Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Plán EU na zákaz benzinů a dieselů v roce 2035 dostává trhliny, první velký stát má výhrady
5.9.2021 | Petr Miler
Je to od začátku absurdní záměr připomínající snahy komunistů plánovat neplánovatelné, EU z něj ale stěží sleví. Pokud ovšem budou mít výhrady velké členské země Unie, nic jiného jí nezbude.
Řekli jsme to mnohokrát a řekneme to znovu: Plánovat v roce 2021 nejlepší technické řešení čehokoli pro rok 2035 je zvlášť v dnešním, rychle se rozvíjejícím se světě něco naprosto pošetilého. Však si vzpomeňte, co jsme v roce 2007 tušili o dnešku. Tehdy za dobrý mobil platila Nokia 6300 a světu se ukázal první iPhone. Dokázal by tehdy někdo říci, že v roce 2021 bude finská značka okrajovým výrobcem levných mobilů a na iPhonu 12 budete moci dělat více věcí než na tehdejších stolních počítačích? Odpověď si jistě můžeme nechat pro sebe.
Přesto EU v čele s od reality odtrženým komisařem už dnes plánuje, jak má vypadat automobilový svět za 14 let. Fakt, že s tím některé automobilky souzní, ukazuje jen na jejich snahy o pohodlnost, neboť plánovatelná, tvrdě zregulovaná budoucnost pomáhá těm velkým a etablovaným na úkor malých a nových. A fakt, že tato nařízení za svá nepřijímají ani Němci a Francouzi, nutí k nepříjemným otázkám.
Ačkoli se o výše popsaném záměru Bruselu hovoří často jako o hotové věci, není jím. Je to jen plán, který bude muset být ve své konkrétní podobě teprve schválen a každá země k němu bude moci říci své. Co řeknou Češi nebo Lotyši, je asi všem ukradené, tohle bude hra několika velkých zemí. Od Německa a Francie jsme zatím konkrétní návrhy na změnu onoho záměru neslyšeli, Italové už se ale s prvním vytasili.
Agenturu Bloomberg o něm zpravil Roberto Cingolani, ministr pro ekologickou transformaci ve vládě Maria Draghiho, který požaduje výjimky pro italské výrobce superaut. Je to logické a jen to odpovídá tomu, co dříve chtěl Louis Camilleri, než byl odejit z čela Ferrari. Tehdy ještě šéf vzpínajícího se koníka řekl, že Ferrari nikdy nebude na sto procent elektrické a že nemá smysl značku do elektromobility cpát. Průměrné dvanáctiválcové Ferrari podle něj najede ročně jen okolo 3 tisíc kilometrů a ve výsledku generuje mnohem méně emisí než hatchback s malým motorem používaný dennodenně.
V podstatě to samé říká Cingolani, podle nějž představují italské supersporty zcela nepatrnou část trhu a navíc jde o výrobce velmi málo ježděných aut, která absolutně nemá šanci jakkoli významně ovlivnit celkové emise generované automobily v Evropě. Současně jde ale o velmi významné pilíře italské ekonomiky, které chtějí Italové před nesmyslnými regulacemi chránit stůj co stůj.
„Tato auta potřebují velmi zvláštní technologie a potřebují baterie pro tuto transformaci,” uvedl Cingolani narážejíc zjevně na to, že postavit elektrický ekvivalent současných supersportů s jakkoli rozumným dojezdem dnes není možné. Jmenovitě zmínil Ferrari, Lamborghini a Pagani, tři značky, které dohromady neprodají ani 20 tisíc aut za rok po celém světě a lidé si jejich vozy kupují spíše jako umělecká díla než jako typická auta. Podle Cingolaniho u nich není rozumně možné dosáhnout nezbytných úspor z rozsahu, aby investice do tak rychlé a úplné transformace zvládli.
Jak moc velké zastání s tímto záměrem mít bude, je otázkou, sám ale říká, že žádné potíže nečeká: „Je to něco, o čem diskutujeme s dalšími partnery v Evropě a myslím, že s tím nebude problém,” řekl Cingolani Bloombergu. Pokud by to byla pravda a další jednání se vyvíjela tímto směrem, byla by to pro automobilismus jistě pozitivní zpráva.
Problémem totiž jistě není elektromobilita jako taková ale snahy o absolutní a naprosto nesmyslný přechod k ní u všech aut bez rozdílu. Právě před ním varují i němečtí technici, neboť více věcí pokazí, než aby pomohl. Pokud potřebujete auto jen na denní dojíždění ze satelitu do práce, s elektromobilem si vystačíte velmi snadno. Pokud ale denně „létáte” stovky kilometrů po všech čertech nebo rozvážíte zboží, nebudou vám k ničemu. A nebo s nimi budete muset zacházet tak, že vaše pracovní efektivita výrazně utrpí.
Pakliže by záměr EU doznal podobných rozvolnění a nebylo by nutné nacpat do elektrické škatulky všechno a všude, může to dávat alespoň jistý smysl. Stoprocentní elektrifikace Ferrari nebo Pagani je skutečně něco zcela nesmyslného.






EU by chtěla do roku 2035 zakázat prodej čehokoli, co nejezdí na elektřinu, už teď je ale jasné, že Italové auta jako Ferrari či Lamborghini hned tak nedají. Požadují výjimky pro malosériové výrobce. Ilustrační foto: Ferrari
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
Číňané hodili na své nové auto vzrostlý strom a zkusili s ním dál jezdit. Podívejte se, jak dopadli
včera
Unikl celý katalog laků pro nové BMW řady 3, je to pozoruhodná směsice klasických hitů i moderních výstřelků
5.12.2025
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
2.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Toprak Razgatlioglu: „Pokud mi bude chybět mistrovství světa superbiků, vrátím se.“ včera 20:17
- Nováček na superbiku Mattia Rato (20) byl ohromen 6.12.2025
- Věci se vyvinuly úplně jinak: Bláznivá sezóna MotoGP 2025 6.12.2025
- KTM: První test 850cc v Jerezu 5.12.2025
- Alberto Surra nemohl říct ne mistrovství světa superbiků 5.12.2025
Nejnovější články
Od zrušení zákazu spalovacích motorů v EU od roku 2035 nečekejte nic kloudného, unikly první informace o tom, co přijde místo něj
před 2 hodinami
Někdo spočítal přesný počet log na nejvíc kolotočářském Mercedesu dneška a výsledek bere dech
včera
Odpor proti nařizování elektromobilů v EU roste. Už i nizozemská sněmovna žádá jeho zrušení, zájem o tato auta po letech klesá
včera
Číňané hodili na své nové auto vzrostlý strom a zkusili s ním dál jezdit. Podívejte se, jak dopadli
včera
Západní politici se báli čínských elektromobilů, světový trh s auty ale zatím začínají ovládat docela jiné vozy
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
