Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Poslední krok Renaultu nejlépe ukazuje, jak vážně lze brát oznámení automobilek o konci spalovacích aut
22.1.2022 | Petr Miler
Automobilky se předhánějí ve slibech toho, co udělají nebo neudělají, občas ale není na škodu podívat se o pár let zpět na to, co tehdy udělat chtěly a co z toho nakonec vzešlo. Renault oznámil v před dvěma roky konec v Číně, teď říká, že konec nebude.
Renault před pár dny oznámil, že vám už za 7 let, 11 měsíců a 9 dnů neprodá nic jiného než elektromobil, i kdybyste chtěli cokoli, přestože musí dobře vidět, že na spoustě míst Evropy jsou prodeje takových aut prakticky nulové. Například u nás loni Francouzi prodali 76 elektromobilů, přesně 1,63 procenta z 4 651 prodaných vozů celkem. A kdybychom si odečetli registrace automobilky a jejích dealerů, i dosažení jednoho procenta podílu na celkovém odbytu by mohlo být problémem.
Na pochopení tohoto prohlášení tedy není třeba slovník cizích slov, znamená jedno: Rozhodli jsme se ignorovat přání zákazníků a nabízet auta, která za dobrá označuje vládnoucí politická garnitura. Tomu se ve slušných společnostech říká centrálně plánovaná ekonomika a nevíme o případu, kdy by v historii dlouhodobě prosperovala. Tak proč by tentokrát měla?
Při představení tohoto kroku jsme váhali, zda je postup Renaultu projevem hlouposti, prázdného marketingu nebo kolektivního nevědomí, on ale může být ještě něčím jiným - prázdným slibem. Slibem neurazíš, říká se a už mnohokrát jsme zmiňovali, že za pár let může přijít slib docela jiný. V tomto kontextu stojí za připomenutí jiné prohlášení Renaultu, které přišlo v dubnu roku 2020.
Automobilka tehdy oznámila, že po letech spíše živoření než žití prodává svůj podíl ve společném podniku v Číně, tento trh opouští a nechá na něm působit jen aliančního partnera, tedy Nissan, který je naopak za velkou zdí mimořádně úspěšný a jeho model Sylphy je tam momentálně dokonce tím úplně nejprodávanějším. Předloňské sněhy ale už roztály.
Znovu šéf Renaultu Luca de Meo se tak v rozhovoru pro agenturu Bloomberg vytasil s poměrně agresivně vyznívajícím prohlášením, podle nějž už Renault nebude respektovat tehdy stanovenou strategii, kdy si značky některé trhy rozdělí podle toho, jak je na něm ta či ona úspěšná, ale bude si dělat, co chce - ve stručnosti shrnuto. Podle něj byla dosavadní strategie „špatná” a teď, když spolupracuje s někdejší čínskou továrnou na ledničky, bude chtít v její domovině znovu prorazit. „Není to chyba Nissanu, ale celá strategie Renaultu v Číně byla chybná,” nechal se mimo jiné slyšet de Meo.
S vědomím těchto veletočů je třeba brát i současné plány. Pokud se nestane zázrak a ryzí elektromobilita v jakémkoli dnes stanoveném datu ukáže neschůdnou, plány se prostě změní. Však mohou být „špatné” a původní strategie mohla být „chybná”. Nikdo soudný nepojede po zvolené trajektorii až do sebezničení. A nebo ano?






Renaulty vyráběné a prodávané v Číně jsou tu skoro neznámé, tedy s výjimkou modelu K-ZE, který známe i v Evropě jako Dacii Spring. Měl s nimi být konec, už nebude, stačily dva roky a původně ohlášená strategie byla změněna jako chybná. Foto: Renault
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
Vedoucí muž šampionátu F1 při závodu historiků naboural nedocenitelnou formuli Nikiho Laudy
dnesAuto létající v běžném provozu rychlostmi okolo 270 km/h nemusí stát miliony, jedno takové se ukázalo v akci
12.5.2022Je čas zahájit odpočítávání, doba nových Škod za 2 miliony Kč je už jen 6 688 korun daleko
11.5.2022
Nejčtenější články
Palubní kamera natočila, jak do hybridního auta za jízdy uhodil blesk, dodnes je vyřazené z provozu
15.4.2022Další BMW s bizarní novou přídí odhalil únik. Dráždí pořád stejně, přitom stačilo málo, aby působilo líp
15.4.2022Číňané využívají nemohoucnosti západních značek, u svých levných aut srovnávají hru na poli techniky
15.4.2022Muž si přišel na více jak 2,8 milionu Kč jen za to, že udává ostatní řidiče za relativně banální přestupky
16.4.2022Elektromobily všem rychle vnutit nepůjde, poznává VW, Mercedes už změnil strategii
16.4.2022