Peugeot 308 GTi: Malý objemem, velký výkonem

Peugeot se vrací do světa ostrých hatchbacků a oživuje ve svém výrobním programu značku GTi, kterou proslavil především kultovní model 205 GTi a posléze i 309 GTi. Co všechno nabídne nejnovější reinkarnace těchto písmen?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Peugeot 308 GTi: Malý objemem, velký výkonem

23.5.2010 | Roman Kalina | Přidat příspěvek

Peugeot 308 GTi: Malý objemem, velký výkonem

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Peugeot se vrací do světa ostrých hatchbacků a oživuje ve svém výrobním programu značku GTi, kterou proslavil především kultovní model 205 GTi a posléze i 309 GTi. Co všechno nabídne nejnovější reinkarnace těchto písmen?

Hned na úvod si můžeme říci, že v případě modelu 308 to nebude žádný „hardcore“, neboť nové lví GTi se bude dodávat výhradně s „rodinnou“ pětidveřovou karoserií a svými jízdními výkony by měl být vhodný pro každodenní použití a zároveň uspokojit náročnějšího řidiče.

Zásadním důvodem pro model s označením GTi se stal nový přeplňovaný zážehový čtyřválec HTP o zdvihovém objemu 1,6 litru a výkonu 147 kW (200 k) vyvinutý společně s BMW, který mimo jiné pohání také nové kupé RCZ. Tajemstvím tak vysokého výkonu z tak malého objemu je turbodmychadlo Twin Scroll, které má dvojí potrubí pro výfukové plyny (pro dvojice válců 1 a 4 stejně jako pro 2 a 3), což zvyšuje účinnost turbodmychadla a zkracuje reakci při jeho natlakování. Největší otáčky turbodmychadla dosahují hodnoty 220 000 1/min, plnící tlak má hodnotu až 1,3 bar. Díky tomu dokáže turbodmychadlo reagovat již v táčkách 1000 1/min a o dalších 700 1/min výše je k dispozici největší točivý moment 275 N.m, který vydrží až do otáček 4700 1/min.

Kromě toho motor disponuje přímým vysokotlakým vstřikováním benzínu (120 bar) a variabilním časováním VTi. Tato technologie kombinuje variabilní časování sání a výfuku vačkové hřídele s variabilním časováním zdvihu sacích ventilů. Systém VTi vychází ze systému Valvetronic o BMW a umožňuje optimální zdvih ventilu v přímé závislosti na poloze plynového pedálu. Relativně vysoký v této souvislosti je také kompresní poměr 10,5:1. Použití systému VTi zvyšuje termodynamickou účinnost benzinového motoru a tím podstatně snižuje spotřebu paliva (zejména při částečného zatížení) a emise CO2. Automobil se bude dodávat výhradně s šestistupňovou ručně řazenou převodovkou.

Největší rychlost výrobce neudává, ale z klidu na 100 km/h se 308 GTi dostane za 7,7 s a 1000 m s pevným startem zvládne za 27,8 s, zatímco kombinovaná spotřeba je pouze 6,9 litru na 100 km (159 g/km CO2). Zde se nabízí srovnání s VW Golf GTI, jehož přeplňovaný dvoulitr disponující rovněž přímým vstřikováním paliva dosahuje největšího výkonu 155 kW, točivého momentu 280 N.m a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 6,9 s při kombinované spotřebě 7,3 l/100 km.

Model 308 GTi se na pohled liší od svých „běžných“ sourozenců hlavně předním nárazníkem převzatým od kabrioletu 308 CC, zadním difuzorem, speciálním spojlerem nad odtokovou hranou střechy a dvojitou koncovkou výfuku Celé výfukové potrubí také prošlo důsledným vývojem z hlediska atraktivního zvukového projevu, což u Peugeotu nazývají jako Sound System. Do výfukového potrubí byly vloženy membrány, které se při průtoku plynu rozvibrují a svým „naladěním“ umocňují dojmy z projevu tohoto čtyřválce.

Podvozek byl také patřičně „přitvrzen“ a snížen o 10 mm. Jeho stabilní projev za všech okolností zajišťují navíc nízkoprofilové pneumatiky rozměru 225/40 R18. O bezpečné zastavení se starají výhradně kotoučové brzdy na všech kolech (vpředu větrané o průměru 340 mm, vzadu 290 mm). ESP je ve standardní výbavě včetně dynamické kontroly stability (CDS), elektronického rozdělení brzdné síly (EBFD), nouzového brzdového asistenta (EBA) a kontroly trakce (ASR). Pro náročnějšího a zkušeného řidiče lze ESP samozřejmě v plné míře vypnout, i když jeho zásahy do řízení jsou oproti běžným modelům opožděné. Elektro-hydraulický posilovač řízení (s výkonem 650 W) je závislý na rychlosti vozidla, rychlosti otáčení volantem a řízení teploty kapaliny, což umožňuje plynulé přizpůsobení dodané energie a usnadňuje manévrování při nízkých rychlostech, přičemž ve vysokých je řízení patřičně tuhé a přímé s velmi rychlou odezvou.

V interiéru najdete hliníkovou opěrku nohy a hlavici řadící páky, lesklé obložení Piano Black, kůží potažený tvarovaný volant dole zploštělý, bíle podbarvené přístroje a sportovní sedadla. Polohu za volantem lze samozřejmě díky výškově nastavitelnému sedadlu a dvouose nastavitelnému volantu uzpůsobit podle požadavků řidiče, o dění okolo máte navíc velmi dobrý přehled díky bohatému prosklení vozidla (zasklená plocha je až 4.86 m2).

Ve Francii se 308 GTi začne prodávat 10. června (cena je 26 900 EUR), na český trh by ale měl dorazit až na podzim.


Peugeot 308 GTi: Malý objemem, velký výkonem - 1 - Peugeot-308_GTi_3Peugeot 308 GTi: Malý objemem, velký výkonem - 2 - Peugeot-308_GTi_1Peugeot 308 GTi: Malý objemem, velký výkonem - 3 - Peugeot-308_GTi_11Peugeot 308 GTi: Malý objemem, velký výkonem - 4 - Peugeot-308_GTi_2Peugeot 308 GTi: Malý objemem, velký výkonem - 5 - Peugeot-308_GTi_5Peugeot 308 GTi: Malý objemem, velký výkonem - 6 - Peugeot-308_GTi_6Peugeot 308 GTi: Malý objemem, velký výkonem - 7 - Peugeot-308_GTi_4Peugeot 308 GTi: Malý objemem, velký výkonem - 8 - Peugeot-308_GTi_9Peugeot 308 GTi: Malý objemem, velký výkonem - 9 - Peugeot-308_GTi_8Peugeot 308 GTi: Malý objemem, velký výkonem - 10 - Peugeot-308_GTi_10

Roman Kalina

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.