EU vyhazuje diesely z Evropy dveřmi, ony se do ní ale mimo její kontrolu vracejí oknem

Evropská unie udělala v posledních letech hodně pro to, aby se diesely staly v některých obchodních třídách prakticky mrtvou větví vývoje a v dalších jen čekáme, kdy se za nimi zavře voda. Mimo EU ale vývoj tímto směrem nemíří.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

EU vyhazuje diesely z Evropy dveřmi, ony se do ní ale mimo její kontrolu vracejí oknem

3.2.2022 | Petr Miler

EU vyhazuje diesely z Evropy dveřmi, ony se do ní ale mimo její kontrolu vracejí oknem

/

Foto: BMW

Evropská unie udělala v posledních letech hodně pro to, aby se diesely staly v některých obchodních třídách prakticky mrtvou větví vývoje a v dalších jen čekáme, kdy se za nimi zavře voda. Mimo EU ale vývoj tímto směrem nemíří.

Jako nadšenci máme daleko k tomu preferovat naftové motory, jejich zkáza posledních let nás ale mrzí. Diesely sice nemají ten správný zvuk, charakter a jakousi bezprostřednost, současně ale jako lidé obdivující techniku nelze nežasnout nad jejich efektivitou. Dnes jsme vám ukazovali jeden upravený německý nafťák a už pohled na jeho přístrojovku říkal mnohé. Neexistuje jiný způsob, jak velkému a těžkému autu dopřát dynamiku nedávných sporťáků a spojit ji se spotřebou, a tedy i dojezdem, o kterém se může zdát i pěti elektromobilům zapojeným v sérii.

Zejména v poslední dekádě se navíc podařilo vyřešit prakticky všechny problémy s jejich přímo i nepřímo škodlivými emisemi, tak proč se jich zbavovat zrovna teď? Nedává to smysl, jenže EU se k nim postavila zády, Amerika pro ně nikdy nehořela a dalších bašt zájmu o ně není mnoho. Nepatří mezi ně ani Rusko, kde byly nafťáky dlouho téměř nepoužitelné kvůli nízkým zimním teplotám i kvalitě tamního paliva. Také v tomto ohledu se ale podařilo většinu potíží vyřešit a pokud natankujete včas správné palivo, ani ruská zima vás v naftovém autě nepřekvapí.

Tak se stalo, že zatímco jinde ve světě zachází dieselové osobáky na úbytě, v Rusku, které se aktuálně řadí mezi největší evropské trhy s auty, prosperují. Z téměř nulového podílu na trhu se posouvají výš a výš a Avtostat na základě své nejnovější analýzy konstatuje, že za loňský rok dosáhly rekordního podílu na trhu i absolutních prodejů.

Abychom byli konkrétní, diesel si loni v Rusku koupilo 125 500 lidí, což je o 13 procent více než o rok dříve. A protože celý trh rostl jen o 4 %, jejich podíl se posunul už na 8,2 procenta. To je fascinující stav a zejména trend v momentě, kdy ochota automobilek tyto motory nabízet zejména do levnějších modelů je téměř nulová a jejich dostupnost je bezprecedentně malá.

Pikantní je, že největším prodejcem dieselů v Rusku není žádný výrobce dodávek nebo čehokoli podobného, ale BMW. To loni dodalo lidem 32 tisíc naftových aut, o 5 % více než v předchozím roce. I druhé místo patří prestižní německé značce, Mercedesu, který s 19 tisíci prodeji navýšil jejich odbyt dokonce o 30 %. Až třetí je mainstreamový Renault, který si výskat, že do nového Dusteru nakonec diesel dal, i když jej původně chtěl z nabídky vyřadit. Jeho 11 900 prodaných nafťáků totiž znamená meziroční růst o 86 %. Právě Duster je navíc loňským vládcem ruského trhu s nafťáky mezi modely, následuje jej Toyota Land Cruiser Prado, Hyundai Santa, Mercedes třídy GLE a BMW řady 5.

Je to skutečně pozoruhodný stav, zvláště třeba ve srovnání s tolik protěžovanými elektrickými auty, která si loni v Rusku koupilo pouhých 2 254 lidí. Tato čísla také nejlépe vysvětlují, proč třeba BMW odmítá skončit s diesely a říká, že i po roce 2030 budou na řadě míst světa znamenat hodně. Zatímco EU je vyhazuje dveřmi, ony se jinde vrací na scénu oknem a Brusel s tím neudělá vůbec nic. Ostatně popularita těchto motorů se zdá být tím větší, čím více na východ zamíříme - i v rámci EU dokážou bodovat třeba v Bulharsku.


EU vyhazuje diesely z Evropy dveřmi, ony se do ní ale mimo její kontrolu vracejí oknem - 1 - BMW X5 G06 30d diesel ilu 01EU vyhazuje diesely z Evropy dveřmi, ony se do ní ale mimo její kontrolu vracejí oknem - 2 - BMW X5 G06 30d diesel ilu 04EU vyhazuje diesely z Evropy dveřmi, ony se do ní ale mimo její kontrolu vracejí oknem - 3 - BMW X5 G06 30d diesel ilu 06
Vládcem ruského trhu s dieselovými auty je BMW, i jeho model X5 patří mezi nejžádanější. Foto: BMW

EU vyhazuje diesely z Evropy dveřmi, ony se do ní ale mimo její kontrolu vracejí oknem - 4 - Renault Duster 2021 Evropa 09EU vyhazuje diesely z Evropy dveřmi, ony se do ní ale mimo její kontrolu vracejí oknem - 5 - Renault Duster 2021 Evropa 14EU vyhazuje diesely z Evropy dveřmi, ony se do ní ale mimo její kontrolu vracejí oknem - 6 - Renault Duster 2021 Evropa rozebrani Perex ilu
Jedničkou mezi dieselovými modely je ale v Rusku Renault Duster, který původně s naftou vůbec neměl být prodáván. Renault si to ale nakonec rozmyslel a zjevně dobře udělal. Foto: Renault

Zdroj: Avtostat

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.