První test Peugeot RCZ: TT od Francouzů

Francouzská automobilka zase jednou dokázala, že efektního vzhledu její studie si mohou za nějaký čas užívat i běžní smrtelníci. Peugeot RCZ je tomu důkazem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Peugeot RCZ: TT od Francouzů

18.5.2010 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek

První test Peugeot RCZ: TT od Francouzů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Francouzská automobilka zase jednou dokázala, že efektního vzhledu její studie si mohou za nějaký čas užívat i běžní smrtelníci. Peugeot RCZ je tomu důkazem.

Tip na úvod: Velký test Peugeotu RCZ najdete zde.

Celkem 4,3 metru dlouhé kupé od Peugeotu s uspořádáním sedadel 2+2 vychází svými tvary téměř identicky z původního konceptu 308 RCZ, který se objevil na frankfurtském autosalonu v roce 2007. Automobilka se lvem ve znaku si všimla velkého zájmu o tento vůz a možná i proto hned na jarním ženevském autosalonu 2008 oficiálně oznámila připravovanou výrobu atraktivního kupé.

Už při prvním pohledu na sériový dvoudveřový automobil si tak vzpomenete na původní koncept, ze kterého zůstalo opravdu hodně a vaše chvála bude patřit francouzským designérům za zachování originálně pojaté dvojitě vyboulené střechy z hliníku, jenž plynule přechází v zadní výklopné okno. Pod ním se nachází na kupé doslova obrovitý zavazadelník do nějž se vejde 321 litrů, navíc při sklopení zadních sedadel můžete s Peugeotem RCZ převážet až 639 litrů.

Ale zpátky k vnějšímu designu. Pokud se podíváte na francouzskou sportovní novinku z boku vyniknou zejména nezaměnitelné proporce karoserie (výška 1,36 m), promyšlené linie karoserie posazené na efektních osmnáctipalcových kolech (za příplatek můžete mít devateníctipalcové obutí) se velkou měrou podílejí na optimálních aerodynamických parametrech. K celkové aerodynamické efektivitě vozu přispívá rovněž nastavitelné zadní křídlo, které se v závislosti na rychlosti vozu nastavuje do dvou poloh. První pozice (19°) se otevře při rychlosti vyšší než 85 km/h (a sklopí se při rychlosti menší než 55 km/h), druhá pozice (34°) se nastaví při rychlosti nad 155 km/h (do polohy 1 se vrátí při rychlosti nižší než 145 km/h). Efektní i efektivní, že?


První test Peugeot RCZ: TT od Francouzů - 1 - RCZ_1002NC005První test Peugeot RCZ: TT od Francouzů - 2 - RCZ_1002NC004První test Peugeot RCZ: TT od Francouzů - 3 - RCZ_1002NC030První test Peugeot RCZ: TT od Francouzů - 4 - RCZ_1002NC033První test Peugeot RCZ: TT od Francouzů - 5 - RCZ_1002NC006První test Peugeot RCZ: TT od Francouzů - 6 - RCZ_1002NC051První test Peugeot RCZ: TT od Francouzů - 7 - RCZ_2010_010_FRPrvní test Peugeot RCZ: TT od Francouzů - 8 - RCZ_2010_013_FRPrvní test Peugeot RCZ: TT od Francouzů - 9 - RCZ_2010_003_FRPrvní test Peugeot RCZ: TT od Francouzů - 10 - RCZ_2010_015_FRPrvní test Peugeot RCZ: TT od Francouzů - 11 - RCZ_2010_020_FR

Po otevření širokých bočních dveří také nejsme nijak zklamáni. Interiér totiž plynule navazuje na linie exteriéru a na dílenském zpracování i kvalitě použitých materiálů si také dali francouzští konstruktéři záležet. Standardní výbava peugeotu RCZ obsahuje například čtveřici airbagů, asistent pro rozjezdy do kopce, bi-xenonové světlomety či automatická dvouzónová klimatizace. Za příplatek mohou zákazníci zvolit karbonovou střechu, audio JBL, nebo multimediální systém WIP Com 3D. Co se týče místa vpředu, nebude si řidič se spolujezdcem rozhodně stěžovat. Přední anatomická sedadla poskytují dostatečnou oporu i v ostře projížděných zatáčkách. Nastupování dozadu se však stane noční můrou i dětí školou povinných. Zadní místa jsou opravdu nouzová a hodí se pro přepravu osob vysokých do 160 centimetrů.

Technicky vychází novinka z modelu 308. Podvozek disponuje rozvorem 2 612 mm, vpředu najdeme vzpěry McPherson, vzadu najdeme vlečená ramena s příčným nosníkem. O bezpečné zastavení se stará účinná brzdová soustava vpředu s ventilovanými kotouči o průměru 340 mm a vzadu jednoduchými o průměru 290 mm. Standardem je celá řada podpůrných elektronický andělů strážných včetně stabilizačního a proptiprokluzového systému, přičemž oba se dají v případě potřeby vypnout tlačítkem na přístrojové desce.

K dispozici je trojice příčně uložených čtyřválců, která bude pohánět přední kola za asistence šestistupňové ručně řazené převodovky. Základní motor 1,6 THP o výkonu 156 koní je k mání i se samočinným šestistupňovým ústrojím, ale zájemci si ho budou moci objednat až později. Asi nejvhodnějším agregátem pro 1,3 tuny těžké kupé je přeplňovaná šestnáctistovka o výkonu rovných 200 koní, která dovede s Peugeotem RCZ zrychlit z klidu na stokilometrovou rychlost za 7,5 s a po dálnici jet až 237 km/h. Spořivé povahy určitě sáhnou po dvoulitrovém turbodieselu HDi s výkonem 163 koní a točivým momentem 340 N.m. ten sice neuděluje francouzskému kupé takové dynamické vlastnosti, ale zato se může pochlubit průměrnou spotřebou paliva 5,3 l/100 km. Obě zmiňované verze byly k dispozici při světové prezentaci na severu Španělska.

První jízdy s Peugeotem RCZ jsme tak absolvovali ve španělské vinařské oblasti La Rioja, kde bylo dostatek příležitostí si vyzkoušet zejména podvozek novinky. Jako první jsem usedl za volant nejvýkonnějšího dvousetkolového přeplňovaného dvoulitru, který má díky sportpaketu ještě sportovněji nastavený podvozek, řízení a posílené brzdy. Hned po několika kilometrech jsem také u vytržení ze zvuku tohoto vozu. Konstruktéři si totiž nechali záležet na zvukové kulise a upravili celé výfukové potrubí s ohledem na tento fakt. Peugeot RCZ je tedy prvním vozem značky, který nejen dobře vypadá, ale také zní. Špičkové provedení si nás získalo i svými neutrálními jízdními vlastnostmi, přesnými řazením a účinnými brzdami. Tenhle vůz se tak neztratí ani na závodním okruhu.

O to větší zklamání mě čekalo po přesednutí do „ropáka“. Turbodieselový motor se nejenže k filozofii kupé vlastně nehodí, navíc jeho nešvary se podepisují na celkovém projevu RCZ. Model s dvoulitrovým HDi osloví jen úzkou skupinu uživatelů, kteří ani nechtějí jezdit rychle. Ano, můžete namítnout, že při sportovní jízdě vás na výjezdech ze zatáček vás příjemně tlačí do sedadla relativně vysoký výkon v nižší otáčkách, pramenící z až 340 N.m točivého momentu, při brzdění do další vlásenky ale překvapí těžký předek s jasně neotáčivou charakteristikou. A kde je nějaký zvuk a radost z otáček? Ač nerad, musím použít při hodnocení této verze známé pořekadlo: „nafta patří do kamen a plynu se vaří.“

Cena Peugeotu bude začínat někde kolem 700 000 Kč a špičkové provedení koupíte pod milion, což je ve srovnání s největším konkurentem Audi TT velice dobrá nabídka. Na českém trhu se novinka objeví koncem léta.

První test Peugeot RCZ: TT od Francouzů - 12 - RCZ_1002NC037První test Peugeot RCZ: TT od Francouzů - 13 - RCZ_1002NC038První test Peugeot RCZ: TT od Francouzů - 14 - RCZ_1002NC040První test Peugeot RCZ: TT od Francouzů - 15 - RCZ_2010_067_FRPrvní test Peugeot RCZ: TT od Francouzů - 16 - RCZ_1003TECH_APrvní test Peugeot RCZ: TT od Francouzů - 17 - RCZHYbrid4_1003TECH_J

A ještě jedna informace. Hybridní verze kupé RCZ na sebe totiž nedá dlouho čekat a i když na trhu jí můžeme očekávet nejdříve za dva roky, už teď je jasné, jak bude vypadat. Díky sdílení podvozkové platformy třeba i s modelem 3008 se totiž sama nabízí. Hybridní model bude tedy čtyřkolka, přičemž její přední nápravu bude pohánět turbodieselový dvoulitr a zadní kola zase elektrický motor.

Jaroslav Vavera

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.