Německý výrobce elektromobilů zkrachoval necelý měsíc poté, co firmu navštívil kancléř a dával ji světu za příklad

Tohle už snad není ani ironie osudu, ale potvrzení naprostého odtržení politiků od reality. Před měsícem Olaf Scholz navštívil společnost B-ON a její auta označil ji za příklad fungující elektromobility, teď už je společnost v insolvenci.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Německý výrobce elektromobilů zkrachoval necelý měsíc poté, co firmu navštívil kancléř a dával ji světu za příklad

22.9.2023 | Petr Prokopec

Německý výrobce elektromobilů zkrachoval necelý měsíc poté, co firmu navštívil kancléř a dával ji světu za příklad

/

Foto: B-ON

Tohle už snad není ani ironie osudu, ale potvrzení naprostého odtržení politiků od reality. Před měsícem Olaf Scholz navštívil společnost B-ON a její auta označil ji za příklad fungující elektromobility, teď už je společnost v insolvenci.

Společnosti StreetScooter jsme se v minulosti věnovali již několikrát. Založena byla v roce 2010, už o čtyři roky později ale byla převzata německou Deutsche Post. Ta doufala, že díky akvizici bude moci být celý její vozový park ve velmi krátkém časovém horizontu elektrifikován. V dubnu 2016 tak bylo oznámeno, že produkce vzroste na 10 tisíc aut ročně, v říjnu 2017 byla otevřena druhá továrna se stejnou kapacitou. Zdálo se tedy, že StreetScooter má na růžích ustláno. Zvláště poté, co v září 2019 ohlásil spolupráci s čínským Chery, což mělo vést k navýšení výroby na 100 tisíc aut ročně.

Nicméně pouhý rok na to se začalo mluvit o prodeji či uzavření firmy. Nakonec klapla první varianta, s ohledem na nového majitele pak v roce 2022 došlo na přejmenování společnosti na B-ON. Letos v dubnu pak firma oznámila, že loni sice prodala jen 2 447 elektrických dodávek, ovšem pro letošek již má potvrzeno 11 tisíc objednávek. A o dalších 30 000 vozech se mělo jednat. Šéf společnosti Stefan Krause pak dodal, že jakkoli „loňský rok byl extrémně náročný“, do budoucna lze počítat jen se samými pozitivy.

Něco podobného zopakoval před necelým měsícem i německý kancléř Olaf Scholz, který společnost navštívil a souzněl s tvrzením firmy, že její vozy jsou příkladem fungující elektromobility. Nejspíš se ale stal jen loutkou ve hře firmy o přízeň nových investorů a spolehl se na tvrzení firmy, že její budoucnost je růžová. Nebyla a není, B-ON je dnes už v insolvenci.

Firma s oficiálním sídlem v Lucembursku už má mít připravené veškeré dokumenty potřebné pro vyhlášení bankrotu. O práci tak má okamžitě přijít 170 lidí z celkových 700, kteří pro firmu pracují, zbylí budou čekat na to, zda nesvitne naděje na další restrukturalizaci (výsledkem bankrotu nemusí být jen likvidace, jakkoli to tak často bývá vnímáno) pod taktovkou nového investora. V tomto ohledu je poukazováno na společnosti CityFreighter, která se elektrickými dodávkami rovněž zabývá, jen jde o vozy s větší nosností. Zatím je nicméně nezačala vyrábět, montážní linky se totiž dle plánu mají rozjet až příští rok.

Jak vše nakonec dopadne, je otázkou. Ovšem i tak z celé věci zas a znovu jen vyplývá, kterak je těžké proměnit politický elektrický sen v realitu navzdory podpoře podobných projektů ze všech stran. StreetScooter neuspěl ani ve chvíli, kdy v podstatě vyráběl auta jen pro svého majitele, neboť jejich provoz se poště jednoduše nevyplácel. Nic takového ale politici vidět nechtěli a nechtějí.


Německý výrobce elektromobilů zkrachoval necelý měsíc poté, co firmu navštívil kancléř a dával ji světu za příklad - 1 - B-ON StreetScooter 2023 ilustracni foto 01Německý výrobce elektromobilů zkrachoval necelý měsíc poté, co firmu navštívil kancléř a dával ji světu za příklad - 2 - B-ON StreetScooter 2023 ilustracni foto 02
StreetScooter nefungoval samostatně, ani pod německou Deutsche Post, ani s novými majiteli. Kdy již konečně někomu dojde, že tudy cesta opravdu nevede? Foto: B-ON

Zdroj: Focus

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.