Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Peugeot 208 GTI: slavné jméno je skutečně zpátky
17.2.2012 | Petr Miler | 1 příspěvek
(+ živé foto) Naše včerejší spekulace byly přesné. Peugeot v Ženevě skutečně odhalí koncept nového GTI, 208 GTI. Toto je první představení.
Označení GTI jsme si zvykli spojovat hlavně s jistým německým hatchbackem, používat jej ale může i francouzský Peugeot. Ten jím na přelomu osmdesátých a devadesátých let minulého století opatřil ostrou verzi modelu 205 a legenda byla na světě. Recept na úspěch byl jistě složitější, stál ale na docela jednoduchých základech: až stotřicetikoňový dvoulitr napěchovaný do kompaktu o hmotnosti pod 900 kg. A s něčím podobným chce Peugeot přijít znovu o dvě dekády později.
Již včera jsme se díky facebookovému profilu Peugeotu dozvěděli o chystaném návratu jistého mýtu a i když podrobnějších informací bylo přesně nula, měli jsme za to, že automobilka hovoří o brzkém představení konceptu 208 GTI. Naši francouzští kolegové navíc naznačovali jeho již dnešní odhalení a to všechno se dnes ukázalo být pravdou - zatím studie budoucího modelu Peugeot 208 GTI je skutečně tady.
Nad podobným krokem váhala automobilka hodně dlouho. Byly tu Peugeoty dvojkové řady s označením S16, RC, v minulé generaci už i GT, na posvátné označení GTI si ale Francouzi nedovolili vztáhnout ruku. Nyní se k tomu odhodlali a můžeme zatím jen hádat, jestli to bude velký úspěch, nebo pořádná blamáž. Minimálně na papíře to zatím nevypadá marně, ale začneme u vzhledu.
V tomto směru je 208 GTI docela decentní záležitostí. K již dobře známému designu výchozí 208 přidává o něco málo agresivněji tvarovaný přední spojler, vytažené boční prahy, zadní spojler s náznakem difuzoru a již spatřenou výraznou koncovkou výfuku a nad třetí dveře opět vcelku jemný střešní spojler. Nechybí samozřejmě ani snížený podvozek a velká 18" kola z lehkých slitin.
To vše vytváří podle nás slušivý celek, který doplňuje pár zajímavých detailů. Všimněte si hlavně označení GTI na sloupcích C, které jako by z oka vypadlo tomu použitému u dvěstěpětky. Máme zato, že ona jinak dosti nepochopitelná stříbrná kudrlinka byla 208 dána do vínku právě proto, aby se 208 GTI mohla odkázat na svého slavného předchůdce. I když na tomto místě byla u 205 používána i jiná označení, tato tři písmena si pamatuje snad každý nadšenec, který kdy ostrou 205 spatřil. A podobných drobných zajímavostí najdete na přiložených fotografiích vícero.
Pohlédneme-li dovnitř vozu, pak opět vcelku rozumnou sadu úprav, z nichž nejvíce křičí použití červené barvy na několika místech palubní a přístrojové desky. K té se přidává upravený volant, hlavice řadící páky a nášlapy pedálů sázející na hliník, sportovní sedadla, části palubní desky a výplně dveří sází spíše na alcantaru. Obrázků interiéru je ale zatím relativně málo, a tak si zevrubnou prohlídku necháme na příště.
Podobně je tomu v případě informací o technice, kde s jistotou víme o použití motoru 1,6 THP naladěného na výkon až 200 koní dosahovaný při 6 000 ot./min a točivý moment nejvýše 275 Nm v 2 000 ot./min. Převodovka je šestistupňová manuální, o přenos výkonu na silnici se pochopitelně starají přední kola. Neznáme bohužel hmotnost, dynamiku, spotřebu nebo to, zda si přední osa vysloužila jiný než otevřený diferenciál, dá se ale očekávat, že parametry vozu budou blízké Citroënu DS3 Racing, který jsme pro vás loni otestovali. Snad jen ona hmotnost by mohla být nižší, neboť základní 208 začíná na „podtunových” číslech.
Celé auto vypadá, jako by se zítra mělo začít vyrábět a nemáme velkých pochyb o tom, že Peugeot s tímto záměrem již dnes pevně počítá. Skutečné koncepty vypadají jinak. Jestli ovšem bude jeho 208 GTI důstojným nástupcem 205 GTI je zatím obtížné odhadovat. V realitě dnešních dnů možná, máme ale zato, že jakési čistotě ostrých kompaktů vzdálených minulých dekád se dnes těžko něco vyrovná.
Chytřejší budeme 6. března, kdy se nové GTI představí na autosalonu v Ženevě. Tam by nám také Peugeot mohl říci více o jeho faktických schopnostech.
Tip: Projděte si všechny žhavé automobilové novinky v našem speciálu k ženevskému autosalonu 2012










Koncept nového GTI se v Ženevě představil v poněkud zvláštním světle, doslova
Peugeot 208 GTI se pokusí zopakovat úspěchy svého slavného předchůdce. Jeho šance zvažte sami...
Diskuze 1 příspěvek
Bleskovky
- Válečný veterán si k 90. narozeninám koupil nové auto, k Fabii Junior má vážně daleko
včera - Někdo osadil Škodu Rapid samotažným zařízením, nabourané auto odveze „po svých”
12.1.2021 - Němec zkusil rozjet na dálnici na maximálku auto z dob, kdy u nás Škoda 130 byla luxus
10.1.2021 - Cena zakázkového laku na Bugatti za 131 milionů znovu posouvá meze absurdity
8.1.2021
Nejdiskutovanější články
- Facka do tváře bateriových elektromobilů, novinka Toyoty je levnější než Tesla Model S
5.12.2020 (2) - Při osobním prodeji ojetiny buďte opatrní, majitel tohoto auta leží v těžkém stavu v nemocnici
16.10.2020 (1) - Při doplňování nemrznoucí směsi je třeba vyhnout se časté chybě, může zničit motor
17.10.2020 (1) - Výrobci záměrně zkreslují točivý moment elektrických aut, realita je úplně jiná
25.10.2020 (1) - Patálie s ojetým elektromobilem ukazují, co může jejich majitele potkat už po 7 letech
30.10.2020 (1) - Nový Fiat 500 je zatím propadák, Italové si ale nechali otevřená zadní vrátka
24.11.2020 (1) - K mání je vzácný Mercedes milovaný diktátory, má velmi pozoruhodnou historii
27.11.2020 (1) - Experti popsali, jak mohl pilot nejděsivější nehody F1 posledních let odejít po svých
10.12.2020 (1) - Auta, která jako nová skoro nikdo nechtěl, se dnes pro majitele stávají zlatým dolem
9.1.2021 (1) - Ford zastavil výrobu v jedné ze svých největších továren, 5 000 lidí poslal domů
před 4 hodinami (1)
Živá témata na fóru
- Chlubítko univerzální 21:02 - HondaMan
- BMW Divize 19:46 - Brus
- První auto - Focus mk2 18:48 - Rohllik28
- Auto pro radost 18:03 - Lachende Bestien
- Svíčky 16:02 - katana25
- Fabia 1.9 SDI 47kw r.v 12/2001 jakou rozvodovou sadu 15:51 - Baronkoo
- Lampárna (stěžovatelna) 14:17 - jerry
- Detektory policejních radarů 14:13 - AntiRadary.cz
- Další zajímavá autovidea 11:30 - honziss
- Politický koutek 21:25 - HondaMan