Nové Audi R8 2015 plně odhaleno, na 200 km/h zrychlí pod 10 s

(+video) Německá novinka je k mání jen s desetiválcem o výkonu až 610 koní nebo jako e-tron - prý zvládne 450 km na nabití a stovku za 3,9 s.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nové Audi R8 2015 plně odhaleno, na 200 km/h zrychlí pod 10 s

26.2.2015 | Petr Prokopec | 29 příspěvků

Nové Audi R8 2015 plně odhaleno, na 200 km/h zrychlí pod 10 s

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+video) Německá novinka je k mání jen s desetiválcem o výkonu až 610 koní nebo jako e-tron - prý zvládne 450 km na nabití a stovku za 3,9 s.

Po měsících spekulací, dohadů a odkladů si konečně můžeme oficiálně představit druhou generaci Audi R8, jejíž první fotka unikla včera večer, podle očekávání těsně před oficiální premiérou. Nová R8 se stejně jako řada novinek představených či avizovaných v poslední době ukáže na autosalonu v Ženevě, kam dorazí hned v několika verzích. Kromě benzinového provedení lze počítat s plně elektrickou verzí e-tron. A aby toho nebylo málo, pak bude výstaviště Palexpo rovněž svědkem výstavního debutu závodního speciálu R8 LMS, který již vyhovuje regulím kategorie GT3, jež vejdou v platnost až v příštím roce.

Než se ovšem k těmto specialitkám dostaneme, projdeme si do posledního šroubku základní model, který je ve verzi R8 V10 Plus tím nejsilnějším a nejrychlejším produkčním Audi všech dob. Důvod tkví především v evolučním provedení atmosférického 5,2litrového desetiválce FSI, který nově produkuje ve vrcholné formě 610 koní a 560 Nm při 6 500 otáčkách. S touto silou pak není problém zrychlit z klidu na stovku za 3,2 sekundy a na dvoustovku za 9,9 s. Nejvyšší rychlost činí 330 km/h.

Mimo to bude k mání také základní provedení Audi R8, kde zmíněná pohonná jednotka dává k dobru 540 koní a 540 Nm. Sprint na stovku se tak natáhne na 3,5 sekundy, zatímco maximálka poklesne na 323 km/h. Kromě toho je ovšem možné v tomto případě počítat také s nižší spotřebou (11,8 l versus 12,4 l/100 km), i když k redukci žíznivosti vůči předchůdci došlo u obou modelů. A to díky přítomnosti systému start/stop a deaktivaci poloviny válců COD (Cylinder On Demand).

Kromě toho se inovovaný motor pyšní také dodatečným nepřímým vstřikováním paliva, jež umocňuje efektivitu spalovacího procesu, nebo mazáním se suchou vanou. Umístěn je přitom co nejníže, aby došlo ke snížení těžiště vozidla. Navíc spolupracuje se sedmistupňovou převodovkou S tronic, která je kromě systému launch control opatřena také funkcí „plachtění“. K té dochází v rychlostech nad 55 km/h, kdy řidič vyšlápne plynový pedál a tak automaticky dojde k otevření obou spojek.

Veškerý výkon motoru je přenášena na všechna čtyři kola, kde na přední nápravě již nenajdeme viskózní spojku, ale elektrohydraulickou vícelamelovou. Za standardních situací je přitom 100 procent veškerého výkonu přenášeno dozadu, kde najdeme mechanický diferenciál zabraňující zbytečnému prokluzu kol. Pokud ovšem elektronický systém zjistí ztrátu adheze, dokáže v řádu milisekund přenést 100 procent výkonu motoru na přední kola.

Z motorového prostoru se přesuneme k šasí, které profituje z nově vyvinutého elektromechanického posilovače řízení. Za příplatek ovšem můžete sáhnout po dynamickém systému, jehož odpor se liší podle aktuální rychlosti a zvoleného jízdního režimu. Mimo to lze zmínit také dvojité lichoběžníky ve všech rozích nebo standardní sportovní zavěšení, jež mohou na přání vystřídat variabilní adaptivní magnetické tlumiče.

Pro základní provedení jsou standardem 19palcové ráfky, jež obouvají pneumatiky o rozměru 245/35 vpředu a 295/35 vzadu. V takovém případě zároveň dostáváte ocelové brzdové kotouče, které mohou dorazit s příplatkovými červeně lakovanými třmeny. Sáhnout pak rovněž můžete po dvacítkách, jež jsou standardem u verze R8 V10 Plus. V takovém případě mají pneumatiky rozměr 245/30, resp. 305/30, a brzdy jsou karbon-keramické.

Zmiňovaný systém Audi Drive Select pak umožňuje volbu jednoho ze čtyř jízdních režimů (comfort, auto, dynamic a individual), kdy alternována je charakteristika motoru či odezva řízení, plynového pedálu, převodovky a pohonu quattro. Případně pak i oněch magnetických tlumičů a klapky výfuku. Dále zde máme režim Performance, který je aktivován tlačítkem na volantu a který nastavení podvozku a ESP přizpůsobí suchému, mokrému nebo zasněženému povrchu.

Zamířit můžeme za hmotností, která ve srovnání s předchůdcem poklesla o 50 kilo na 1 454 kilogramů u verze R8 V10 Plus. Tato hodnota však nepočítá s řidičem a náplněmi, po dosazení těchto veličin pak narůstá na 1 555 kg. Ani to ovšem není nic enormního, pročež tu máme poměr 2,55 kila na koně. Na „vině“ je přitom hlavně nový prostorový rám ASF (Audi Space Frame), který počítá s větším množstvím karbonu v oblasti B-sloupků, středového tunelu a zadní přepážky.

Kromě snížení hmotnosti celé schránky o nějakých 15 procent se ovšem exotický materiál postaral o zvýšení tuhosti, a to o 40 %. Zvýšena tak byla bezpečnost vozu, který si víceméně ponechává rozměry svého předchůdce. Na délku mu tak naměříme 4,42 metru, na výšku 1,24 metru a v případě rozvoru 2,65 m. Razantním způsobem ovšem došlo k rozšíření, a to o čtyři centimetry na 1,94 m. Výsledkem má být vyváženější design, jež má na první pohled evokovat závodní speciál.

Souběžně s tím došlo také ke zlepšení prostoru v kabině, tisková zpráva se však v případě interiéru věnuje především novému virtuálnímu kokpitu, který počítá s 12,3palcovým displejem. To ale není až tak podivné, neboť kromě této obrazovky již žádnou jinou ve voze nenajdete. Zobrazeny jsou zde přitom veškeré potřebné údaje, přičemž v onom režimu Performance můžete sledovat také data o akceleraci, deceleraci nebo bočním přetížení.

Dále kabina profituje z nově vyvinutých sedadel, která mají být ideálním kompromisem mezi komfortem, bočním vedením a výslednou hmotností. V případě základního modelu figurují v příplatkové výbavě, verze Plus je však dostala již ve standardu. Čalounění je pak nabízeno v kombinaci Alcantara/Nappa či jen jako celokožené, které je možné dekorovat prošíváním s diamantovým vzorem. Mimo to nechybí ani karbonové obložení.

O další komfort dvojice pasažérů se pak stará přepracovaný multimediální systém MMI Plus, který používá vysokorychlostní připojení LTE k internetu. Zároveň může být propojen s vaším mobilním telefon či příplatkovým audio systémem Bang & Olufsen, který dosahuje výkonu 500 wattů. Tím jsme s kabinou hotovi, krátce se však zastavíme ještě u exteriéru, který může být vyveden v deseti barvách. Pro R8 V10 Plus je pak navíc k mání i matný odstín Camouflage Green.

Standardem jsou pro oba modely plnohodnotné čelní LEDky, ty je ovšem možné vyměnit za laserové světlomety, které mají dosah až 600 metrů. Složeny jsou ze čtyř modulů, jež generují modrý paprsek. Ten je následně fosforovým konvertorem přeměněn na bílé světlo o barevné teplotě 5 500 Kelvinů, jež má být ideálem pro lidské oko a řidiči tak ideálně osvětlí celou vozovku. V závislosti na datech kamerového senzoru pak dochází k upravení paprsku tak, aby neoslnil protijedoucí vozy.

To je ale vše v případě benzinové verze, představit si tak můžeme elektrický model e-tron. Ten se v rámci exteriéru liší víceméně jen v detailech, kupříkladu jiným designem litých kol. Veškeré tyto modifikace přitom měly snížit koeficient odporu vzduchu na Cd 0,28. Zároveň vůči prototypům došlo k vylepšení baterií, jejichž kapacita tak narostla ze 49 kWh na 92 kWh (ekvivalent cca 36 litrů benzinu při započtení odlišné efektivity spalovacího a elektrického motoru). Jejich velikost ovšem zůstala nezměněna, stejně jako rozložení v oblasti středového tunelu a za sedadly.

Tyto modifikace mají za následek navýšení teoretického dojezdu z původních 215 kilometrů na 450 km. Kromě toho najdete na palubě také specifický dobíjecí systém CCS (Combined Charging System), který umožňuje napájení ze dvou zdrojů. Díky tomu lze dosáhnout plné kapacity baterií již za méně než dvě hodiny. Dá se ale předpokládat, že v tomto směru bude vyžadováno přepracování garáže a na veřejnosti okupování dvou „stojanů“.

Jelikož Audi navíc nepustilo do světa žádné fotografie modelu e-tron, můžeme jen spekulovat, zda zdířky najdeme na obou stranách vozu nebo jen na té pravé, kam se v případě benzinového provedení zasunuje hrdlo čerpací pistole. Danou záležitost proto nechme stranou a věnujme se výkonu dvojice elektromotorů, který činí 2 x 170 kW (celkem 462 koní) a 2 x 460 Nm (celkem 920 Newtonmetrů).

S tímto výkonem zvládne elektrická verze zrychlení z klidu na stovku za 3,9 sekundy, přičemž nejvyšší rychlost byla omezena na 210 km/h, případně pak na 250 km/h. Do prodeje má R8 e-tron zamířit letos, stejně jako benzinové provedení. Cena ovšem zatím zveřejněna nebyla, zatímco základní provedení desetiválce lze pořídit za 165 000 Eur (cca 4 531 000 Kč) a vrcholné za 187 400 Eur (5 146 000 Kč).

Ještě než se ovšem rozloučíme, věnujeme krátkou zmínku závodnímu provedení R8 LMS, které se silničním modelem sdílí 50 procent veškerých komponentů. Výkon 585 koní je ovšem přenášen pouze na zadní kola, přičemž v rámci hmotnosti je možné počítat s 1 225 kily. Tento model bude v prodeji až do příštího roku, což je vysvětluje fakt, že odpovídá pravidlům FIA v kategorii GT3 pro sezónu 2016.

Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2015.


Nové Audi R8 2015 plně odhaleno, na 200 km/h zrychlí pod 10 s - 1 - Audi R8 2015 nove oficialni prvni 01Nové Audi R8 2015 plně odhaleno, na 200 km/h zrychlí pod 10 s - 2 - Audi R8 2015 nove oficialni prvni 02Nové Audi R8 2015 plně odhaleno, na 200 km/h zrychlí pod 10 s - 3 - Audi R8 2015 nove oficialni prvni 03Nové Audi R8 2015 plně odhaleno, na 200 km/h zrychlí pod 10 s - 4 - Audi R8 2015 nove oficialni prvni 04Nové Audi R8 2015 plně odhaleno, na 200 km/h zrychlí pod 10 s - 5 - Audi R8 2015 nove oficialni prvni 05Nové Audi R8 2015 plně odhaleno, na 200 km/h zrychlí pod 10 s - 6 - Audi R8 2015 nove oficialni prvni 06
Nové Audi R8 se vizuálně představilo pouze v benzinovém provedení. Modrá karoserie patří základní verzi V10, červená pak výkonnějšímu a rychlejšímu modelu Plus

Petr Prokopec

Diskuze 29 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše