Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Peugeot napodobil VW tím nejhorším možným způsobem, začíná používat stejně nešťastný volič řazení
29.3.2022 | Petr Prokopec
Volkswagen mívá dobré nápady, ne že ne. Spousta z nich je tak nepochybně hodná následování, proč se ale Francouzi ze všech věcí vzhlédli zrovna v pidi-voliči automatické převodovky se spoustou nevýhod a v podstatě jedinou výhodou, nám uniká.
Nejspíše jste již zaznamenali, že interiéry moderních aut vypadají elegantně i luxusně, což platí také v případě mainstreamových značek. Stojí zatím hlavně dotykové displeje, do nichž je integrováno ovládání stále většího množství funkcí. Napříč kabinou tak ubývají fyzická tlačítka, přičemž výsledek bývá leckdy až pastvou pro oči. Praktičnost a bezpečnost nicméně nezřídka pokulhávají, neboť i kvůli naprostým banalitám musíte přestat sledovat vozovku a soustředit se právě na palubní displej.
Již tato rošáda byla hodně kritizována, načež se někteří výrobci začali k tlačítkům vracet. Tedy respektive jich v interiérech nabízejí jen několik, a to u nejčastějších prvků, jako je třeba klimatizace či hlasitost audio systému. Jde ovšem jen o takový půlkrok zpátky, jinak se ovšem celá branže snaží udělat obrovský skok kupředu. Dotykové displeje byly pouze začátek, uklízet se totiž v posledních letech začíná také na středových tunelech. Ty dříve zdobily hlavně hlavice manuálů, později podobně ztvárněné voliče automatů. A dnes tu máme jejich titěrné verze.
S jednou takovou přišel nově Peugeot, který v modelech 208 a 2008 nahrazuje dosavadní páku inspirovanou leteckými kniply. A je nutné dodat, že po stránce designové tato změna kabinám francouzských vozů prospěla. Otázkou je však již zmiňovaná praktičnost, o které lze snadno pochybovat. Peugeot totiž kráčí ve stopách Volkswagenu, který s takto titěrným voličem přišel již před lety a našel si cestu třeba i do Škody Octavia IV. A aktivní řidiče tím opravdu nenadchnul, neboť přepínání mezi jednotlivými režimy není zrovna intuitivní a snadné.
Tradiční volič s jasně definovanými polohami má výhodu v tom, že jej můžete používat zcela intuitivně, klidně poslepu. S jeho modernějšími elektronickými alternativami už to může být složité, pořád ale mají odezvu, kdy je možné s nimi vyjít a přitom nezabírají polovinu kabiny. Ale toto? Musíte dvěma prsty najít titěrný ovladač, se kterým se podvědomě zacházet snad ani nedá. A nepracuje se s ním snadno ani když se třeba potřebujete rychle otočit na úzkém místě a vykonat několik pohybů vpřed a vzad.
Tato věc navíc vůbec neumožňuje manuální volbu stupňů, což je další problém. Aktivní řidič skoro nikdy nenechá pracovat automat sám, je chaotický, a pádla pod volantem neřeší vše. Zkuste si s nimi pracovat třeba při divokém otáčení volantem v městských uličkách, v horských vracečkách, v jakémkoli podobném prostředí. Volič na středovém tunelu s pevným místem se pak hodí, tady najednou není.
Peugeot k tomu říká, že s pomocí moderního designu uvolnil v rámci středové konzole trochu místa. Tak tomu možná je po optické stránce, ovšem reálně s ničím navíc počítat nemůžete. Je totiž patrné, že došlo pouze na výměnu rámečku, do kterého je zasazen odlišný volič. Podle nás je to čistá ztráta. Obětování veškerých funkčních předností jen atraktivnějšímu designu není dobrý obchod.





Peugeot představil nový volič automatické převodovky pro modely 208 a 2008. Foto: Peugeot
Nahrazena je jím dosavadní páka, která sice vypadala hůře, ovládala se však lépe. Foto: Peugeot
Zdroj: Peugeot
Bleskovky
Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025Prototyp elektrického BMW M3 se ukázal v akci na okruhu. Působí jako rychlá a tichá smrt, právě k té může mít nejblíž
7.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Superpole superbiků vyhrál Bulega 11:19
- Test Honda PCX 125 DX 2025: kamarád do města včera 17:45
- PP získal Antonio Torres, 25. Svoboda, 29. Novotný včera 16:42
- PP pro Ducati před MV Agustou, 22. Vostatek včera 16:24
- Superbiky v Misanu: Toprak a Bulega včera 16:02
Nejnovější články
Ojetá stylová sportovní audina je bolestivou vzpomínkou na doby, kdy jste si do takového auta mohli poručit prakticky cokoli
před hodinouCeny ojetých aut znovu rostou, jen elektromobily dál ztrácí hodnotu raketovým tempem. Přehled největších propadáků je jich plný
před 3 hodinamiŠéf Bugatti do detailu ukázal pohon nového Tourbillonu, jeho V16 má oproti dosavadnímu motoru W16 překvapivou výhodu
před 4 hodinamiRealita Evropy v roce 2025: VW tu zkouší prodávat litrové Polo za cenu, za kterou za mořem nabízí obrovské 270koňové SUV
před 6 hodinamiLamborghini otočilo o 180 stupňů. Teď říká, že u spalovacích motorů zůstane „tak dlouho, jak to jen půjde”
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva