Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nové SUV za 160 tisíc Kč je mimořádný prodejní hit, za svou cenu nabízí pozoruhodně mnoho
8.2.2023 | Petr Prokopec
A pak že dnes není možné nabídnout nové auto za opravdu malé peníze. Nakonec stačí, aby trh nebyl nesvázán nespočtem omezení, které i nenáročné zákazníky nutí platit za věci, o něž nestojí. O zbytek už se postarají výrobci.
Indická automobilka Tata loni uvedla do prodeje novinku nazvanou docela úderně Punch. Tím firma nejspíše myslí něco jako „ránu”, stejné slovo lze ale přeložit i prostě jako „punč”. A nemusí to být od věci, neboť tento nápoj má kořeny právě v zemi, odkud Tata pochází - v Indii. Odtud se do Evropy dostal až v 17. století a následně se rozšířil v podstatě do celého světa. Původní brandy či víno byly nahrazené jamajským rumem a punč tak získal chuť, jakou známe dnes.
Bitky a nápoje ale nechme stranou, pozornost si zaslouží i ono nové SUV. To bylo postaveno na firemní platformě zvané Alfa a na délku měří méně než čtyři metry (konkrétně 3,83 m), díky čemuž v Indii podléhá minimálnímu možnému zdanění. Uvnitř si nicméně lidé na nedostatek místa stěžovat nemusí, neboť v obou řadách mohou mají k dispozici dostatečný prostor pro hlavu i nohy. Indové jsou na využití prostoru takto malých aut mistry, což je znát i v zavazadelníku. Ten pobere 366 litrů, tedy daleko více než u nás prodávané a s 4,2metrovou délkou citelně větší (a také násobně dražší) Hyundai Bayon.
Korejské SUV je navíc vozem určeným spíše pro zpevněný asfalt, Punch počítá s mnohem horším povrchem indických cest či s jejich úplnou absencí. Světlá výška tak narostla na 187 milimetrů, zatímco brodivost činí 370 mm. Kromě toho je možné počítat u automatické převodovky s režimem Traction Pro, jenž aktivuje brzdy při překonávání úseků s nižší přilnavostí. Standardem je ovšem pro Punch pětistupňový manuál, stejně jako 1,2litrový tříválec s 86 koňmi výkonu a 113 Nm točivého momentu.
Pohonná jednotka tedy není z nejvýkonnějších, i v kombinaci se zhruba tunovou hmotností tak zrychlení na stovku zabere 16,5 sekundy. Další motory Tata nenabídne, tuto verzi mohou zákazníci kupovat ve čtyřech úrovních výbavy Pure, Adventure, Accomplished a Creative. Ve vyšších úrovních jsou pak standardními položkami i věci jako litá kola, tempomat, polodigitální přístrojový štít nebo 7palcová obrazovka multimédií. To nezní jako nabídka auta pro nemajetné, ale přesně tu Punch představuje.
Auto se dnes prodává od 599 900 rupií, přičemž ani nejvyšší verze nestojí více než 886 900 INR. Bavíme se tedy o cenách od 160 do 238 tisíc Kč, za to u nás nekoupíte ani půlku Fabie bez kol a sedadel. Nelze se tak divit ohromnému obchodnímu úspěchu, který přepisuje historii. Punch je vůz, který si v Indii nejrychleji koupilo 100 tisíc lidí, prakticky každý měsíc si nachází přes 10 tisíc kupců a do konce loňského si ho pořídilo 152 446 zákazníků. A jeho úspěch pokračuje i letos - v lednu se stalo s více jak 12 tisíci prodanými exempláři už osmičkou na indickém trhu a po Nexonu je druhým největším prodejním hitem Taty. Sám Punch tak zajišťuje asi čtvrtinu celého odbytu značky.
Nepochybujeme o tom, že takové auto by prodejně fungovalo i u nás, levné a jednoduché vozy měly vždy své zákazníky. Stroje neplnící milión nařízení Bruselu, které takto levné modely snadno uměle zdržují na dvojnásobek, ale na trhy EU nemohou. Tata Punch není výjimkou a bez zásadního přepracování (které by znamenalo také dramatické zvýšení ceny) se jí nejspíše stát ani nemůže.
















Tata Punch nemá na délku ani čtyři metry, proto v Indii podléhá nižšímu zdanění. Za velmi nízkou cenu pak nabízí atraktivní design či 366 litrů pro zavazadla. Diví se někdo, že se z čisté vody prodává jako housky na krámě? Foto: Tata Motors
Zdroj: Tata Motors
Bleskovky
Nejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní Lamborghini Huracán k tomu, k čemu bylo stvořeno
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den včera 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl včera 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejnovější články
Šéfové Bugatti, Rimacu, Koenigseggu a Singeru si navzájem půjčili svá auta a svezli jeden druhého, je z toho jedinečná podívaná
včeraNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní Lamborghini Huracán k tomu, k čemu bylo stvořeno
včeraVW poslal k ledu další dvě elektrické novinky včetně nového Golfu, jednoduše mu na ně došly peníze
včeraPodívejte se, diesely nejsou mrtvé. I na IAA v Mnichově se ukázala dvě naftová auta
včeraSázka Fordu na elektromobily nese své ovoce, v Kolíně firma propouští dalších tisíc lidí
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 09.17. 23:55 - abgx1
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 15:06 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 13:16 - tommas
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch