Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Oligarcha, na nějž jsou i sankce krátké, začíná vojenskou techniku prodávat civilistům
24.3.2021 | Petr Prokopec
Život mu jistě neulehčily, nezdá se ale, že by jej zastavily. Právě naopak jedna z jím dnes řízených firem se rozhodla upravovat bojová vozidla MT-LB pro využití soukromými osobami.
Osoba ruského oligarchy Olega Děripasky se před několika málo lety ocitla v centru veškerého dění. Kvůli obviněním amerických úřadů byly totiž na tohoto kontroverzního podnikatele a jeho firmy uvaleny rozličné mezinárodní sankce, které se ale postupem času ukázaly být poněkud bezzubými. Nejprve docházelo k jejich soustavným odkladům, což dalo Rusům čas přijít s různými kličkami, díky nimž tak třeba továrny GAZu mohou nadále produkovat vozy Škody a Volkswagenu, jakoby se nechumelilo.
Děripaska nicméně ovládá daleko více firem, mimo jiné i konglomerát Ruskije mašíny, který sdružuje sedmadvacet podniků z dvanácti různých regionů. Pod oligarchovou taktovkou tak vzniká jak stavební, tak zemědělská a především vojenská technika, jíž má na starosti především značka VPK (neboli Vojensko-průmyslová společnost). Ta byla založena v roce 2006, od té doby se však značně rozrostla, neboť nyní zaměstnává šest tisíc lidí a řadí se tak k nejvýznamnějším v Rusku.
Nově ovšem hodlá VPK zasáhnout do civilního sektoru, neboť bohatým soukromníkům nabídne původně armádní techniku. Děripaskova firma se totiž vrhne na vysloužilá obrněná vozidla pěchoty MT-LB a MT-LBu, která byla Sovětským svazem vyráběná již od 50. let minulého století. Postupně se pak rozšířila do veškerých vojsk Varšavské smlouvy, potkat jste je tedy svého času mohly také u nás. S ohledem na datum výroby ale velké množství již bylo z aktivní služby vyřazeno.
Právě na tyto exempláře se VPK hodlá vrhnout, zachováno ale bude víceméně jen pásové ústrojí a podvozek. Na ten pak bude nasazena zcela nová kabina, která zvládne pobrat až šest cestujících. Tu navíc doplní korba s otevírací zádí, která zvládne pobrat dle zvolené specifikace 4 až 5 tun nákladu. Chybět pak pochopitelně nebudou ani moderní turbodiesely domácí výroby, které nabídnou až 450 koní, tedy takřka dvakrát vyšší výkon vůči původním jednotkám YaMZ.
Šéf společnosti VPK Alexandr Krasovickij přitom dodal, že od roku 1964 vzniklo více než 55 tisíc těchto bojových vozidel, většina je však kvůli špatnému stavu zcela nepoužitelná. Neznamená to však, že by v případě velkého zájmu nastal nedostatek kandidátů vhodných pro neobvyklý mimotovární tuning, dle VPK je k dispozici zhruba sedm tisíc ideálních exemplářů. Kdy však konverze odstartují a kolik budou stát, upřesněno již nebylo.
Krasovickij nicméně dodává, že nové provedení zvládne stejně jako originál zdolat jakýkoliv terén, a to včetně močálů a vodních hladin. Jaká ovšem bude jeho dynamika, opět nebylo upřesněno. Můžeme tak jen dodat, že MT-LB vážící 11,9 tuny dokázalo se 240 koňmi uhánět rychlostí 61 km/h na silnici, 30 km/h mimo ni a 6 km/h na vodě. Zároveň dokázalo utáhnout i 6,5tunový přívěs. S ohledem na vyšší výkon a modernější techniku by ale novinka měla vše překonat.

Společnost VPK patřící Olegu Děripaskovi chystá konverzi letitých bojových vozidel pěchoty na nezastavitelné soukromé transportéry. Foto: VPK
Obrněná vozidla jako MT-LB se vyráběly od 50. let minulého století a svého času sloužily i v československé armádě. Foto: Charkovskij Traktornyj Zavod
Zdroj: VPK
Bleskovky
Nové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
5.5.2025
Nejčtenější články
VW začal odhalovat další nový Amarok, tenhle udělá bez Fordu. Ale nebojte, vám ho neprodá
9.4.2025Němci jsou vážně kouzelníci, i neskonale elegantní Porsche 911 dokázali pár tahy zprasit k nepoznání
9.4.2025Vstupenka do klubu prestižních SUV BMW ani jako ojetina nezklame, oproti novému autu stojí pakatel
9.4.2025Levně k mání je nejetá vzpomínka na dobu, kdy motor V6 s pohonem 4x4 šlo mít i v malém autě. Jen tak, bez velkých dramat
10.4.2025Číňané začali prodávat auto jako žádné jiné. České zahrádkáře, pejskaře nebo výletníky by mohlo uhranout i cenou
10.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva