Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
21.11.2024 | Petr Miler
To se otočilo rychle. Ještě před pár týdny odboráři trvali na navýšení mezd o 7 procent, teď už akceptují i jejich snížení. Je to nevídané, přesto se obáváme, že to pro vedení firmy bude málo - řezat se prostě musí víc.
Když finanční šéf Volkswagenu Arno Antlitz letos v září předstoupil před zaměstnance společnosti v jejím sídle a oznámil, že firma má rok, možná dva na odvrácení vlastního úpadku, mnozí byli v šoku. Pískot a „Auf Wiedersehen”, to byla reakce přítomných, kteří jistě doufali, že doktor Antlitz přehání a dál si budou žít jako v bavlnce. Nebylo tomu tak - automobilka jen o pár týdnů později přišla s tím, že lidem sníží platy až o 18 procent, desetitisíce jich propustí a zavře nejméně tři továrny.
To bylo v příkrém rozporu s představami odborářů, kteří i poté žádali 7% navýšení platů. Personální šéf ale jako by tuhle hru ani nechtěl hrát - jeho reakcí bylo, že zaměstnanci musí prostě snížení platů akceptovat a vyhnout si rukávy. Automobilka podle všeho opravdu najela na tvrdé úspory, čemuž nasvědčovalo i to, že konečně začala řešit četné krádeže. Odbory přesto trvaly na svém. Čekali jsme tedy hrozby stávkami a další otevřené konflikty, realita je ale nakonec úplně jiná.
Odbory poté, co agentura Reuters přišla s analýzou, podle níž má Volkswagen ve srovnání s dalšími firmami z oboru mimořádně vysoké personální náklady, zcela nevídaně, snad i bezprecedentně uznaly, že si zaměstnanci žijí nad poměry. Podle dat Reuters ukazují vynakládá VW na zaměstnance 15,4 procenta všech příjmů, zatímco třeba u Stellantisu, BMW nebo Mercedesu jde o 9,5 až 11 procenta. To je skutečně propastný rozdíl devastující konkurenceschopnost VW.
Sami odboráři tak nyní Volkswagenu navrhují plošné snížení mezd, akceptují ho ale jen výměnou za zrušení záměru hromadně propouštět a zavírat továrny. Informují o tom kolegové z Auto News s tím, že firma by takto měla ušetřit zhruba 1,5 miliardy euro ročně, navíc jsou prý otevřeni flexibilitě ohledně pracovní doby, znovu pokud to zabrání. „Je to alternativa k plánu představenstva snížit počet pracovních míst,” řekla k věci šéfka odboru Daniela Cavallo.
Je to konstruktivní návrh, to se cení, ale bude vedení koncernu dost dobrý? Pochybujeme o tom. 1,5 miliardy ročně jsou pro firmu drobné optikou toho, co chce ušetřit. Navíc to řeší jen malou část problému - při velikosti jejích současných aktivit nepotřebuje ani tolik lidí, ani tolik továren. Jak navíc nedávno zmiňovala analýza VDA, vynucená elektromobilita má tak jako tak postupně připravit v zemi o práci 190 tisíc lidí, takže současné zaměstnance nejspíš nebude potřebovat. Zvlášť když za onu nařízenou elektromobilitu jako jedna z mála posledních firem stále horuje. Jsme tedy přesvědčeni, že aspoň nějaké propouštění a zavírání fabrik prostě nevyhnutelné.
To ale odbory stále odmítají přijmout a Thorsten Gröger za ně říká, že „pokud se Volkswagen bude držet svých požadavků, bude se muset připravit na pracovní konflikt, jaký tato země nezažila dekády”. To zní zlověstně, když ale odbory nakonec samy přichází s návrhem na snížení mezd, možná nakonec akceptují i pro ně krutější kompromis.



Pracovat pro VW zejména v jeho ústředí ve Wolfsburgu bylo dosud něco jako dar z nebes. Už to uznaly i odbory a akceptují snížení mezd, vedení VW to ale jen stěží bude dost dobré. Foto: Volkswagen
Bleskovky
Obří, zdánlivě nepotopitelnou výletní loď na moři silně vychýlil pouhý vítr. Podívejte se, co se dělo na palubě
včeraAudi si v reklamě začalo utahovat z Mercedesu, ten mu to vrátil. Nakonec oba konkurenty uzemnilo BMW
5.3.2025Drzí zloději ukradli díly ze sedmi aut přímo v sídle slavného úpravce, výsledkem je škoda za 7 milionů
4.3.2025
Nejčtenější články
Audi znovu mění pojmenování svých modelů, uprostřed předchozí změny. Ukazuje tím hloubku svých problémů
4.2.2025Jsme uprostřed další vlny devastace motorů aut. Nová verze dieselu BMW je slabší o 37 koní, auto je pomalejší a „žere” stejně
4.2.2025Obě nejdražší auta světa jsou teď Mercedesy. Ferrari se nechytají, miliarda je málo na kterýkoli z nich
4.2.2025Tesly mají velmi neobvykle umístěný dobíjecí port. Bývalý viceprezident a šéf vývoje firmy řekl, proč to tak je
4.2.2025Elektromobily podle studie svou životností překonávají spalovací vozy, vydrží prý skoro 20 let v průměru. Je to výsměch, šlendrián a tmářství
4.2.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva