Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Porsche Boxster E: elektrický roadster v detailech
25.5.2011 | Petr Štefek | Přidat příspěvek
Zuffenhausenský výrobce sporťáků, SUV a otylých limuzín zveřejnil podrobnosti o prototypech elektrického sporťáku Boxster E. Co umí a co ne?
Porsche Boxster je stále jeden z nejlepších kompaktních roadsterů jaké si dnes můžete koupit. Je proslulý především svou ovladatelností a vyváženými jízdními vlastnostmi pramenícími mj. z uložení motoru před zadní nápravou. Zlí jazykové říkají, že Boxster je vyváženější a ovladatelnější než ikonické Porsche 911, ale my se spokojíme s tím, že se jedná o nejlepší benzínový roadster na teritoriu ještě „zaplatitelných“ zábavných aut.
Současný Boxster se již blíží konci svého životního cyklu, automobilka s ním ale ještě má jisté plány. Kdo by čekal odlehčování a navyšování výkonu ve stylu rozlučky jménem 911 GT3 RS 4.0, se v tomto případě hodně mýlí. Inženýři Porsche hodlají Boxster využít jako základ pro čistě elektrické prototypy, které by měly být prakticky využitelné v každodenním životě. Slovo prakticky raději zdůrazním, neboť v současné době podobný elektromobil neexistuje a s ohledem na limity současných akumulátorů ani existovat nemůže. A to do výčtu počítáme i jinak jízdně zajímavou Teslu Roadster S.
V tomto snažení Porsche zdatně podporují také dotace německé vlády v rámci programu rozvoje elektromobility v jednotlivých regionech spolkových zemí. Je zde zřejmé, že jsou to především ony dotace, které Porsche motivují k tak mohutnému zkoumání vcelku neperspektivních technologií. Společnost chystá rovnou trojici prototypů, kde první dva budou fungovat s klasickou koncepcí pohonu zadní kol, a třetí prototyp bude mít pohon všech kol.
Nyní ale již podrobnostem chystaných modelů. Prototyp Boxster E AWD by měl dle posledních informací, o které se s námi Porsche podělilo, mít dva elektromotory o celkovém výkonu až 180 kW (245 koní) a 540 Nm točivého momentu. V případě prototypu s pohonem všech kol budou totiž přítomny elektromotory pro každou poháněnou nápravu zvlášť. Zadní elektromotor spolu s nezbytnou elektronikou bude uložen v místech, kde je konvenčního Boxsteru umístěna manuální převodovka a výfukový systém. Přední elektromotor bude okupovat místo, kde bychom mohli běžně očekávat benzínovou nádrž o objemu 64 litrů.
Výkon obou motorů je distribuován mezi poháněné nápravy dle aktuální potřeby. Porsche se chlubí tím, že Boxster E s pohonem všech kol zvládne sprint z 0 na 100 km/h za 5,5 sekundy a jeho maximální rychlost je limitována na 200 km/h.
Prototypy s pohonem zadních kol budou jednodušší, což znamená přítomnost jediného elektromotoru a jedinou poháněnou nápravu (tu zadní, samozřejmě). Tyto modely tedy budou disponovat pouze jedním elektromotorem s výkonem 90 kW (121 koní) a točivým momentem 270 Nm nad zadní nápravou. Boxster E s koncepcí RWD bude zvládat stovku za 9,8 sekundy a dosahovat maximální rychlosti 150 km/h.
Nyní ale k tomu, co je zatím žene všechny elektromobily do slepé uličky. Bateriové články prototypů Boxster E budou ve všech případech modely llithium-iron-phosphate s kapacitou 29 kWh (jejich hmotnost činí 341 kg a jde o ekvivalent přibližně 11 litrů benzinu v konvenčním autě). S těmito články nabízejí prototypy dojezd 170 kilometrů, což není mnoho, navíc jde o údaj odpovídající šnečí jízdě. Hlavní problémem je navíc u všech podobných koncepcí doba dobíjení článků. Porsche prohlašuje, že pro plné dobytí bude postačovat 9 hodin, což stále není málo. Tuto dobu ale lze dále zkrátit funkcí rychlého dobíjení (bližší informace zde nemáme).
Světlo světa tedy spatří další prototypy vozů, se kterými pravděpodobně nedojedete dále než na promenádu vašeho města a zpět k elektrické zásuvce vašeho domu. K tomu přidejme fakt, že modely Boxster E budou vážit výrazně více než konvenční modely (až 1 600 kg) a pravděpodobně tady máme opět několik zástupců slepé větve vývoje současných elektromobilů. Malé bezvýznamné plus je zachování všech úložných prostor Boxsteru a imitace zvuku motoru s výfukovým systémem skrze aktivní zvukový systém (ASS).
Porsche Boxster E zatím takto
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
před 9 hodinami - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
včera - Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- König v prvních závodech IDM nebodoval včera 18:39
- Na Sachsenringu pokračovalo MS-Side včera 14:52
- 18. Pilníkovo pozdní odpoledne 15. června 2024: FMX, BMX a show Martina Šonky včera 09:00
- Superbike vyhráli Zanetti a Hobelsberger, König bez bodů 5.5.2024
- Supersporty na Sachsenringu: Vítězství pro Zudu 5.5.2024
Nejčtenější články
- Americké legendy lidi dál berou, Corvette frčí tak, že prodejně překonává hned šest dalších sporťáků dohromady
8.4.2024 - Číňané ukázali výrobu auta, které vypadá i jede jako Porsche, ale stojí jako Škoda. Dělají ho skoro jen roboti, vydrží?
8.4.2024 - Moderní sexy kombík Volva je slušný držák a rodinný tank, přesto ho ojetý kvůli mánii okolo SUV koupíte levně
8.4.2024 - V Rusku vyvinuli úplně nový spalovací motor. Jdou tak proti běhu dějin, svět aut jím ale nezmění
8.4.2024 - BMW po letech ukázalo dosud utajovaný prototyp s monstrózním motorem 6,7 V16, mohla to být pořádná bestie
8.4.2024
Živá témata na fóru
- BMW Divize 05.06. 23:25 - Předseda
- Volkswagen obecne 05.06. 22:57 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.06. 22:51 - abgx1
- Rychlodotazy 05.06. 20:39 - M.Z.
- Elektromobily a vse kolem nich 05.06. 18:03 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 05.06. 17:09 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 05.06. 16:25 - jerry
- audi A4 2023 2.0 tfsi 110kw , automat 05.06. 12:00 - delphin