Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Pět velkých značek se spojilo, aby zachránily spalovací motory, elektromobily nesmí být jediné řešení
19.11.2021 | Petr Miler
Představa, že v automobilovém světě všichni táhnou za jednu elektrickou šnůru, je definitivně passé. Pětice významných automobilek a výrobců motorek teď už nejen opatrně dává najevo, že se nechtějí přidat, otevřeně se staví proti.
Někteří politici a s nimi i některé automobilky v posledních letech stále častěji říkají, že brzká budoucnost aut je čistě elektrická a nemá smysl o tom vést debaty. Něco takového ale považujeme za nesmyslné a otázkou je v tuto chvíli zřejmě jen to, kdy na to autoři podobných slov přijdou. Můžeme se bavit o spoustě míst, kde něco takového proveditelné je, ale v celé Evropě? Nebo na celém světě? To jednoduše není možné.
Jak před pár dny trefně vysvětlil jeden z manažerů BMW, není prostě reálné, aby se byť jen celá Itálie stala zemí holdující čistě elektrickým vozům, natož pak země typu Česká republika nebo Rumunsko. Elektrická auta nejsou s to obsloužit všechna myslitelná místa a využití automobilu a kdo vsadí čistě na ně, zcela nevyhnutelně se připraví o část trhu. Pokud by ryze elektrickým směrem vyrazili všichni bez rozdílu, možná by to nikoho nebolelo, to se ale nikdy nestane. Vždy se najdou politici, kteří si z desítek procent lidí odporujících takovému diktátu udělají slušný elektorát, především se ale vždy najdou automobilky, které v nich uvidí obchodní příležitost.
BMW je nepochybně jednou z nich, předem hovoří o tom, že v roce 2030 budou elektromobily představovat možná polovinu jeho prodejů. A když ne, tak ne, nabízet bude i jiná řešení. Pokud Audi a Mercedes uvidí, že kvůli tomu přichází o zákazníky, skutečně budou nadále nabízet jen to, co je pro část lidí jednoduše nepřijatelné? Pochybujeme o tom, ale to ukáže čas. Že automobilky nebudou v tomto odhodlání jednotné, je ale jasné už nyní.
Pět významných výrobců aut a motorek se nyní spojilo ve snaze konci spalovacích motorů zabránit. Jsou to všechno značky, které měly v minulosti ke 100% elektrifikaci individuální dopravy své výhrady, až teď se ale spojily v jasném odporu proti tomu. A nejde o malá jména - Toyota, Mazda, Subaru, Kawasaki a Suzuki patří naopak k tomu nejlepšímu, co automobilový svět poznal a nikdo z nich nechce vidět elektřinu jako jediné řešení.
Argumenty jsou obvyklé - takový černobílý přístup není nakonec ani ekologický, není ekonomický a není pro spoustu lidí vůbec přijatelný. Firmy tak chtějí ukázat, že s pomocí různých forem syntetických paliv je možné nadále provozovat spalovací auta bez emisí skleníkových plynů. Možná to nemusí vyznívat až tak efektivně vzhledem k jejich energeticky náročné výrobě, ale zase nepotřebujete spoustu baterek, vývoj a výrobu docela jiných aut či zcela odlišnou infrastrukturu. Naopak lze zapojit už existující autopark.
„Chceme jít za hranici iniciativ vedoucích k plné elektrifikaci a nabídnout širší možnosti volby za použití spalovacích motorů,” stojí ve společném prohlášení zmíněných pěti značek, které mají brzy doplnit i Honda a Suzuki. Cestou jsou podle těchto firem právě nová paliva, která usnadní, nikoli zkomplikují přechod k uhlíkové neutralitě. V podstatě to samé říká Porsche a zastání tedy tyto značky nebudou složitě hledat ani mimo svou domovinu.
Konkrétních záměrů je spousta a sahají od silničních aut až po motoristický sport. Nakonec nedávno jsme viděli prakticky bezemisní motor V8 od Toyoty a Yamahy, který byl zjevně první vlaštovkou spolupráce na vývoji tímto směrem. Motor používá vodík, cestou jsou ale i syntetická paliva, biopaliva - například Mazda chce takto při životě udržet i svůj diesel SkyActiv-D a brzy prý představí první prototyp.
Za takové iniciativy jsme rádi, dávají šanci na více řešení vedoucích ke stejnému cíli, která jako jediná mohou oslovit široké skupiny zákazníků. To bateriové elektromobily zřejmě nikdy nedokážou, proto je tlak na toto jedno konkrétní řešení tak nesmyslný. A zkušení motoráři to musí vědět nejlépe.
Toyota dala světu spoustu výjimečných motorů, třeba šestiválec 2JZ známý hlavně z modelu Supra. Zabalit to s nimi nechce, rozhodně ne kvůli honu za uhlíkovou neutralitou, té lze docílit i se spalovacími motory. Foto: Toyota
Zdroj: Toyota, Mazda, Subaru, Yamaha, Kawasaki
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 6 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. 10:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
Nejnovější články
- Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před hodinou - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 2 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 4 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 5 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva