Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prakticky každé moderní auto má dnes výbavu nebezpečnější než alkohol a drogy za volantem
12.4.2020 | Petr Prokopec
Samozřejmě záleží na řidiči, jak s touto výbavou zachází, ale to v případě alkoholu a drog platí též. Navíc je tu jeden podstatný rozdíl - používání Apple CarPlay či Android Auto za jízdy nikdo nezakazuje.
Není žádným tajemstvím, že alkohol ovlivňuje lidské chování. Jak moc a jakým způsobem, se člověk od člověka liší, nicméně za volantem lze počítat hlavně se zhoršením reakční doby. Pod vlivem tak snadno můžete třeba srazit člověka na přechodu, neboť jednoduše nestihnete zabrzdit, i když ho zaregistrujete včas. To samé platí i v případě drog.
Tato snad dobře známá fakta připomínáme kvůli nové studii, za kterou stojí britská charitativní bezpečnostní organizace IAM RoadSmart. Ta zjistila, že existují věci, které naše reakce zhoršují ještě více než alkohol či marihuana. Kupodivu se však nejedná o žádný dosud neznámý typ drog a jejich užívání je zcela legální.
Řeč je o funkcích Android Auto a Apple CarPlay, jimiž je osazen prakticky každý moderní automobil, pokud nemá tu úplně nejzákladnější výbavu. Tyto systémy se snaží být intuitivní a lze je ovládat i hlasově, jenže lidé, byť to někteří tvrdí, neumí dělat perfektně dvě věci najedou. Výjimkou jsou jen velmi zautomatizované procesy, mezi které patří třeba chůze. Zvládáme tak při procházce telefonovat, ovšem jen do doby, kdy máme pod nohama hladký a stabilní terén. Při skákání z kamene na kámen už to není to pravé ořechové.
Stejné je to i s řízením. Pokud zrovna hledáte ve svém hudebním archivu s pomocí hlasem ovládaného Apple CarPlay oblíbenou píseň a na známém úseku silnice se neděje nic neobvyklého, velmi pravděpodobně nebude mít vaše počínání žádný negativní důsledek. Ovšem pokud se mezi auty vynoří míč a za ním malé dítě, nebudete reagovat během zlomku sekundy jako typický soustředěný řidič. Část pozornosti si utrhl infotainment auta a mozku tak chvíli trvá, než přepne zpět.
O jakou dobu jde? Dle průzkumu se alkohol podílí na zhoršení reakční doby o 12 a marihuana o 21 %. V případě hlasem ovládané funkce Android Auto jsme ale již na 30 procentech a v případě Apple CarPlay ještě o 6 procent dále. Daleko horší situace však nastává ve chvílích, kdy obě funkce ovládáte na dotykové obrazovce multimédií. V takové chvíli totiž reakční časy narůstají o 53, respektive o 57 procent. Tedy o více než půlsekundu.
Na první pohled nemusí jít o nic hrozného, koneckonců během půlsekundy se toho nedá příliš udělat. Ovšem za volantem je čas vnímán o trochu jinak, neboť jen při rychlosti 50 km/h ujedete za onu půlsekundu téměř 7 metrů. I tak krátký časový úsek tedy může rozhodovat o tom, zda se problému na silnici vyhnete a nebo nikoli. Vlivem alkoholu či marihuany ve stejné chvíli ujedete navíc pouze 2 nebo 4 metry.
Lze už jen dodat, že studie probíhala při jízdě na simulátorech, přičemž testovaní řidiči nejprve absolvovali trasu standardním způsobem. Poté již měli začít ovládat různé funkce hlasem a posléze také na dotykové obrazovce. Překvapivě však v takové chvíli nebyli schopni ani vyrovnaného pohybu ve zvoleném jízdním pruhu. Lepších výsledků pak nebylo dosaženo ani ve chvíli, kdy se uživatelé Applu a Androidu věnovali pouze „svému“ systému.
Tím samozřejmě nechceme bagatelizovat efekt alkoholu či jiných omamných látek na řízení, usedat pod vlivem čehokoli podobného za volantem je nezodpovědné. Ovšem o poznání větší pozor byste měli dávat také na používání palubních systémů auta - i když jejich používání nikdo nezakazuje, neznamená to, že nejsou nebezpečné.

Britové zjistili, že reakční dobu více než alkohol či marihuana...
...zhoršují Apple CarPlay a Android Auto
Zdroj: IAM RoadSmart
Bleskovky
Nadšenci si na koleni postavili vlastní Koenigsegg za drobné, na první pohled je k nerozeznání od originálu
včeraNejdražší auto světa za 3,4 miliardy Kč natočili někoho v zimě řídit v běžném provozu, jako by se nechumelilo
10.2.2025BMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
7.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc VDS Team: Filip Salač a Jake Dixon včera 17:11
- Portimão Moto3 - 2. den: V úterý skoro žádná akce kvůli dešťi včera 12:32
- Phillip Island: Honda s třetí tovární Fireblade včera 11:54
- Portimão test Moto3 - 1. den 10.2.2025
- Začátek sezóny: Testy Moto2 a Moto3 v Portimao 10.2.2025
Nejnovější články
Velkou luxusní obdobu Škody Octavia od BMW koupíte už po pár letech za cenu nové Octavie, i když původně stála násobně víc
před 11 hodinamiTechnik detailně ukázal, jak funguje přes 100 let starý převratný vynález, který pohřbil elektromobily. Nerozchodily to dodnes
včeraŽádné nesmyslné čtyřválce, žádný konec osmiválců, žádný konec dieselů. BMW zůstanou aspoň pod kapotami „normální”
včeraCo všechno ještě Mercedes pokazí? Jeho nová třída E si utrhla ostudu v crash testu, nezareagovala na dva roky známé pravidlo
včeraŠéf VW ukázal, že nejenže neumí řídit firmu, neumí řídit ani auto. Kolega z vývoje ho zničil, i když měl pomalejší vůz
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva