Novou Toyotu s úžasným motorem bez turba v Evropě koupíte jen chvíli. Pak ji zabijí pravidla EU, ne však emisní

Nová auta vydrží na trhu běžně 7 let, v poslední době spíše 8. Tohle si ale bude balit fidlátka tak brzy, že pokud o něj máte zájem, s koupí byste neměli otálet ani chvíli, s dostupností je to už teď složité.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Novou Toyotu s úžasným motorem bez turba v Evropě koupíte jen chvíli. Pak ji zabijí pravidla EU, ne však emisní

26.5.2022 | Petr Prokopec

Novou Toyotu s úžasným motorem bez turba v Evropě koupíte jen chvíli. Pak ji zabijí pravidla EU, ne však emisní

/

Foto: Toyota

Nová auta vydrží na trhu běžně 7 let, v poslední době spíše 8. Tohle si ale bude balit fidlátka tak brzy, že pokud o něj máte zájem, s koupí byste neměli otálet ani chvíli, s dostupností je to už teď složité.

V závěru července roku 2020 ukončilo Subaru výrobu kupé BRZ první generace. Fanoušci nicméně nemuseli dlouho truchlit, neboť již v listopadu byl představen nástupce. U něj došlo na v této době spíše překvapivý upsizing, původně dvoulitrový čtyřválec byl totiž nahrazen o 4 deci větší jednotkou. Na dnešní dobu úžasný motor setrval u atmosférického plnění, díky většímu objemu však výkon vzrostl z 200 na 235 koní a točivý moment z 205 na 250 Nm. Fanoušci se tak dočkali lepší dynamiky, zároveň však byla zachována oceňovaná ovladatelnost a hravost.

Evropany nicméně Subaru záhy zchladilo ledovou studenou sprchou. Jelikož jsou prodeje značky na starém kontinentu relativně malé, počítá se v jejím případě každý gram CO2. Nová generace BRZ by jich přitom produkovala až přespříliš, což by mohlo vyústit v nemalé pokuty ze strany Evropské unie, a tedy vysoké prodejní ceny. Subaru se tedy rozhodlo, že vůz na evropské vůbec nevrátí.

Stejně jako v případě předchůdce můžeme počítat s dvojčetem od Toyoty, které v Evropě k mání je. Emise jsou stejné, větší automobilka je ale má čím vykompenzovat. Přesto je s dostupností auta kříž, prodeje jsou uměle omezované. Navíc Toyota varovala, že kariéra vozu bude spíše krátkodobějšího rázu.

To se nyní potvrdilo a prodejní život vozu bude skutečně jepičí. Důvody jsou navíc úplně jiné, než se dříve spekulovalo. Většina lidí se totiž domnívala, že i GR86 narazí na přísnější emisní limity, zvláště po roce 2025. Ovšem ani tak dlouho auto v nabídce nevydrží, neboť vaz mu láme něco jiného. Evropská unie totiž kromě emisních standardů přitvrzuje i jiné. Od 6. července letošního roku tak již musí mít každé nové auto povinně monitoring tlaku v pneumatikách, varování před vyjetím z jízdního pruhu a inteligentní rychlostní asistent.

Všemi těmito prvky je Toyota GR86 osazena, v tomto ohledu tedy japonské automobilce nevzniká žádný problém. Ten přijde až v roce 2024, kdy od 6. července dojde na vymáhání dalšího kola bezpečnostních standardů. Jejich součástí jsou nejen povinné systémy udržující vůz ve zvoleném pruhu a aktivně tak bránící jeho vyjetí, nýbrž i zařízení schopné zaznamenávat nehody. Jeho senzory, stejně jako přidružená technika, přitom musí být umístěny poblíž vnitřního zpětného zrcátka. A právě to je neřešitelný problém.

Pokud by Toyota chtěla daným pravidlům vyhovět, musela by o nějakých 10 centimetrů prodloužit čelní sklo a upravit střechu vozu. To je ale technicky natolik náročné, že k tomu Japonci kvůli několika prodaným kusům měsíčně nepřistoupí. Zvláště když by negativním způsobem ovlivnili design vozu. Místo toho zvolí méně trnitou cestu a někdy na sklonku března či začátku dubna 2024 jednoduše přestanou GR86 pro Evropu vyrábět, v červenci pak zastaví její prodej.

Výroba se ale úplně nezastaví, ve Státech nebo v Japonsku bude GR86 k mání i nadále, stejně jako Subaru BRZ. Ovšem Evropa může začít oplakávat další zajímavý vůz, který se pro místní publikum stane nedostupným. V případě zájmu o něj si proto opravdu raději pospěšte a připravte si nějaké všimné pro dealera. Jak jsme zmínili, prodej je kvůli papírovým emisím CO2 uměle limitován a Japonci nepočítají s tím, že by do roku 2024 prodali v Evropě více jak 4 až 4,5 tisíce autl.


Novou Toyotu s úžasným motorem bez turba v Evropě koupíte jen chvíli. Pak ji zabijí pravidla EU, ne však emisní - 1 - Toyota GT 86 2021 prvni sada 04Novou Toyotu s úžasným motorem bez turba v Evropě koupíte jen chvíli. Pak ji zabijí pravidla EU, ne však emisní - 2 - Toyota GT 86 2021 prvni sada 05Novou Toyotu s úžasným motorem bez turba v Evropě koupíte jen chvíli. Pak ji zabijí pravidla EU, ne však emisní - 3 - Toyota GT 86 2021 prvni sada 06Novou Toyotu s úžasným motorem bez turba v Evropě koupíte jen chvíli. Pak ji zabijí pravidla EU, ne však emisní - 4 - Toyota GT 86 2021 prvni sada 07Novou Toyotu s úžasným motorem bez turba v Evropě koupíte jen chvíli. Pak ji zabijí pravidla EU, ne však emisní - 5 - Toyota GT 86 2021 prvni sada 17Novou Toyotu s úžasným motorem bez turba v Evropě koupíte jen chvíli. Pak ji zabijí pravidla EU, ne však emisní - 6 - Toyota GT 86 2021 prvni sada 14
Toyota již dříve avizovala, že GR86 bude v Evropě k mání jen po určitý čas. Obecně se čekalo, že dojede na emise, pravým důvodem jsou ale nakonec jiné výmysly EU. Foto: Toyota

Zdroj: Autoblog.nl

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše