Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nissan je na kolenou, musí propustit tisíce lidí a zavřít továrny, jinak končí
30.1.2020 | Petr Prokopec
Jak domeček z karet se začala sypat pozice Nissanu po poněkud násilném odchodu Carlose Ghosna. Automobilka je na tom stále hůře, a tak sahá po záchranném plánu. Pokud neuspěje, může skončit.
Nissan je na tom opravdu bledě. Japonské automobilce loni klesaly prodeje na všech stěžejních trzích, pročež v červenci přišla s prvním záchranným plánem. Ten stoprocentně nepotěšil zaměstnance značky, neboť počítá s nemalým propouštěním. Vyhazov by totiž mělo dostat 12 500 lidí, kromě toho by však o 10 procent bylo rovněž okleštěno portfolio. Takové kroky by nejspíše mohly zafungovat, nicméně druhá polovina loňského roku byla pro Nissan horší než ta první. Nikoho tedy asi nezaskočí, že ke slovu přichází ještě větší utahování opasků.
Dle agentury Reuters má Nissan připravený nový záchranný plán, kterým už bude hrát vabank. „Situace je závažná. Je to buď, a nebo,“ uvedl pro Reuters zdroj blízký vedení značky. Dle něj tedy Nissan buď implementuje veškerá drastická opatření, nebo se stane minulostí. Problémem však je, že automobilka počítá s rychlým ozdravením prodejů, což je skutečnost, ke které může a nemusí dojít. V takové chvíli ale již pomalu nemá smysl domýšlet, co by následovalo.
Prozatím tedy setrváme u druhé fáze záchranného plánu, jenž kromě již zmíněného počítá s propuštěním minimálně 4 300 manažerů. Uzavřeny rovněž mají být dvě továrny, přičemž dle předchozí strategie ve zbytku podniků dojde také na redukci montážních linek. Automobilka zároveň u každého modelu počítá s okleštěním nabídky a redukovat bude i rozpočet na reklamu a marketing. Díky tomu by si Nissan měl do roku 2023 přijít na minimálně 480 miliard yenů (cca 100,82 miliard korun).
Daná suma rozhodně není malá, nicméně na samotné úspory z ní připadá „jen“ 300 miliard yenů (63,01 mld. Kč). Zbývající suma jde právě na konto nově představených aut. Nissan tedy evidentně sází na opětovný růst prodejů, což se ovšem nemusí odehrát. Je totiž třeba dodat, že několikaměsíční snahy o restrukturalizaci jsou neustále narušovány bojem automobilky s jejím bývalým šéfem Carlosem Ghosnem. Nissan přitom v této záležitosti vystupuje jako ta zlá strana.
Japonci naznačují, že současné problémy jsou i důsledkem Ghosnovy expanzivní politiky, právě ta ale dosud Nissan držela nad vodou. Někdejší šéf totiž během své vlády enormně rozšířil portfolio značky a zároveň rozšířil i její zásah na nové trhy. Dokud byl Ghosn u kormidla, přinášel tento přístup zisk, později ale vše narušila značná neefektivita továren Nissanu, neboť většina podniků je nevyužitá či jede hluboce pod maximem své kapacity.
Dokládá to pohled na statistiky, kdy v roce 2018 Nissan měl ve své nabídce 69 modelů a celkově prodal 5,2 milionů aut. Jakkoliv se tedy v průměru počítalo se 75 tisíci aut na jednu linii, což je značně neefektivní stav, automobilka hodlala své portfolio navýšit do konce roku 2022 na 73 modelů. Tyto záměry jsou ale v rámci restrukturalizace minulostí, nově se naopak počítá s redukcí na 62 modelových linií, což by mělo zvednout prodejní průměr na 87 tisíc kusů na model.
Jak jsme tedy zmínili již v úvodu, Nissan je na tom opravdu velmi bledě. Útěchou je sice poměrně velká hotovost, kterou měla značka ještě loni na podzim k dispozici, nicméně ta se rozplývá jako pára nad hrncem. Další vývoj tedy bude opravdu zajímavý a skutečně může vést i k vážnému ohrožení existence nyní druhé největší japonské automobilky. Zda ale takový černý scénář bude naplněn, jistě ovlivní i chování aliančního partnera, Renaultu, v němž se ujme vlády Luca de Meo, bývalý šéf Seatu. S jakými nápady přijde, se ukáže nejdříve v červenci, kdy bude formálně jmenován generálním ředitelem firmy.


















Nissan již začal modernizovat své portfolio, přičemž nová Sentra má zabodovat hlavně ve Státech, kde americké značky segment sedanů opouští. Jestli mu ale zrovna toto pomůže...
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nejčtenější články
Data z technických kontrol ukazují, jaké ojeté Hyundai i30 se nejvíc vyplatí. Ideální volba se už pár let nevyrábí
8.6.2025Itálie od čtvrtka znovu mění pravidla pro provoz radarů, za vším stojí pokuty za 693 tisíc Kč pro jediného řidiče
8.6.2025Automobilky představují stále méně nových aut, rok 2025 bude novým dnem. O úpadku celého oboru nic nesvědčí líp
9.6.2025Čech předělal Škodu Elroq na spalovací pohon, ukázal automobilce cestu k o poznání zajímavějšímu autu
9.6.2025Francie překvapivě končí s nízkoemisními zónami ve městech, z ekologie se prý stal jen sport pro bohaté
9.6.2025
Živá témata na fóru
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.08. 11:25 - Eda
- Rychlodotazy 07.08. 10:26 - pavproch
- Video a Nordschleife, the best of 07.08. 08:30 - Vrooom
- Cyklistické vlákno 07.07. 12:41 - Vrooom
- Onboard videa 07.07. 00:46 - brnenska.odchytova
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan