Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Relikt zkrachovalé firmy slavného designéra odhalil úžasný sporťák se stovkou pod 1,9 s
20.11.2019 | Petr Prokopec
Od této firmy už nikdo nic převratného nečekal, zjevně ale ještě neřekla poslední slovo. Karma představila úchvatný stoj jménem SC2, který počítá s 1 100 koňmi a stovkou pod 1,9 s.
Za slůvkem „karma“ se neskrývá pouze osud, ale také jedna kalifornská automobilka. Ta povstala jako bájný Fénix z popela, neboť původně šlo o firmu dánského designéra Henrika Fiskera nesoucí jeho jméno. Nicméně ten po krachu společnosti A123 Systems, která měla na starosti dodávky baterií, oznámil bankrot a o firmu přišel. Novým majitelem se stala čínská skupina Wanxiang, jež pokračovala ve šlépějích zakladatele, ovšem pod novým jménem. První produkt, Karma Revero, byla jen lehčí evolucí původního Fiskeru Karma. Moc úspěšná zatím není a nepředpokládáme, že by mohla kdy udělat díru do světa.
Pro mateřskou firmu Wanxiang jde ale zjevně jen o drobnou potíž, která by měla být překonána další produkcí. Ta se již začíná formovat, neboť na autosalonu v Los Angeles byl aktuálně představen úchvatný koncept SC2. Přímá konkurence chystané Tesly Roadster druhé generace spoléhá taktéž na elektrické ústrojí, konkrétně pak na dva elektromotory roztáčející všechna čtyři kola. Celkově by souprava měla produkovat 1 100 koní, jež umožní sprint z klidu na stovku za méně než 1,9 sekundy.
Je samozřejmě otázkou, nakolik rychlá bude sériová verze, pokud tedy vůbec dojde na její příchod. Nicméně vzhledem ke skutečnosti, že na méně než dvousekundové sprinty dnes cílí většina výrobců elektrických sporťáků, nepůjde o nic nerealizovatelného. Nicméně zatímco Tesla chce k této jízdní dynamice přihodit také dojezd zhruba tisíc kilometrů, Karma momentálně počítá s 563 km.
Relativně slabý dojezd ale může být jen realističtějším pohledem na věc, neboť SC2 má k dispozici baterie o slušné kapacitě 120 kWh. Ty byly usazeny ve středovém tunelu a pod palubní deskou a sedadly, aby došlo k ideálnímu rozložení hmotnosti. Karma uvádí, že tato nová architektura bude podepírat veškeré budoucí firemní modely. Zda ale dostanou karbon-keramické brzdy a závodní zavěšení typu pushrod, jimiž se chlubí i momentálně prezentovaný koncept, již upřesněno nebylo.
Přesunout se tak můžeme k dalšímu unikátu, jímž je technologie Drive and Play. Ta umožní prožít jízdu ještě jednou, tentokráte však ve virtuálním světě. Veškerý pohyb vozu je zaznamenán kamerami a senzory a následně zasazen do 3D prostředí, jež má věrně kopírovat realitu. Po zastavení se pak SC2 může proměnit v herní simulátor, který napomůže pilovat řidičské schopnosti, neboť poukáže na slabiny řidičského stylu a nabídne možnosti jeho zlepšení.
Tím snahy o oslovení stále náročnějšího publika nekončí. Uvnitř vozu je tak možné počítat třeba s 3D audio systémem, jenž vytváří individuální zóny pro každého z cestujících. Elektro-chromatická okna pro změnu nabízí možnost transformace ze zcela čirého skla až na zatmavené, čímž je umocněno soukromí uvnitř. Kromě toho mají pasažéři k dispozici biometrická sedadla zvyšující komfort, dovnitř se přitom dostanou díky čtečce otisku prstů nebo technologii rozpoznávání obličeje.
Nic bližšího momentálně nelze dodat, pročež jsme vskutku zvědavi, kdy a v jaké formě se Karma SC2 dostane do sériové výroby. Závěrem tak jen dodáme, že stejně jako chystaná Tesla Roadster nabízí i tato novinka opravu neskutečný točivý moment - ovšem tak jako v případě konkurence je 14 000 Nm naměřeno na kolech, nikoliv na motoru. Také Karma tedy využívá zkreslených údajů k oslnění publika, tento údaj neříká o jízdní dynamice vůbec nic.






Koncepční Karma SC2 zvládá oslnit především vzhledem, po stránce technické ale zaboduje spíše finesami než třeba dojezdem
Zdroj: Karma
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ojetá Audi A6 a A7 lákají na image držáku ve spojení s nízkými cenami, pozor ale na typický nešvar prestižních aut
včeraKlání německých superkombíků a supersedanů znovu ukázalo pomíjivost hybridních pohonů, s prázdnými baterkami budou nahrané
včeraČíňané musí mít vždy o něco víc. Zatímco Audi končí u A8, oni ukázali A9L, na svou velikost a luxus uvnitř stojí pakatel
včeraNejvětší dnešní propadák Škody dál líže dno prodejních tabulek. Prodává se ještě 4x hůř než beztak nechtěná Scala
včeraLegendární šestiválec Toyoty se konečně dočkal nástupce, chystaný nový motor dokáže skoro zázraky
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva