Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová auta už nikdy nebudou vonět jako dřív, říká expert, už zkrátka nebudou smět
14.9.2020 | Petr Prokopec
Každý to nemusí vnímat jako příjemné, většina lidí ale má ráda, když interiér jejich aut voní po nových plastech, kůžích a dalších používaných materiálech. S tím je ale amen a ještě si za to připlatíme.
Neznáme mnoho těch, kterým by neimponovala vůně nového vozu. Ostatně i proto spousta firem přišla s parfémy či autokosmetikou, jež v sobě mísí odér jemné kůže a vosku. Koupě těchto produktů se přitom může zakrátko stát nutností, tedy pokud onu vůni shledáváte příjemnou, neboť úřady začínají pracovat na tom, aby nová auta byla pachově neutrální. Plasty, lepidla či textilie totiž mají vylučovat chemické látky, které jsou pro lidské zdraví nebezpečné. A co je horší, k jejich vyprchání hned tak nedojde, načež je zátěž pro organismus o to vyšší.
Chemikálie „se jen tak nevypaří a poté nezmizí. Vypaří se do kabiny, ale poté večer, kdy dojde na ochlazení, je znovu pohlcena veškerými povrchy. A příští den se děje totéž,“ říká k tématu Nick Molden, šéf společnosti Emissions Analytics. Dle něj jsou tak cestující opakovaně a po dlouhou dobu vystaveni hned osmi nebezpečným látkám, jimiž jsou acetaldehyd, akrolein, benzen, etylbenzen, formaldehyd, styren, toluen a xylen, a které způsobují alergie, podráždění, únavu či bolesti hlavy.
Renomované automobilky si dávají pozor, aby kabiny jejich aut ani tak nezapáchaly, u čínských automobilů ale byly tyto látky svého času cítit docela jinak. Ostatně i to byl jeden z důvodů, proč jejich první útok na evropské trhy skončil fiaskem - stačilo otevřít kabinu a rázem jste byli omámeni zápachem lepidel. Vlastně tak nepřekvapí, že na základě průzkumů společnosti J.D. Power považovala čínská klientela zápach v interiérech za jeden z největších, ne-li vůbec největší problém.
V roce 2012 ale byla přijata směrnice upřesňující množství emisí v kabinách. Až dosud bylo plnění směrnice GB/T 27630-2011 v Číně dobrovolné, od července příštího roku však bude povinné. Pokud tedy jakákoliv automobilka hodlá do budoucna prodávat svá auta na největším trhu světa, musí ji respektovat. Nepůjde ovšem pouze o Čínu.
Ekonomická komise OSN pro Evropu totiž celou záležitost monitoruje již od listopadu 2014 a letos přišla s novými standardy, jež se týkají kvality vzduchu v interiérech aut. Prozatím je žádná země nepřijala za vlastní, nicméně se dá předpokládat, že neustálý tlak na zdravotní aspekty čehokoli se to brzy změní, ať už celoevropsky, nebo alespoň na některých z významných trhů. Molden přitom dodává, že nová auta už nikdy nebudou vonět jako dříve a zákazníci by měli zaznamenat „méně vůně nového vozu“. To však nebude jediné negativum.
Dodavatelé totiž budou muset nejen přejít na nové materiály, ale zároveň provádět větší počet testů, aby bylo zaručeno, že celkové emise v kabinách nepřesáhnou povolenou úroveň. Další zdražení aut je tak nevyhnutelné a třebaže ani v tomto případě nepůjde - přepočteno na jeden vůz - o závratné sumy, je to další ze střípků mozaiky, která ceny nových aut posunula za poslední roky výše o desítky procent.



Dosud jsme byli zvyklí, ze nová auta jako nová nejen vypadají, ale i voní. S tím je ale konec, nová auta budou muset být pachově neutrální. Ilustrační foto: Mercedes-Benz
Vůně nových aut je mezi motoristy natolik populární, že existují parfémy a autokosmetika, které mohou takový odér dopřát i staršímu vozu. Brzy to bude jediná spása i pro ty nové. Ilustrační foto: Chemical Guys
Zdroj: Autocar
Bleskovky
1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
včeraPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
24.6.2025Expert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
23.6.2025
Nejnovější články
Škoda Kodiaq v bazarech dokazuje, že za spolehlivost a svobodu volby nemusíte ani dnes dát ranec
včeraNové Suzuki za 167 tisíc dostalo svěží tvář a jezdí teď za 3,6 litru na 100 km. I u nás bývalo populární
včeraAsi nikdy nepochopím, jak mohly evropské automobilky dopustit tak ohromný rozklad svých obchodních aktivit
včeraTechnik popsal, jak se nová 1267koňová Corvette při vývoji ukázala být příliš rychlá pro své vlastní dobro
včera1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva