Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Plánům na nucenou elektrifikaci aut už teď dochází baterky, Tesla bude dráž prodávat horší auta
25.10.2021 | Petr Prokopec
O podobném riziku se mluví už dlouho, realitou se ale stává mnohem dříve, než kdokoli odhadoval. Pro nové elektromobily prostě chybí baterie, které mají beztak daleko k ideálu. Výrobci tak přesedlají na ještě problematičtější typy.
V letošním roce Tesla představila vrcholný Model S Plaid. Jakkoliv mu fanoušci Tesly dodnes aplaudují, i nadšence jedna věc dráždí. Vlajková loď totiž měla dorazit se zcela novým typem baterií. Vývoj a výroba článků označovaných číslicí 4680 ovšem mají značné zpoždění, načež by se novinka měla objevit až u chystaných modelů Cybertruck a Roadster. Otázkou však je, kdy a zda vůbec se tak stane, neboť alespoň u pick-upu ještě nedávno svítil na firemním webu plánovaný datum dodání. Dnes jej tam už ale nenajdete a firma už potvrdila, že celý příští rok nenabídne žádný nový model.
Právě zpožděný vývoj akumulátorů měl být tím pravým důvodem, proč kalifornská automobilka nakonec odpískala verzi Plaid+. Bez té se svět jistě obejde, značka ale už větří problémy, které čekají celou branži a ve výsledku pouze do naha odhalují krátkozrakost politiků. Ti zpoza zeleného stolu odhlasovali hromadný přechod celého světa na elektromobilitu. Málokdo z nich si však uvědomil, že ani nastupování do stojícího vlaku není až tak jednoduchou záležitostí.
V tomto bodě nám dovolte menší odbočku, kterou se přesuneme právě na vlakové nádraží. Tam právě zastavil důležitý spoj, který je očekáván téměř všemi, proto ihned po otevření dveří dojde k šíleným strkanicím. Ve chvíli odjezdu je tak nástupiště stále ještě z poloviny plné, což je ale značný problém, neboť všichni zůstanuvší musí buď čekat na další vlak, ovšem v takovém případě za užití nádraží zaplatí nemalý poplatek. Nebo - pokud vše jednoduše nezabalí a nepůjdou domů - využijí spoje, který je k dispozici bez ohledu na jeho kvality.
Podobné scény evokují následky politicky tlačené elektromobility. Momentálně se k elektrickému pohonu hlásí téměř každý, což nevyhnutelné vede k problémům. Už teď není dostatek baterií pro potřebnou produkci, ta by ovšem měla během několika let ještě radikálně vzrůst. Někteří výrobci tak nebudou mít v jistých chvílích co prodávat. Či případně mohou zvolit stejnou cestu, jakou se nyní vydává Tesla.
Místo aby kalifornská automobilka přišla s novým typem lithium-iontových baterií, naopak přepřahá na větší využití lithium-železito-fosfátových. S těmi byla dosud spojena pouze čínská produkce, ovšem v důsledku nedostatku některých materiálů půjde o standard pro základní varianty Modelů 3 a Y pro celý svět. Tesla již uvedla, že na parametrech aut by se tím nemělo nic změnit, jak ale asi už tušíte, realita je jiná.
S bateriemi LFP je totiž spojena nižší energetická hustota, což logicky povede buď k menší kapacitě (a tedy nižšímu dojezdu) při zachování stejné hmotnosti, nebo vyšší hmotnosti (a tedy i horší dynamice a dojezdu) při zachování stejné kapacity. Jednomu z následků prostě nelze utéci. Při neustále rostoucích cenách základních Tesel (naposledy před pár dny) to znamená jen horší a dražší auta. A to jsou krátkodobé aspekty, LFP mají i rychleji podléhat zkáze.
Nejde nicméně pouze o Teslu, podobný přístup začínají zvažovat i další automobilky. Jak jsme řekli, vstup do elektrického vlaku je omezený. Na nástupišti tedy bude muset část výrobců čekat na další spoje, nebo místo 1. třídy přijmout nižší standard. Dáme-li si to do kontextu s očekáváními dalšího rychlého zlepšování použitelnosti elektrických aut a současně snižování jejich cen díky rostoucím úsporám z rozsahu, je to poněkud smutná a docela jiným směrem kráčející vize.


Tesla u základních verzí Modelů 3 a Y přechází na lithium-železito-fosfátové baterie (LFP). Ty nebude jen vyrábět, ale také nakupovat u čínské značky BYD. Dodávky nicméně mají odstartovat až ve druhém kvartálu příštího roku, což znovu jen potvrzuje skutečnost, že boj o bateriové pakety se jen přiostřuje. Foto: BYD
Zdroje: Auto Evolution, CNBC, Tesla
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nejnovější články
Nejspolehlivější moderní VW a jeden z největších současných držáků vůbec můžete podle detailních dat TÜV kupovat ojetý skoro naslepo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včeraToyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
včeraToto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
včeraSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva