Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nové BMW 5: moderna v klasickém hávu
25.11.2009 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Nové BMW řady 5 s kódovým označením F10 vstoupilo do světla reflektorů. Přestože se jeho design nese ve znamení mírného návratu ke tradičním tvarům, vše ostatní je plně v souladu s dnešními trendy a módou. Nejen, že prim v nabídce motorů hrají přeplňované agregáty, ale řidiči bude pomáhat a také jej chránit celá řada elektronických pomocníků.
Další, už šestá generace BMW řady 5 byla plně fanoušky značky a jejími zákazníky očekávána s jistým napětím. Bude se výrobce držet vyšlapané cesty, nebo se opět pustí do dalších experimentů typu BMW 5 GT? Obavy se nenaplnily a po minulé generaci s kódovým označením E60, která byla plně v tzv. bangleovském stylu, se F10 vrací tam, kde skončila generace čtvrtá označená E39. Novinka má ony obdivované a oblíbené klasické tvary sedanu vyšší střední třídy, které doplňují zajímavé detaily odkazující se na nové BMW řady 7.
Nová řada 5 bude z počátku k dispozici s jedním osmiválcovým a třemi šestiválcovými benzínovými motory a dvěma dieselovými šestiválci. O nějakou chvíli později se přidá také čtyřválcový turbodiesel. Kompletní přehled motorových variant a jejich výkonů naleznete níže. Nejvyšší model, BMW 550i, bude ve standardní výbavě obsahovat osmistupňový automat, který bude do ostatních motorizací získat za příplatek.
Konstrukce přední nápravy je založena na vzpěrách MacPherson, které jsou ale, stejně jako v případě řady 7, doplněny dodatečnými rameny. Zadní náprava zůstává v podstatě stejná, jak ji známe z E60. V nabídce samozřejmě bude jak sportovní a M verze podvozku, tak i systémy zvyšující komfort a jistotu jízdy. Adaptive Drive, Driving Dynamics Control, Dynamics Damping Control a Active Roll Stabilization, tak zní jejich anglické názvy, přeložit je lze jako adaptivní podvozek, kontrola jízdní dynamiky, kontrola tlumení a systém kontroly náklonu karoserie. Chybět samozřejmě nebude ani aktivní řízení Active Steering.
Jak už to u nových BMW bývá, i u nové „pětky” si našel své místo program BMW EfficientDynamics. Regenerace brzdné energie, indikátor momentu řazení, aktivní klapky přívodu vzduchu, odpojitelné externí prvky motoru včetně kompresoru klimatizace mají přispět k nižší spotřebě paliva. Bude toto auto prvním BMW, kde to bude opravdu fungovat? Co určitě přispěje nižší spotřebě a vyšší ovladatelnosti je rozsáhlé použití dílů z hliníkových slitin. Dveře, střecha, kapota, přední blatníky a díly podvozky, to vše je z hliníku.
Ježdění autem dnes už vlastně není ani tak o jízdě samotné, proto je potřeba vybavit každou novinku co nejlepším zábavním centrem. BMW 5 dostalo čtvrtou generaci iDrivu, který bude nabízen ve dvou verzích. První bude mít displej o úhlopříčce 7" a rozlišení 800x400 pixelů, druhý zase 10,2" a 1280x480 pixelů.
Při takovéto výbavě je zřejmé, že řidič bude nejen řídit, ale také se věnovat právě iDrivu. Proto mu přijde vhod spousta asistentů, kteří mu pomohou hlídat situaci před a v okolí vozu. Parkovací asistent, kamery hlídající okolí, systém varující před hrozící nehodou, který umí sám brzdit, varování při opuštění pruhu, varování při překročení rychlosti, asistent dálkových světel, noční vidění atd. Prostě řidič už není řidič, ale spíše operátor palubních systémů. Dá se říci, že budoucnost dorazila na naše prahy.
Nová řada 5 bude vyráběna po boku většího BMW 7 v Dingolfingu a na evropský trh dorazí v březnu příštího roku.
Přehled pohonných jednotek
BMW 550i
benzínový V8 TwinPower Turbo vybavený systémem High Precision Injection
Objem: 4,395 cm3
Max. výkon: 300 kW při 5,500 - 6,400 1/min
Max. točivý moment: 600 Nm/442 lb-ft při 1,750 - 4,500 1/min
Zrychlení: 0 - 100 km/h za 5.0 s
Max. rychlost: 250 km/h
Průměrná spotřeba: 10.4 l/100 km
BMW 535i
řadový benzínový šestiválec TwinPower Turbo vybavený systémy High Precision Injection a VALVETRONIC
Objem: 2,979 cm3
Max. výkon: 225 kW při 5,800 1/min
Max. točivý moment: 400 Nm při 1,200 - 5,000 1/min
Zrychlení: 0 - 100 km/h za 6.1 s
Max. rychlost: 250 km/h
Průměrná spotřeba: 8.4 l/100 km
BMW 528i
řadový benzínový šestiválec se systémy bi-VANOS a VALVETRONIC
Objem: 2,996 cm3
Max. výkon: 190 kW při 6,600 1/min
Max. točivý moment: 300 Nm při 2,600 - 5,000 1/min
Zrychlení: 0 - 100 km/h za 6.7 s
Max. rychlost: 250 km/h
Průměrná spotřeba: 7.6 l/100 km
BMW 523i
řadový benzínový šestiválec se systémy bi-VANOS a VALVETRONIC
Objem: 2,996 cm3
Max. výkon: 150 kW při 6,100 1/min
Max. točivý moment: 270 Nm při 1,500 - 4,250 1/min
Zrychlení: 0 - 100 km/h za 7.9 s
Max. rychlost: 234 km/h
Průměrná spotřeba: 7.6 l/100 km
BMW 530d
řadový dieselový šestiválec s hliníkovým blokem, turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek a přímým vstřikování paliva common-rail s maximálním tlakem 1,800 barů
Objem: 2,993 cm3
Max. výkon: 180 kW při 4,000 1/min
Max. točivý moment: 540 Nm při 1,750 - 3,000 1/min
Zrychlení: 0 - 100 km/h za 6.3 s
Max. rychlost: 250 km/h
Průměrná spotřeba: 6.2 l/100 km
BMW 520d
řadový dieselový čtyřválec s hliníkovým blokem, turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek a přímým vstřikování paliva common-rail s maximálním tlakem 1,800 barů
Objem: 1,995 cm3
Max. výkon: 135 kW při 4,000 1/min
Max. točivý moment: 380 Nm při 1,900 - 2, 750 1/min
Zrychlení: 0-100 km/h za 8.1 s (předpoklad)
Max. rychlost: 225 km/h (předpoklad)
Průměrná spotřeba: 5.2 l/100 km


























Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
včeraUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025
Nejnovější články
Drahé značky musí litovat, že kdy vsadily na elektromobily, s obyčejnějšími auty prohrávají jedno srovnání za druhým
včeraPokud česká armáda opravdu potřebuje mobilní kuchyně, máme pro ni řešení. Místo 5 milionů stojí 36 tisíc
včeraFinové chtějí na elektrický pohon předělat i obří trajekty, už jejich základní parametry šokují svou absurditou
včeraFiat se chce stát tím, čím už vlastně býval, výrobcem normálních aut pro lidi. Jeho další novinka půjde po krku Dacii
včeraVW je zjevně nepoučitelný. Jakýkoli neúspěch ho neodradí od toho, aby elektromobil udělal i z toho nejnevhodnějšího auta
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 06.15. 18:41 - řidičBOB
- IT poradna 06.15. 11:12 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.15. 10:23 - řidičBOB
- Politický koutek 06.15. 07:51 - Stepan
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.14. 23:32 - Truck Daškam
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 06.14. 10:00 - Stepan
- Rychlodotazy 06.14. 07:56 - Panáček
- VZKAZY 06.13. 14:29 - abgx1