Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Neobvyklé spojení Renaultu a Mercedesu se rozpadá, i to je obraz dnešního světa aut
12.3.2021 | Petr Prokopec
Je to možná nejneobvyklejší spojení současného automobilového světa, přes proměnlivé dosavadní výsledky ale bylo v některých ohledech úspěšné a podpořeno bylo i majetkovým propojením. Právě to se teď rozpadá, Francouzi potřebují peníze.
Mercedes Citan rozhodně nepatří mezi nejúspěšnější vozy třícípé hvězdy. Na druhou stranu, jeho prodeje jsou stabilní a i loni se mu na poměry na trhu docela dařilo. Německá automobilka proto počítá s jeho zachováním, a co více, dokonce s modernizací. Dočkat bychom se měli v druhé půli letošního roku, stejně jako v příštím roce dorazí také zcela nová třída T.
Stejně tak se daří motorům, které část světa zná jako Mercedes-Benz M282 a část jako Renault 1,3 TCe. Ve skutečnosti jde o totéž, benzinovou, turbem přeplňovanou jedna-trojku z dílen Francouzů, kterou najdeme v celé plejádě menších aut Mercedesu a téměř ve všech Renaultech. Němci v tuto chvíli nemají vlastní náhradu a bez aut vybavených podobnými pohonnými jednotkami by se těžko byť jen přiblížili cílům EU v oblasti snižování průměrné papírové spotřeby resp. emisí CO2.
Výše uvedené by mohlo naznačovat, že spolupráce německé a francouzské automobilky pokračuje jako na drátkách, realita je ale přesně opačná. Renault aktuálně oznámil, že prodá celý svůj podíl, který v Mercedesu drží, a zbaví se tedy všech 16 448 378 akcií neboli 1,54% podílu ve firmě. Minimálně v majetkové rovině se tedy neobvyklé (mainstreamové automobilky s prémiovými obvykle příliš nespolupracují) propojení obou firem zřetelně rozpadá, Francouzi ale říkají, že na další spolupráci s třícípou hvězdou nebude mít toto rozhodnutí žádný negativní vliv.
Je nicméně otázkou, zda právě poslednímu tvrzení můžeme věřit. Kromě Citanu obě strany spolupracovaly třeba na pick-upu třídy X, ten však byl pro nezájem předčasně stažen z trhu. Smart ForFour rovněž není prodejním hitem, zatímco Infiniti spadající pod alianci Renault-Nissan, upustilo od užívání veškerých motorů Mercedesu. A zároveň ze své nabídky vypustilo model QX30, který nebyl ničím jiným než Mercedesem GLA s jiným logem.
Nový Citan, třída T a motor 1,3 turbo tak mohou být posledními společnými průsečíky, po němž se cesty obou stran rozejdou. Existuje však jedna oblast, ve které by se Mercedesu francouzská značka ještě mohla hodit. Renault je poměrně daleko v případě elektromobility, ve které třícípá hvězda dosud spíše tápe. Šéf německé značky Ola Källenius ostatně loni řekl, že je Mercedes otevřen novým projektům a elektrický Citan má být jedním z nich.
Ať už je ale realita jaká chce, jeden aspekt je jasný a nejlépe podtrhuje současnou realitu automobilového světa - firmy potřebují peníze z čehokoli aby mohly vkládat peníze do samostatně nerentabilní elektromobility, bez níž s ohledem na stávající tlak zejména Evropské unie nemohou dále existovat. A budou dále doufat, že jim tato investice jednoho dne přinese více než jen zmenšení či úplnou eliminaci pokut, jaké by pro příliš vysoké průměrné emise CO2 svých flotil musely odvádět EU. Renault se sice v tomto směru zdá být nad věcí, ale je to trochu klamné zdání - pravidla se stále zpřísňují a co stačilo Francouzům loni, nebude stačit ani letos. Natož pak v dalších letech.
Držení vlastnického podílu v německé značce je tak nejspíše pro Renault luxus, který si aktuálně nemůže dovolit. A tak jej raději zpeněží a bude doufat, že to jeho na každodenní fungování nebude mít vliv. Může tomu tak být, ale nemusí.



Ze spolupráce Renaultu a Mercedesu mimo jiné vzešly německé modely Citan, třída X a motor M282. Citan a M282 lze označit za úspěch, třídu X ani trochu. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Renault
Bleskovky
 Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
 dnes
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- ESRR 2026 - 2x Hořice 17:37
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP 11:34
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? včera 16:00
- Týmy a jezdci WSBK 2026 včera 10:37
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici 29.10.2025
Nejnovější články
 Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony
 před 4 hodinami
 Seat po dlouhé době konečně vytáhl nějakou novinku. Dál bude těšit ty, kteří chtějí co nejvíc za co nejmíň Seat po dlouhé době konečně vytáhl nějakou novinku. Dál bude těšit ty, kteří chtějí co nejvíc za co nejmíň
 před 6 hodinami
 Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje
 před 7 hodinami
 Nový šéf Stellantisu naléhá, aby se Evropa vrátila ke spalovacím motorům. Hrozbou průmyslu je pro něj EU, ne Čína Nový šéf Stellantisu naléhá, aby se Evropa vrátila ke spalovacím motorům. Hrozbou průmyslu je pro něj EU, ne Čína
 před 9 hodinami
 Nová Honda Prelude dorazila do Česka a odhalila vše, se svými cenami to bude pěkná ozdoba showroomů Nová Honda Prelude dorazila do Česka a odhalila vše, se svými cenami to bude pěkná ozdoba showroomů
 před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
 tisková zpráva
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
 tisková zpráva
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
 tisková zpráva
- Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
 tisková zpráva
- OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
 tisková zpráva
- Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
 tisková zpráva
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter