Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Pneumatiky dnes škodí ovzduší více než motory, na odstřel jsou ale jen ty druhé
4.4.2020 | Petr Prokopec
Je to jeden z typických dopadů tvrdých regulací. Při snaze potřít škodlivost jedné věci jsme zašli tak daleko, že jiná, zcela neregulovaná začala být škodlivější než prvotní předmět zájmu.
Spalovací motory se v posledních letech staly veřejným nepřítelem, kterého je třeba co nejdříve eliminovat. Hlavním zlem jsou emise CO2, tedy v běžných koncentracích neškodný plyn, který se má starat o globální změny klimatu, přímo nebezpečné emise NOx a pevné částice, které se mají pro změnu starat o vznik rakovinových onemocnění. Primárně z těchto důvodů jsou spalovací motory stále více regulovány - souběžné omezování emisí CO2 jedněmi pravidly a zbylých emisí jinými má vést až k jejich úplnému nahrazení elektrickým pohonem. Podle některých politiků již kolem roku 2030.
Pro dnešek se nebudeme zabývat reálnou neuskutečnitelností takových plánů, ale spíše bizarními dopady dosavadních snah. Snahy o potírání škodlivosti spalovacích motorů došly tak daleko, že emise NOx jsou prakticky nulové i u obřích dieselů a v případě pevných částic motory vzduch dokonce čistí. Emise CO2 jsou jaké jsou a žádné či nule jakkoli blízké stejně nikdy nebudou, protože při výrobě elektřiny jakýmkoli způsobem jich vždy vznikne spousta.
To je samozřejmě pozitivní výsledek, podivnost je jinde. Popsaný vývoj má totiž za následek, že některé části vozu emitují více některých škodlivin než auta se spalovacími motory. A elektromobily mohou být větším zdrojem znečištění než konvenční auta, a to přímo, nikoli nepřímo. Za současného omezování spalovacích motorů byly totiž zcela pomíjeny jiné zdroje nebezpečných emisí, které se postupem času staly významnějším zdrojem než samy motory.
Hovoří o tom studie organizace Emission Analytics, podle níž pneumatiky škodí okolnímu prostředí v určitých ohledech více než motory. Při jejich opotřebovávání se totiž do ovzduší dostávají pevné částice a jejich množství je u moderních aut s filtry (dnes je mají benziny i diesely) až tisíckrát horší než u emisí motoru, v jejichž případě jsou prakticky nulové. Podobné je to pak i v případě opotřebení brzd, kdy se ke všemu ještě přidává metalický prach.
Ve výsledku tak v tomto ohledu i elektrická auta škodí přírodě více než ta konvenční, neboť elektromobily jsou výrazně těžší než jejich benzinové nebo naftové protějšky. To u nich zvyšuje opotřebení pneu i brzd, neboť na to má vedle jízdního stylu vliv právě hmotnost vozu. Drobné částečky vznikající opotřebením pneumatik a brzd jsou Emission Analytics pro lidské zdraví největší zátěží vůbec, žádná regulace v této oblasti ale neexistuje.
Tím po dalších regulacích nevoláme, jen jsme chtěli upozornit na to, jaké následky mohou mít drakonická opatření přijatá v rámci boje proti jedné věci za současné ignorace jiné. Jen tak se mohlo stát, že spalovací motor je dnes v případě pevných částic čistička vzduchu a tisíckrát více škodící pneumatiky nikoho nezajímají.


Za produkcí pevných částic dnes stojí více pneumatiky a brzdy, spalovací motory jsou prakticky zcela čisté. Těžké elektromobily se tak starají v tomto ohledu o více škodlivin než konvenční auta
Zdroj: Emission Analytics
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před 8 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před hodinou
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
před 2 hodinami
Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací jsou ještě varovnější, klesly na úplné dno
před 4 hodinami
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
před 5 hodinami
Původně jen elektrický silák se začal prodávat i ve spalovací verzi. A najednou je z něj nejlevnější takhle silné a rychlé auto
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Nástroj k nákupu auta (STK,SPZ,VIN) 11.06. 16:27 - jreh
- Policejní kontroly a měření 11.06. 12:55 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 11.06. 12:52 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.06. 10:02 - řidičBOB
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.06. 09:48 - lylybrown
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
