Nový čínský supersport s motorem V8 jde otevřeně po krku Ferrari, Italům tentokrát tuhne úsměv na rtech

Podobný pokus by byl ještě před pár léty značkám typu Ferrari nebo Porsche leda pro smích, časy se ale změnily. Tradiční výrobci ustrnuli a ti čínští se posouvají stále výš. Pokus konkurovat Ferrari je jistě odvážný, ale proč střílet nízko?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nový čínský supersport s motorem V8 jde otevřeně po krku Ferrari, Italům tentokrát tuhne úsměv na rtech

24.7.2025 | Petr Prokopec

Nový čínský supersport s motorem V8 jde otevřeně po krku Ferrari, Italům tentokrát tuhne úsměv na rtech

/

Foto: Great Wall Motors

Podobný pokus by byl ještě před pár léty značkám typu Ferrari nebo Porsche leda pro smích, časy se ale změnily. Tradiční výrobci ustrnuli a ti čínští se posouvají stále výš. Pokus konkurovat Ferrari je jistě odvážný, ale proč střílet nízko?

Pokud by ještě před nějakými pěti lety jakákoli čínská automobilka oznámila, že hodlá vyvinout supersport, se kterým půjde po krku dokonce ikonám jako Ferrari či Porsche, lidé v dotčených automobilkách by sebe vyprskli ranní kávu. A oprávněně, neboť v té době výrobci z Říše středu neměli k dispozici ani patřičnou techniku, ani zkušenosti. Jenže v mezičase se branže dramaticky změnila, neboť zavedené automobilky začaly jako smyslů zbavené tlačit na elektrickou strunu, se kterou pro změnu neměly zkušenosti ony. Číňané oproti tomu na svou stranu přetáhli renomované techniky a designéry.

Říci nicméně, že se misky vah vyrovnaly, by bylo podceněním aktuální situace. Zavedení výrobci ve svých elektrických snahách až na výjimky stále pokračují, i když s nimi zřetelně naráží do zdi, čímž se zřetelně staví zády k naprosté většině zákazníků. Číňané jim oproti tomu vycházejí stále více vstříc, neboť vyvíjejí svou vlastní techniku, která na trhu začíná chybět. Typickým příkladem je automobilka Great Wall Motor (GWM), která se na konci dubna na šanghajském autosalonu pochlubila vlastním čtyřlitrovým osmiválcem.

Detaily Číňané do placu nedali, pročež i nadále víme pouze tolik, že jednotka počítá s hliníkovým blokem i hlavou. Dvě turbodmychadla mají být napěchována mezi řady válců, aby tak byla blíže sacímu traktu, což má eliminovat prodlevu přeplňovaného ústrojí. Číňané uvedli, že motor by v čistě spalovací verzi měl zamířit pod kapoty jejich pick-upů a SUV určených pro Střední východ, Austrálii, Rusko či Afriku, což se dalo čekat. Pak ale dodali, že jejich plány jsou pompéznější - motor se má stát součástí spalovacího superauta „lepšího než Ferrari”.

Nyní tento záměr začíná nabírat reálnou podobu, neboť šéf automobilky Wei Jianjun včera (tedy 23. července) oslavil 35. výročí ve vedení. Společnost totiž sice byla založena již v roce 1976 Jianjunovým strýcem Wei Deliangem, ovšem zpočátku fungovala pouze jako servis. Osm let na to nicméně odstartovala výroba prvních užitkových aut. Jianjun přitom v roce 1989 spolu se svým otcem založil firmu na výrobu podvozkových komponentů, po smrti svého strýce však v roce 1990 převzal právě GWM.

Na počest tohoto jubilea Wei Jianjun zveřejnil snímek současného vedení, kterak stojí okolo vozu zahaleného černou plachtou. Je jasně patrné, že jde o onen slibovaný supersport, navíc takový, jehož pohonné ústrojí bude usazeno uprostřed. Jednat se má právě o onen nový osmiválec, který má ovšem doplnit plug-in hybridní technika. S tou by sice výkon vyletěl opravdu vysoko, na druhou stranu by ale dorazila vysoká hmotnost a další nevýhody.

Jak už padlo, s prvními zmínkami o vývoji supersportu, který by měl stačit i na tisícikoňové Ferrari SF90, se již v dubnu letošního roku vytasil Wu Huixiao, technický ředitel GWM. Ten uvedl, že základním stavebním materiálem bude karbon, po kterém Číňané sáhnou v případě monokoku i karoserie. Kromě toho prý automobilka měla na pomoc povolat závodní jezdce či evropské experty na okruhové jezdění. Zjevně se zde tedy evropské smetánce opravdu rýsuje vážný soupeř.

Výhodou čínské novinky ale nepřekvapivě bude cena, vůz by totiž měl startovat na zhruba 1 milionu yuanů, tedy na přibližně 3 milionech korun. Za to u nás dnes nepořídíte už ani základní Porsche 911 Carrera. Vlastně tak není divu, že Zuffenhausen a Maranello nyní obchází strach. GWM a Jianjun pak zatím neupřesnili, kdy bude osmiválcová novinka debutovat, sázka ještě na letošní rok se ale nezdá moc riskantní.


Nový čínský supersport s motorem V8 jde otevřeně po krku Ferrari, Italům tentokrát tuhne úsměv na rtech - 1 - GWM supersport pod plachtou 2025
Číňané chystají vlastní supersport, jak potvrdil šéf GMW Wei Jianjun zveřejněním jeho snímku. Zatím se novinka s osmiválcovým motorem usazeným uprostřed skrývá pod plachtou. Foto: Great Wall Motor

Nový čínský supersport s motorem V8 jde otevřeně po krku Ferrari, Italům tentokrát tuhne úsměv na rtech - 2 - GWM 40 V8 motor 2025 Sanghaj prvni 01Nový čínský supersport s motorem V8 jde otevřeně po krku Ferrari, Italům tentokrát tuhne úsměv na rtech - 3 - GWM 40 V8 motor 2025 Sanghaj prvni 02Nový čínský supersport s motorem V8 jde otevřeně po krku Ferrari, Italům tentokrát tuhne úsměv na rtech - 4 - GWM 40 V8 motor 2025 Sanghaj prvni 04
Nový motor 4,0 V8 od GWM už jsme vidět mohli. V tomto případě se má stát součástí plug-in hybridního pohonu. Foto: Great Wall Motors

Zdroj: Great Wall Motor

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.