Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Německý automobilový průmysl se ocitá v krizi a hlásí propady zisků, Toyota naopak láme rekordy
4.8.2024 | Petr Prokopec
Šéf japonské automobilky dlouho odmítal vydat se jinudy než cestou následování preferencí zákazníků. A vypadá to, že boduje, srovnání finančních výsledků japonské automobilky s těmi německými je velmi výmluvné.
V posledních několika letech čelil Akio Toyoda docela absurdní kritice ze strany jinak než ekonomicky uvažujících akcionářů. Jejich zájem by měl být teoreticky stejný - zisk - jenže není tomu tak. Zatímco 99 procent soukromých akcionářů Toyodu podpořilo i při poslední volbě do vedoucích pozic také proto, že jeho strategie firmě zajišťuje vysoké zisky, podpora mezi institucionálními investory byla o 27 procentních bodů menší, jak informuje Reuters.
Proč? Protože nevede automobilku dostatečně elektrickým směrem, což se v době ESG zejména evropským a americkým investičním skupinám zajídá. V Japonsku to není takové téma, a tak pravnuk zakladatele celého impéria dál sázku jen elektrický pohon odmítá s tím, že na trhu nemá šanci získat víc jak 30procentní podíl a vsadit zrovna na takovou věc by bylo ekonomicky zkázonosné. Že na rozdíl od ideologicky uvažujících investorů uvažuje správně, ukazují také výsledky za druhý letošní kvartál resp. pro Toyotu první kvartál fiskálního roku 2025.
Ten odstartoval 1. dubnem a skončil 30. červnem, přičemž Toyota během této doby meziročně navýšila svůj obrat o 12 procent na 78,7 miliard dolarů (cca 1,845 bil. Kč). Zisk se pak navýšil dokonce o 17 procent, a to na 8,9 mld. USD (208,73 mld. Kč), jak uvádí Asia Nikkei. V obou případech se jedná o firemní rekordy, které navíc přicházejí ve chvíli, kdy prodeje poklesly o 1,9 procenta. Za tím stojí hlavně 14procentní pád japonských registrací, neboť Toyota musela ve své domovině prodej některých modelů zastavit kvůli problémům s jejich homologací.
Německý automobilový průmysl je úplně jinde, jak shrnuje Focus. Tamní firmy se stále více ocitají v krizi, před kterou utíká jen BMW, jehož uvažování je ale prakticky stejné jako v případě Toyoty. Ostatní německé firmy vsadily na elektromobilitu, popř. byly do sázky na ni sekundárné vtaženy, a nyní jen sumírují negativní zprávy.
U Volkswagenu zdánlivě není až tak zle, když jeho zisk ve druhém čtvrtletí klesl o 4 procenta na 3,63 miliardy Eur (91,92 mld. Kč), výmluvnější je komentář šéfa koncernu Olivera Blumeho. Ten ve Wolfsburgu po představení výsledků naznačil, že trend je mizerný a firma musí jednat. „Teď jde o náklady, náklady a náklady. Zejména u značky Volkswagen, ale i u všech ostatních značek,” řekl doslova.
S velmi špatnými výsledky se potýká už nyní Mercedes-Benz, který letos očekává pokles zisku o 15 procent, ještě podstatně hůř jsou na tom někteří dodavatelé. Obří ZF je na tom zejména v Evropě tak špatně, že jen v Německu zruší 11 až 14 000 pracovních míst do konce roku 2028. A líp skutečně nebude, znovu kvůli slepé sázce ne jedinou nerentabilní technologii. Podle dat společnosti Horváth Unternehmensberatung mezi 50 významnými dodavateli automobilového průmyslu nakupují automobilky od těchto společností dodavatelů až o polovinu méně komponentů elektrická vozidla, než se původně předpokládalo.
Slova Akia Toyody se tak naplňují, z elektrické víry se stává jen bezedná díra na peníze. Místo toho se správnou cestou ukázalo být zachování statu quo nebo volba hned několika es v rukávu. Z krátkodobého hlediska šlo o to nákladnější řešení, střednědobě se ale ukazuje, že se vyplácí - racionálně řízeným firmám ubývají konkurenti a nad reálným, nikoli uměle vytvořeným trhem mají stále větší moc.






Japonci dlouhodobě odmítají vsadit vše jen na relektromobily. To se jim navzdory kritice rychle vyplácí, během druhého letošního kvartálu dosáhli rekordního obratu i zisku, zatímco konkurence strfa. Foto: Toyota
Zdroje: Reuters, Focus, Asia Nikkei
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
13.5.2025Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Autodrom Most bude hostit WorldSBK dalších pět let až do roku 2030 včera 14:00
- Yamaha Tracer 7 a Tracer 7 GT 2026: zážitkové cestování včera 13:22
- Stav šampionátu Superbike před Mostem včera 10:00
- Testy Moto3 a Moto2 v Le Mans 13.5.2025
- Honda CB125F 2026: s novým displejem 13.5.2025
Nejnovější články
VW je nepoučitelný. Ani po fiasku Porsche s elektromobily ho nenapadne nic lepšího než elektrifikovat i auta, pro která se to vůbec nehodí
před 43 minutamiRolls-Royce zkouší trumfnout objednávku Bentley. Jedinému zákazníkovi naráz předal 6 aut, o rekordní nákupy se stará už od roku 1970
před 2 hodinamiMoskvič začal vyrábět svůj nový vrcholný model. Silné a vybavené auto je větší než Škoda Kodiaq, vyjde ale nesrovnatelně levněji
před 3 hodinamiFord zkouší zachránit svůj elektrický propadák s pomocí kdysi slavného fotbalisty. Ví ale ještě někdo, kdo to vůbec je?
včeraJakou ojetou Škodu Octavia zvolit? Podle detailních dat TÜV se ta vůbec nejlepší už pár let nedělá
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva