Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Po letech první polská domácí auta míří do výroby, trápí je ale nečekaný problém
15.12.2020 | Petr Prokopec
Když se poprvé ukázala světu, stalo se tak i s technickými parametry, které naznačovaly už značně pokročilou fázi vývoje, realita je ale jiná. Ač to i když polská značka Izera už chystá továrnu.
Svou stopu nechtějí ve světě aut zanechat pouze Turci, ale rovněž Poláci. Proto byla již v létě představena nová značka Izera, která svým názvem odkazuje na Jizerské hory a za níž stojí čtveřice firem formujících novou společnost ElectroMobility. Už z jejího jména je zjevné, že polská auta dostanou elektrický pohon. Stejným směrem ostatně míří i Turci, kteří chtějí první vozy značky TOGG dodat již v roce 2022. Poláci se ale musí obrnit větší trpělivostí.
Původní informace zmiňovaly možné zahájení výroby v roce 2023, teď do ní auta skutečně míří a se spuštěním produkce se počítá až o rok později. Firma už v tuto chvíli chystá výrobní závod, který bude postaven ve městě Jaworzno. Díky němu vzniknout zhruba 15 tisíc nových pracovních míst, z čehož 3 tisíce připadají na továrnu jako takovou, další na subdodavatele ze slezského regionu. Nečekaným problémem v tomto kontextu je, že Izera stále neví, na jakých základech auta stanou.
Poláci zatím nepřišli s detailními technickými parametry, protože je sami neznají. Dle zdrojů Deutsche Welle firma teprve vyjednává s Volkswagenem o možnosti využít platformu MEB. Kromě toho probíhají také jednání s Toyotou a Hyundai, přednost je však dávána Němcům. Stojí za tím jak jejich ochota poskytnout dané know-how ostatním značkám (Ford by mohl vyprávět), tak aktivity koncernu v Česku a na Slovensku, které usnadňují logistiku.
Pokud Izera stále nemá zajištěné klíčové komponenty, je pochopitelné, že výrobu musí odkládat - stavba továrny svědčí spíše o jejím sebevědomí. Otázkou tedy je, s čím vlastně můžeme u aut značky Izera počítat. Původní informace totiž u hatchbacku i crossoveru zmiňovaly dojezd 400 kilometrů, stovku za 8 sekund a nejvyšší rychlost 160 km/h. Stejně tak se však mluvilo i o elektromotoru vzadu a pohonu zadních kol, což je koncepce odpovídající právě platformě MEB.
Izera tedy zjevně s technikou VW Group počítala již od počátku, zajištěnou ji ale neměla. Jsme tedy zvědavi, jestli ji skutečně získají. Pokud se to stane, cestu k úspěchu budou mít o poznání jednodušší, zvláště když se jejich aut mohou pochlubit i atraktivním kabátem z pera italského studia Torino Design.




















Zatímco vzhled vozů značky Izera je již nějakou dobu profláknutý, techniku Poláci teprve shánějí. Továrnu sice už chystají, na jejich auta si stejně musíme počkat až do roku 2024. Foto: Izera
Zdroj: Deutsche Welle
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
před 2 hodinamiBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Porsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
před hodinouNádrž mu sluší. Spalovací Fiat 500 je tady, aby zachránil už pět let (ne)prodávaný elektrický propadák
před 4 hodinamiLada odhalila nejextrémnější Nivu všech dob, 280 turbokoní posílá na úplně odkrytá kola
včeraPrvní tunignová firma se pokusila napravit vzhled nových SUV BMW, míru její úspěšnosti posuďte sami
včeraPorsche chce po fiasku elektrického Macanu vrátit spalovací motory i přímo jemu, je s tím ale zoufale pomalé
včera