Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový čínský supersport s motorem V8 jde otevřeně po krku Ferrari, Italům tentokrát tuhne úsměv na rtech
24.7.2025 | Petr Prokopec
Podobný pokus by byl ještě před pár léty značkám typu Ferrari nebo Porsche leda pro smích, časy se ale změnily. Tradiční výrobci ustrnuli a ti čínští se posouvají stále výš. Pokus konkurovat Ferrari je jistě odvážný, ale proč střílet nízko?
Pokud by ještě před nějakými pěti lety jakákoli čínská automobilka oznámila, že hodlá vyvinout supersport, se kterým půjde po krku dokonce ikonám jako Ferrari či Porsche, lidé v dotčených automobilkách by sebe vyprskli ranní kávu. A oprávněně, neboť v té době výrobci z Říše středu neměli k dispozici ani patřičnou techniku, ani zkušenosti. Jenže v mezičase se branže dramaticky změnila, neboť zavedené automobilky začaly jako smyslů zbavené tlačit na elektrickou strunu, se kterou pro změnu neměly zkušenosti ony. Číňané oproti tomu na svou stranu přetáhli renomované techniky a designéry.
Říci nicméně, že se misky vah vyrovnaly, by bylo podceněním aktuální situace. Zavedení výrobci ve svých elektrických snahách až na výjimky stále pokračují, i když s nimi zřetelně naráží do zdi, čímž se zřetelně staví zády k naprosté většině zákazníků. Číňané jim oproti tomu vycházejí stále více vstříc, neboť vyvíjejí svou vlastní techniku, která na trhu začíná chybět. Typickým příkladem je automobilka Great Wall Motor (GWM), která se na konci dubna na šanghajském autosalonu pochlubila vlastním čtyřlitrovým osmiválcem.
Detaily Číňané do placu nedali, pročež i nadále víme pouze tolik, že jednotka počítá s hliníkovým blokem i hlavou. Dvě turbodmychadla mají být napěchována mezi řady válců, aby tak byla blíže sacímu traktu, což má eliminovat prodlevu přeplňovaného ústrojí. Číňané uvedli, že motor by v čistě spalovací verzi měl zamířit pod kapoty jejich pick-upů a SUV určených pro Střední východ, Austrálii, Rusko či Afriku, což se dalo čekat. Pak ale dodali, že jejich plány jsou pompéznější - motor se má stát součástí spalovacího superauta „lepšího než Ferrari”.
Nyní tento záměr začíná nabírat reálnou podobu, neboť šéf automobilky Wei Jianjun včera (tedy 23. července) oslavil 35. výročí ve vedení. Společnost totiž sice byla založena již v roce 1976 Jianjunovým strýcem Wei Deliangem, ovšem zpočátku fungovala pouze jako servis. Osm let na to nicméně odstartovala výroba prvních užitkových aut. Jianjun přitom v roce 1989 spolu se svým otcem založil firmu na výrobu podvozkových komponentů, po smrti svého strýce však v roce 1990 převzal právě GWM.
Na počest tohoto jubilea Wei Jianjun zveřejnil snímek současného vedení, kterak stojí okolo vozu zahaleného černou plachtou. Je jasně patrné, že jde o onen slibovaný supersport, navíc takový, jehož pohonné ústrojí bude usazeno uprostřed. Jednat se má právě o onen nový osmiválec, který má ovšem doplnit plug-in hybridní technika. S tou by sice výkon vyletěl opravdu vysoko, na druhou stranu by ale dorazila vysoká hmotnost a další nevýhody.
Jak už padlo, s prvními zmínkami o vývoji supersportu, který by měl stačit i na tisícikoňové Ferrari SF90, se již v dubnu letošního roku vytasil Wu Huixiao, technický ředitel GWM. Ten uvedl, že základním stavebním materiálem bude karbon, po kterém Číňané sáhnou v případě monokoku i karoserie. Kromě toho prý automobilka měla na pomoc povolat závodní jezdce či evropské experty na okruhové jezdění. Zjevně se zde tedy evropské smetánce opravdu rýsuje vážný soupeř.
Výhodou čínské novinky ale nepřekvapivě bude cena, vůz by totiž měl startovat na zhruba 1 milionu yuanů, tedy na přibližně 3 milionech korun. Za to u nás dnes nepořídíte už ani základní Porsche 911 Carrera. Vlastně tak není divu, že Zuffenhausen a Maranello nyní obchází strach. GWM a Jianjun pak zatím neupřesnili, kdy bude osmiválcová novinka debutovat, sázka ještě na letošní rok se ale nezdá moc riskantní.

Číňané chystají vlastní supersport, jak potvrdil šéf GMW Wei Jianjun zveřejněním jeho snímku. Zatím se novinka s osmiválcovým motorem usazeným uprostřed skrývá pod plachtou. Foto: Great Wall Motor



Nový motor 4,0 V8 od GWM už jsme vidět mohli. V tomto případě se má stát součástí plug-in hybridního pohonu. Foto: Great Wall Motors
Zdroj: Great Wall Motor
Bleskovky
Unikl celý katalog laků pro nové BMW řady 3, je to pozoruhodná směsice klasických hitů i moderních výstřelků
včera
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
2.12.2025
Zima v zimě zas jednou překvapila všechny. Hasiči zveřejnili fotky „největší nehody, u jaké kdy zasahovali”
1.12.2025
Nejnovější články
Mercedes vyvinul elektromotor s extrémním poměrem výkonu a hmotnosti. Řeší tím ale problém, který neexistuje
před hodinou
Toyota ukázala Corollu pro Evropu v novém. Jedinou viditelnou novinkou asi zkouší zastřít snížení výkonu
před 3 hodinami
Rusové už si postavili vlastní náhradu za Tatru 815, firmy dostanou první kusy zadarmo
před 4 hodinami
Z Hujera rebelem za 24 hodin: Šéfka GM chtěla prodávat jen elektromobily, teď brečí, že kvůli jejich nařizování málem zavřela továrny
před 6 hodinami
Někdo si koupil dieselové BMW v ikonické barvě ze vzorníku ostrých Audi, bizarní spojení fanouškům motá hlavu
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
