Nový levný čínský soupeř Škody Octavia je totální hit, se svou cenou, technikou i vzhledem se prodává 26x líp

V prodeji je jen pár měsíců, přesto dokázal léta budovanou pozici Octavie prodejně sfouknout jako sotva plápolající svíčku. Dokazuje, že Číňané umí udělat nejen konkurenceschopná SUV, dokáží bodovat i v konvenčních třídách. Tohle auto je skoro neodolatelná nabídka.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nový levný čínský soupeř Škody Octavia je totální hit, se svou cenou, technikou i vzhledem se prodává 26x líp

22.9.2022 | Petr Miler

Nový levný čínský soupeř Škody Octavia je totální hit, se svou cenou, technikou i vzhledem se prodává 26x líp

/

Foto: Changan

V prodeji je jen pár měsíců, přesto dokázal léta budovanou pozici Octavie prodejně sfouknout jako sotva plápolající svíčku. Dokazuje, že Číňané umí udělat nejen konkurenceschopná SUV, dokáží bodovat i v konvenčních třídách. Tohle auto je skoro neodolatelná nabídka.

Changan je nejstarší čínskou automobilovou značkou a patří do velké čtyřky tamních, státem ovládaných automobilek. Jakkoli už samo státní vlastnictví působí pochybně, Changanu se daří a dokáže se prosazovat i mimo svou domovinu. Vděčí za to mimo jiné své široké nabídce, přičemž prémiová SUV a osobní vozy nabízí pod vlastní značkou, zatímco levnější SUV či MPV prodává jako Oshany. A užitkové vozy a náklaďáky nabízí coby Kaicene. V posledních měsících ale hodně tlačí do popředí moderně střižené vozy podznačky UNI, o nichž u nás už několikrát byla řeč hlavně v souvislosti s SUV. Nejen těmi ale živ je Changan.

Letos automobilka rozšířila nabídku těchto vozů o liftback UNI-V, který měří na délku standardně 4 680 milimetrů, některé verze ji ale díky použitým nárazníkům protahují až k 4 705. Tak či onak jde o docela velké auto na pomezí nižší střední a střední třídy, které má už proto blízko ke Škodě Octavia. Rozvor náprav pak činí vždy 2 750 mm, čím dokonce překonává i prodlouženou Škodu Octavia PRO určenou pro Čínu. Právě té je přímým konkurentem, překonává ji ale prakticky ve všech ohledech.

Už po stránce dostupných motorizací se Číňané rozhodli kráčet složitější cestou než Češi. Octavii PRO lze koupit s jediným motorem 1,5 TSI, Changan UNI-V je ale k mání jak se srovnatelným 1,5litrovým benzinovým čtyřválcem s turbem o výkonu 188 koní a 300 Nm točivého momentu, tak s dvoulitrový turbem s 232 koňmi a 390 Nm. To nezní špatně, zvláště ne ve srovnání s Octavií se 150 koňmi maximálně, potenciál motoru tak nezaostává ani za agresivním zevnějškem. Převodovka UNI-V je vždy automatická, v případě slabšího motoru 7stupňová dvouspojková, se silnějším se pojí osmistupňový automat s hydrodynamický měničem.

Blíže se ale musíme podívat i na už zmíněný exteriér, který působí opravdu atraktivně. Pravda, není dokonale originální - čelními partiemi velmi připomíná poslední vozy značky Hyundai, zezadu si pak dost možná vzpomenete na Hondu Civic, nakonec i proto, že logo Changanu hodně připomíná emblém japonské automobilky. Kromě asijských značek je nicméně patrný také vliv Audi či Peugeotu. Ale jako celek jde o líbivý, svébytný vůz.

Interiér je též podobný těm v posledních Peugeotech a stejně jako většina současných aut dává sbohem většině tlačítek. Pár jich přitom najdeme na středové konzoli, Francouze pak Changan napodobuje i malým volantem, který je usazený před digitálním přístrojovým štítem. Ten je zajímavý také tím, že jej tvoří tři obrazovky, které vás obklopují jako u závodních simulátorů. Číňané uvádí, že konfigurace displejů 3+1 zásadně zvýšila bezpečnost, neboť řidič musí pohybovat očima pouze v 10stupňovém úhlu, aby viděl vše důležité - tedy jak data na obrazovkách, tak i vozovku.

Zmínit je třeba, že kromě standardního provedení jsou k dispozici také verze Sport a Speed. Ty se liší oněmi nárazníky, poznáte je také podle oranžově zbarvených doplňků. Nejpodstatnější je tak příchod tlačítka Super Race, s jehož pomocí lze aktivovat sportovní režim. Zrychlí se tím řazení automatu, zatímco volant ztěžkne a výfuk začne produkovat výraznější zvuk. Mimo to se vozu vysune i zadní křídlo a na obrazovce se objeví měřič přetížení.

Ceny jsou mimořádně atraktivní, když s motorem 1,5 turbo startují na 108 900 yuanech (cca 385 tisíc korun), dvoulitr lze pořídit od 129 900 CNY (asi 459 tisíc Kč). To je s ohledem na vše zmíněné láce, koneckonců u nás standardní Octavia s kratším rozvorem a litrovým tříválcem pod kapotou startuje na 519 900 Kč. A čínská verze PRO není o mnoho levnější, začíná na 138 900 CNY, tedy asi 490 tisících Kč. Navíc pokud byste chtěli aspoň trochu srovnat krok, za verzi 2,0 TSI se 190 koňmi dáte už minimálně 784 900 Kč.

Není tedy divu, že z UNI-V se téměř okamžitě stal prodejní hit. Pořádně je k dispozici až od března, jeho červencové prodeje se ale vyšplhaly už na 15 645 aut, což je mimochodem 26krát více, než kolik se za stejný měsíc prodalo Octavie PRO. Číňané zjevně umí nabídnout i žádoucí auto konvenčního střihu, ne že ne. Působí mimo jiné v Rusku a do EU mají namířeno - až se tu zjeví, Škoda z toho radost mít nebude.


Nový levný čínský soupeř Škody Octavia je totální hit, se svou cenou, technikou i vzhledem se prodává 26x líp - 1 - Changan UNI-V 2022 prodeje 01Nový levný čínský soupeř Škody Octavia je totální hit, se svou cenou, technikou i vzhledem se prodává 26x líp - 2 - Changan UNI-V 2022 prodeje 02Nový levný čínský soupeř Škody Octavia je totální hit, se svou cenou, technikou i vzhledem se prodává 26x líp - 3 - Changan UNI-V 2022 prodeje 03Nový levný čínský soupeř Škody Octavia je totální hit, se svou cenou, technikou i vzhledem se prodává 26x líp - 4 - Changan UNI-V 2022 prodeje 04Nový levný čínský soupeř Škody Octavia je totální hit, se svou cenou, technikou i vzhledem se prodává 26x líp - 5 - Changan UNI-V 2022 prodeje 05Nový levný čínský soupeř Škody Octavia je totální hit, se svou cenou, technikou i vzhledem se prodává 26x líp - 6 - Changan UNI-V 2022 prodeje 06Nový levný čínský soupeř Škody Octavia je totální hit, se svou cenou, technikou i vzhledem se prodává 26x líp - 7 - Changan UNI-V 2022 prodeje 07Nový levný čínský soupeř Škody Octavia je totální hit, se svou cenou, technikou i vzhledem se prodává 26x líp - 8 - Changan UNI-V 2022 prodeje 08Nový levný čínský soupeř Škody Octavia je totální hit, se svou cenou, technikou i vzhledem se prodává 26x líp - 9 - Changan UNI-V 2022 prodeje 09Nový levný čínský soupeř Škody Octavia je totální hit, se svou cenou, technikou i vzhledem se prodává 26x líp - 10 - Changan UNI-V 2022 prodeje 10Nový levný čínský soupeř Škody Octavia je totální hit, se svou cenou, technikou i vzhledem se prodává 26x líp - 11 - Changan UNI-V 2022 prodeje 11Nový levný čínský soupeř Škody Octavia je totální hit, se svou cenou, technikou i vzhledem se prodává 26x líp - 12 - Changan UNI-V 2022 prodeje 12Nový levný čínský soupeř Škody Octavia je totální hit, se svou cenou, technikou i vzhledem se prodává 26x líp - 13 - Changan UNI-V 2022 prodeje 13Nový levný čínský soupeř Škody Octavia je totální hit, se svou cenou, technikou i vzhledem se prodává 26x líp - 14 - Changan UNI-V 2022 prodeje 14Nový levný čínský soupeř Škody Octavia je totální hit, se svou cenou, technikou i vzhledem se prodává 26x líp - 15 - Changan UNI-V 2022 prodeje 15
Changan UNI-V je atraktivní auto se zajímavou technikou, výbavou i cenou, které jde přímo po zákaznících Škody Octavia. Není divu, že se prodává jako housky na krámě. Foto: Changan

Zdroj: Changan

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.