Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová Škoda Octavia přes vysoké ceny válcuje Evropu, v létě ukazuje záda téměř všem
28.8.2020 | Petr Prokopec
Jakkoli při pohledu do ceníku vypadá nová Octavia jako téměř zaručený recept na prodejní propadák, opak je pravdou. Už jen dva modely oslovují v Evropě více lidí, mohutně dotované elektromobily zašlapala do země všechny.
Prodeje nových aut v Evropě stále strádají, třebaže propady z dob koronavirových restrikcí jsou dávno minulostí. V červenci bylo prodáno 1 278 521 vozů, což je pořád o čtyři procenta méně než ve stejném měsíci loňského roku. K vyrovnání předchozího deficitu tedy nejenže nedochází, poklesy se dále prohlubují. Starý kontinent tak má od počátku roku do konce července na kontě pouze 6,37 milionu nových aut, což představuje 35procentní meziroční pád a nejhorší výsledek za několik dekád.
K zajímavému posunu došlo v případě rozložení registrací dle paliva, neboť na diesely již nepřipadá ani 30procentní podíl. Stejně tak klesly z 59 na 52 procent také benzinové vozy. Zbytek koláče si však již ukousla auta s alternativním pohonem, což ve výsledku není až tak překvapivé. Právě červenec byl totiž měsícem, kdy showroomy byly otevřené již úplně všude a na klíčových evropských trzích vzrostly, zejména pak v Německu a Francii, vzrostly dotace na elektrická auta na extrémní úroveň - slevy až 12 tisíc Eur (přes 313 tisíc Kč) z kapes ostatních motoristů jsou bezprecedentní.
Právě díky dotacím tak počet elektrifikovaných vozů vůbec poprvé v historii přesáhl dvousettisícovou metu, prodáno totiž bylo 230 700 takových aut. Nicméně i nadále je patrné, že lidé mají z ryzích elektromobilů spíše obavy, jakkoliv jejich registrace vzrostly z loňských 23 400 kusů na letošních 53 200 vozů. Uvážíme-li zmíněné dotace a rostoucí nabídku od Peugeotu, Mini či Porsche, je to pořád mizivá část trhu (4,1 %). Bez zajímavosti také není, že propadlíkem měsíce je Tesla, jejíž registrace poklesly meziročně o 76 procent.
Jakkoliv nicméně registrace elektrických vozů rostou, ani celkový součet všech 38 prodávaných modelů s tímto pohonem není dostatečný na to, aby překonal registrace Volkswagenu Golf a Škody Octavia. České novinky se totiž v červenci prodalo neskutečných 22 569 exemplářů, tedy o 18 procent více než loni. Díky tomu se Octavia stala třetím nejprodávanějším vozem Evropy, po zmiňovaném německém příbuzném (31 169 ks) a Renaultu Clio (25 054 ks). Až za ní pak skončil Peugeot 208 (20 520 ks), kterému přitom velmi pomohl zájem o štědře dotované elektrické provedení (2 559 ks).
Elektrická podpora Octavie ale evidentně byla minimální, plug-in hybridní verze totiž není ani v první desítce. A překvapivé vlastně je, že Škoda stejně jako Volkswagen nezanechaly výraznější stopu ani v segmentu mild-hybridů, přestože nyní je v obou případech takových variant nabízeno bezpočet. Lidé tedy evidentně u tradičních modelů touží po tradičním ústrojí, a když už zvolí alternativní pohon, chtějí o tom dát již na první pohled vědět každému. Trend vymykání se davu tedy evidentně neskončil.
Zastavme se ale ještě na moment u úspěchu Octavie, který je pozoruhodný ještě v jednom ohledu. Čtvrtá generace je totiž o poznání dražší než ta třetí, navíc s ní má automobilka nemalé problémy, které rezonují i v zahraničí. Ovšem její tvary spojené s nemalou vnitřní praktičností přesvědčily ke koupi více než dvojnásobek lidí, než je tomu u nejprodávanějšího elektromobilu. Právě Renault Zoe je přitom jedním z těch vozů, které lze v Německu pořídit i zcela zdarma, byť se jedná o dvouletý operativní leasing.
Octavia přitom neválcuje pouze elektromobily, ale rovněž SUV, což je možná ještě překvapivější. Nejúspěšnější byl totiž v tomto segmentu Renault Captur, ten si však celkově musel vystačit až s pátou příčkou. Šestá pak zbyla na Peugeot 2008 a sedmá na Volkswagen T-Roc. Ač se tedy zdálo, že s nabytým sebevědomím a vysokými cenami mladoboleslavská automobilka dopadne jak sedláci u Chlumce, místo toho Škoda evidentně trefila jackpot.
V červenci došlo v Evropě na pozoruhodný růst elektromobilů i dalších vozů s alternativním pohonem. Grafika: JATO Dynamics
Nicméně neskutečným úspěchem je třetí místo Škody Octavia, která je k mání mnohem dráže než předchůdce. Přesto si meziročně polepšila o 18 procent, zatímco první Golf ztratil 4 procenta. Foto: Škoda Auto
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 9 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 10 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva