmě nevede
před 5 hodinami
Rozfofrovali jsme stovky miliard za elektromobily a efekt je nulový. Německý profesor popsal, jak absurdní je tato cesta boje proti emisím CO2
včera
Tohle je nový král ztráty hodnoty. Majitel si myslel, že na něm vydělá balík, ve skutečnosti ale prodělal přes 20 tisíc na každém ujetém km
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
