Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Němci ukázali nový bezpečnostní prvek, řeší následky nejvíce smrtelných nehod
6.6.2019 | Petr Prokopec
Na první pohled to vypadalo jako vtip, jsou ale věci, o kterých Němci nežertují. A bezpečnost aut je jednou z nich. Proto nyní představili koncept bočního venkovního airbagu v akci.
Jestli nám vývoj aut posledních dekád přinesl něco bez diskuze pozitivního, je to jejich pasivní bezpečnost. Je velmi smutné vidět, při jakých nehodách lidé umírali či stále umírají v autech vyrobených teprve před čtvrtstoletím či ještě dříve, když z těch samých karambolů můžete vyváznout v moderním aut klidně sotva otřeseni. Auta v tomto směru zaznamenala opravdu obrovský pokrok a zlepšilo se vše od jejich samotné struktury až po dodatečné prvky, jako je počet airbagů a jejich fungování.
Situace došla až tak daleko, že v moderním autě je skoro těžké se zabít, v některých se to dokonce nikomu léta „nepodařilo”. Vozy jsou velmi odolné ze všech stran, až na jednu. Jejich boky nedisponují prakticky žádnými deformačními zónami a tuhost konstrukce nebo přítomnost nafukovacích vaků neřeší vše. Boční nárazy - ať už jiného auta nebo samotným vozem například do stromu - jsou tak ty nejnebezpečnější vůbec, při kterých umírá procentuálně nejvíce lidí.
I proto chce s příchodem příštího roku organizace Euro NCAP znovu přitvrdit v požadavcích na bezpečnost nových automobilů. Důraz bude kladen právě hlavně na navýšení ochrany při bočním nárazu, kde je vrcholem ochrany funkce nového Audi A8 - jeho automatický podvozek dokáže v případě hrozby kolize přizvednou tu stranu, kde by mělo dojít k nárazu, aby maximum energie pohltil boční práh. Tím ale dosavadní snahy končí.
Ani taková funkce nejspíše nebude stačit na zisk pěti hvězd, jenž jsou stěžejní pro marketingová oddělení výrobců. Je proto dost možné, že se Audi stejně jako ostatní výrobci obrátí na německou společnost ZF, která v akci představila svou poslední inovaci. Nejde však o automatickou převodovkou, kterou si s touto firmou spojíme nejsnáze. Místo toho je řeč o venkovním airbagu, který by zafungoval jako dodatečná deformační zóna.
ZF o něm dala vědět už loni, pár fotek ale tehdy na leckoho působilo jako aprílový žert. Teď už je jasné, že o žádný vtip nejde, neboť před sebou máme záběry dokumentující praktické testy. Podle jejich výsledků pravděpodobnost vážného poranění cestujících při nárazu klesla až o 40 procent. Krom toho společnost říká, že vyřešila odvěký problém, jenž konkurenci při vývoji externích airbagů trápil, a sice správnost a včasnost nafouknutí airbagu. Pokud by se totiž ten nafoukl zbytečně, aniž by nakonec nedošlo k nárazu, pak majitele čekají jej další patálie s navrácením vozu do původního stavu.
ZF i proto nechává monitorovat prostranství okolo vozu plejádou radarů, ultrazvukových senzorů, kamerami a dokonce i LiDARem. Prototyp externího airbagu měří necelé dva metry na délku, 53 centimetrů na výšku a 38 cm na šířku. Hmotnost pak činí přibližně dvě kila. Finální parametry se ale ještě budou měnit, respektive mají reflektovat velikost každého individuálního modelu, jenž bude bezpečnostní novinkou osazen. Výrazně jiná ale již nebude doba potřebná k nafouknutí, která aktuálně činí pouhých 15 milisekund. A jak můžete vidět na záběrech níže, připraven do akce je airbag dříve než se mu cokoli zvládne přiblížit.
Čas ostatně odpovídá době potřebné k nafouknutí tradičního airbagu zasazeného do volantu a s ohledem na velikost venkovního airbagu je působivý. Kdy by se mohl objevit v prvním sériově vyráběném autě, ZF zatím nezmiňuje, nicméně s ohledem na ony nové bezpečnostní standardy Euro NCAP lze očekávat, že se v některém z nových modelů objeví už v příštím roce.














ZF představilo venkovní airbag, bez kterého nejspíše do budoucna nebude možné obdržet pět hvězd Euro NCAP. Bruselská organizace totiž v roce 2020 ve svých požadavcích přitvrdí
Zdroj: ZF
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
včera (4)Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025 (3)Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025 (4)
Nové na MotoForum.cz
- Vítězství lokalmatadora Zarca včera 15:51
- Moto2 vyhrál lídr Gonzalez, 7. Salač včera 15:28
- Vítězem Moto3 Rueda včera 11:58
- Mokrý warm-up pro Joana Mira včera 09:58
- Marc Marquez vítězem Tissot Sprintu 10.5.2025
Nejnovější články
Nejnovější Honda je totální vzhledový bizár, podívejte se na tu příď jako z Pacmana. A to je jen začátek
před 11 hodinamiDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včeraElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
včeraKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
včeraKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
včera
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.11. 15:51 - pavproch
- Cyklistické vlákno 05.11. 15:07 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.11. 13:31 - pavproch
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch