Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový šéf Rolls-Roycu zrušil oddanost elektrickému pohonu, hybridní modely odpískal úplně. „Nejedou jako vánek,” říká
5.10.2024 | Petr Miler
Někteří už na to přišli a ostatní to ještě zjistí. Nesmyslné závazky elektrickému pohonu přivedou automobilky akorát do problémů, a tak od nich jedna za druhou dávají ruce pryč. Po roce v úřadě to učinil i nový šéf Rolls-Roycu Chris Brownridge.
To šlo rychle. Ještě před pár dny se zdálo, že Rolls-Royce podepsal rozsudek smrti spalovacím motorům a naprosto ignoruje jak jeho klienti reagují na elektrickou prvotinu, teď už je ale jasné, že realita je jiná. Automobilka loni na podzim vyměnila šéfa a v některých ohledech dogmaticky uvažujícího Torsten Müllera-Ötvöse nahradil Chris Brownridge. A právě ten skoro přesně po roce ve své pozici dřívější plány odpískal.
V rozhovoru pro Auto News totiž uvedl, že automobilka je sice nadále připravena od roku 2031 nabízet jen elektrická auta, ale to neznamená, že tak učiní. „Do roku 2030 jsme schopni přejít jen na elektrický pohon, ale budeme vedeni našimi klienty,” řekl a dodal: „Různé regiony světa se budou vyvíjet různým tempem, pokud jde o preferované pohonné ústrojí. Takže je důležité, abychom tomu vyhověli.”
To je řekněme „normální” postoj. A člověk se nutně musí divit, že v automobilovém světě někdy zavládl nějaký jiný - nabízet si můžete, co chcete, třeba veverku na kolečkách, ale když na ni nikdo nebude chtít jezdit, nebude vám to k ničemu. Tolikrát poznané a od počátku nekonečně trapné pokusy diktovat prodeje z pozice nabídky tak konečně jeden po druhém umírají pod tíhou jejich od počátku zřejmé faktické neproveditelnosti.
Tohle se prostě muselo stát, však žádná - a tím spíše ne takto prestižní - automobilka si nemůže dovolit nerespektovat přání svých klientů, která nikdy nebudou ze sta procent stejná. Možná ještě pozoruhodnější tedy je, že Rolls-Royce zatím zůstane vedle elektřiny jen u čistě spalovacích motorů, což je facka do tváře konkurenčního Bentley. Také to má nového šéfa, také ten zrušil elektrické plány, do firmy ale přišel v momentě, kdy už značka odpískala i motory W12 a teď všechno staví kolem osmiválcového hybridu. Takový pohon Rolls nabízet nebude ani jako alternativu, natož pak jedinou možnost.
Je to překvapivé, neboť mateřské BMW má hybridních pohonných jednotek v zásobě plejádu, Rolls-Royce ale nepoužije ani jednu. Podle Brownridge „hybrid není něco, co bychom si představovali” a dodává, že by takové řešení mohlo autům značky sebrat jejich „waftabilitu”. Záměrně jsme toto slovo nepřekládali, neboť je to terminus technicus používaný snad jen touto značkou, skrývá se za ním ale jakási nenuceně generovaná dynamika. Sémanticky to přeložme tak, že auto pojede lehce jako vánek.
Tohle hybridy, ve kterých se hádají dva motory o slovo, opravdu neumí. A tak je Rolls-Royce nepoužije, podle něj bezkonkurenční pohodlí pro řidiče i cestující bez ohledu na rychlost zajistí jen dvanáctiválec. Nebo případně i elektrický pohon, u toho zrovna s „waftabilitou” problém skutečně není. Jsou s ním ovšem spojené jiné problémy, které klientela zjevně velmi dobře vnímá.
Tak či onak ani závazek Rolls-Roycu jediné cestě neplatí. A ani hybridy ji dláždit nebudou. Aby to nakonec nedopadlo tak, že značka zůstane u dvanáctiválců... V následujících letech ostatně může poznat, jakým ternem jsou - konkurence vyklízí pole a Rolls nebude nabízet pro většinu modelů nic jiného. Elektrický Spectre donedávna táhl jako něco nového, už z minulosti ale víme, jak krátkou životnost vyšší prodeje tohoto typu aut mají. V12 je osvědčené řešení a klientela podobných aut je pořád dominantně konzervativní, to může fungovat.
V tuto chvíli je možné všechno - elektrický pohon se k Rolls-Roycům svým charakterem skutečně hodí, to může být plus, jen ta použitelnost, jen ta...






Rolls-Royce Phantom je jedním z aktuálních aut značky, které používá 6,75litrový motor V12. Z nabídky hned tak nezmizí, pokud vůbec. Hybrid jej nenahradí zcela určitě. Foto: Rolls-Royce
Zdroj: Auto News, Rolls-Royce
Bleskovky
Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
včera„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Na Pannonia Ringu pokračovalo MS Side včera 15:40
- Indian Rider Fest: 19.-22. 6. 2025 Lipno nad Vltavou včera 08:00
- V Misanu zemřel traťový komisař na infarkt 15.6.2025
- Toprakův misanský hattrick 15.6.2025
- Vítězství čínského Kove, 19. Svoboda, 20. Novotný 15.6.2025
Nejnovější články
Ukázalo se, že klimatické kampaně vlád jsou jen vyhozené peníze, na chování lidí nemají žádný vliv
před 4 hodinamiBugatti chtělo po zákazníkovi 331 tisíc Kč za opravu malého ovladače, nakonec si ho sám spravil díly za 26 korun
včeraTesla po 13 letech prodeje opět jen faceliftovala Model S a s ním i X, největší „inovací” je zvýšení cen
včeraCeny aut vzrostly za pět let o krutých 40 procent, říká studie. Nevadí to jen u těch, která začínala nízko
včeraNová nejlevnější Lada prošla crash testem. 84 interních zkoušek skončilo na jedničku, toto byl ten 85.
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 06.16. 21:07 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.16. 21:01 - Truck Daškam
- Jednostopé okénko 06.16. 19:48 - řidičBOB
- BMW Divize 06.16. 18:15 - jerry
- IT poradna 06.16. 17:36 - petr_riha
- OBD diag pro moje brmbrmbrm 06.16. 17:23 - pavproch
- kola e89+Tiguan+Scout 06.16. 14:30 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 06.16. 09:56 - pavproch