Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Němci otestovali nejnovější Dacii, ani optikou pokřivenou dotacemi není bez chyb
7.4.2021 | Petr Prokopec
Vlastně nevypadá nezajímavě, dokud se ale nepodíváte na její cenu, tedy tu skutečnou. Za cenu už lepší Octavie představuje jednoúčelové auto s nejasnými vyhlídkami na dlouholetou existenci.
Přiznejme si na rovinu, že dotace jsou dobře míněnou teorií, která se v praxi obvykle mění v čiré zlo. Je úplně jedno, co se kdo rozhodne takto podporovat, ve výsledku neférově protěžuje nekonkurenceschopná řešení s odkazem na jakési obtížně uchopitelné vyšší dobro, ignorujíc nevyhnutelné negativní konotace. Konce jsou dobře známé - od cíleného zneužívání, jako když si jeden z nejbohatších lidí v zemi staví dotované hnízdo, po přirozené následky jako zhoršení efektivity fungování celé společnosti. Když se firmy začnou hrnout za dotacemi či jinými úlevami místo za skutečným užitkem svých zákazníků, společnost vpřed opravdu neposouvají.
Dotace na elektromobilitu jsou případem, který se zmíněnému nevymyká. Nemáme nic proti elektrickému pohonu, ale nechť se na trhu prosadí jako kterýkoli jiný - v momentě, kdy bude fungovat alespoň stejně dobře jako jiný, bude nabízen za konkurenceschopné ceny a bude srovnatelně efektivní z dlouhodobého hlediska, lidé si jej vyberou sami, není třeba jim ho nutit. My jsme se ale rozhodli jej tisícem různých způsobů přímo i nepřímo zvýhodňovat a současně zatěžovat dodatečnými poplatky jiná, obecně vzato lepší řešení.
Třeba v Německu jsou dnes dotacemi podporovány elektromobily takovým způsobem, že mohou stát i skoro polovinu své skutečné ceny. To je případ nové Dacie Spring, vozu modelového roku 2021 s dynamikou nestačící ani Škodě 120, která se dostala do rukou kolegům z německého Focusu. Právě jejich pohled je zajímavý, neboť vozu odpouštějí řadu nedostatků optikou zdánlivě nízké ceny.
Ta reálná činí v případě Springu v Německu nejméně 20 490 Eur (cca 533 tisíc Kč), což je částka, kterou by za takové auto dal nejspíše jen šílenec. Po započtení velkorysé dotace jen na straně kupujícího je ale cena rázem na 10 920 Eurech (284 tisíc Kč), tedy skoro polovině. To pohled na vůz mění a rázem lze přejít mnohé nedostatky, jimiž Spring oplývá. A že jich je požehnaně, ať se už týkají hnacího ústrojí, zmíněné dynamiky či interiéru, které i přes přítomnost umělé kůže působí tak mizerně, že se i na nejlevnější auto svého druhu na trhu zdá být příliš laciný.
Němci uvádí, že kvůli pouhým 44 koním pod kapotou má Dacia značný problém i s dálničním tempem a v rychlostech nad 100 km/h působí nestabilně, hlavně pak při bočním větru. Tomu se ovšem nelze divit, neboť výchozí Renault City K-ZE byl již dle názvu vyvíjen primárně pro užití ve městě. Nejinak je tomu v případě Dacie Spring, přičemž v té chvíli jsou i baterie o kapacitě 27,4 kWh použitelné. Větším problémem může být dobíjení, které zvládá maximálně 30 kW.
Stejně tak je třeba počítat s omezením, jenž se týká užitné hmotnosti. Ta činí pouhých 260 kilogramů, což znamená, že vedle dvou statných dospělých se do auta nevejde pomalu nic. V případě městského automobilu, který by stál necelých 300 tisíc korun bez dotací, by to pochopitelně nevadilo. Stejně jako nevadí i špatná dynamika, neboť pneumatiky o rozměru 165/70 sotva snesou rychlejší tempo.
Na tomto místě je třeba znovu připomenout, že Spring je automobilem, který stojí více než půl milionu korun. V Německu by tak díky oněm dotacím mohl obstát jako druhý vůz v rodině, v zemích bez velkorysé podpory elektromobility však nebude ani paběrkovat - spíše bude zájem prakticky nulový. K výčtu výše zmíněných negativ je totiž třeba přidat třeba ještě nepohodlné sedačky s nulovým bočním vedením.
Může se tak zdát, že na rozdíl od Němců na Dacii Spring pliveme špínu. Tak tomu ovšem není - pokud by rumunský elektromobil opravdu stál necelých 300 tisíc korun bez jakékoliv dotace na straně kohokoli, pak skutečně stojí za zvážení, i přes svou tragickou dynamiku, na níž se podílí relativně vysoká hmotnost 1 045 kg. Jenže on reálně stojí více než Škoda Octavia či Karoq, a to je problém.
Dodat pak už jen můžeme tolik, že Němci chtějí ve velkorysé dotační politice pokračovat minimálně do roku 2025. V té době budou mít rané exempláře Dacie Spring na kontě čtyřletý provoz, který pochopitelně ubere něco z kapacit baterie. Novým a stále velkoryse dotovaným elektromobilům se ten rumunský tedy již nebude moci rovnat ani omylem, což jeho zůstatkovou hodnotu sníží nebezpečně blízko nule. Místo do autobazaru tak půjde spíše o auto zrale do šrotu. Jak tohle pomůže životnímu prostředí, nemáme tušení.

























Dacia Spring má k dokonalému autu daleko a některé nedostatky je obtížné omluvit i při její dotované ceně. Za více jak 530 tisíc Kč jde o zcela nekonkurenceschopný vůz. Foto: Dacia
Zdroj: Focus
Bleskovky
Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
včeraNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.20251914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez v pátek dvakrát havaroval včera 16:32
- Na čele je po pátku v Assenu Filip Salač včera 15:20
- Rabat místo MacKenzieho? 26.6.2025
- Jako lídři přijíždějí do Assenu Marc Marquez, Gonzalez a Rueda 26.6.2025
- Časový program v Assenu 25.6.2025
Nejnovější články
Média tu kdysi byla od toho, aby kritizovala automobilky za to, co dělají. Teď kritizují vás za to, že nekupujete jejich auta
před hodinouK mání je dodnes kompletně originální a krásně zachovalá Škoda 100 po teprve 2. majiteli, je to stroj času přímo do roku 1976
včeraNová motorka oslavující nejlepšího motocyklového jezdce všech dob má výfuky jako z rakety. Je to ale klíček, co ji činí výjimečnou
včeraTrvalo 32 let, než se nejprodávanějším autem Volva stalo něco jiného než „krabice”. Navíc s poznámkami pod čarou
včeraMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva