Předobraz nové Škody Octavia by byl skvělý tovární pohřebák, i designové prvky mrazáku k tomu sedí

K chystané vizi nové Octavie jsme byli dlouhodobě kritičtí, to ale kvůli jejímu nesmyslnému technickému řešení. Po designové stránce jsme čekali něco šik a smysluplného, nedočkali jsme se ani jednoho.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Předobraz nové Škody Octavia by byl skvělý tovární pohřebák, i designové prvky mrazáku k tomu sedí

před 6 hodinami | Petr Miler

Předobraz nové Škody Octavia by byl skvělý tovární pohřebák, i designové prvky mrazáku k tomu sedí

/

Foto: Škoda Auto

K chystané vizi nové Octavie jsme byli dlouhodobě kritičtí, to ale kvůli jejímu nesmyslnému technickému řešení. Po designové stránce jsme čekali něco šik a smysluplného, nedočkali jsme se ani jednoho.

Ke každé novince domácí automobilky člověk chce být pozitivní, i když by asi neměl. Ať si kdo chce co chce říká, nějaké niterní vazby k takovému výrobci se nikdy nezbavíte, proto jsou také němečtí novináři tradičně méně kritičtí k autům německým, francouzští k francouzským a britští k britským. V případě vize nove generace Octavie nám to ale škodovka dělala od počátku hodně těžké.

Ačkoli se s takovým autem už jednou slušně spálila, rozhodla se, že pátou generaci tohoto klíčového modelu učiní jen a pouze elektrickou. Proč? Protože proto, žádná hlubší idea za tím nestojí. Když se lidí z automobilky zeptáte, proč chtějí takové auto nabídnout, předloží vám přesně nula racionálních argumentů. Ostatně žádný neexistuje a v době, kdy firma na svém domácím trhu, který je jejím druhým největším na celém světě, prodává skoro 95 procent aut se spalovacím pohonem a zájem soukromé klientely o cokoli jiného se limitě blíží nule, ani existovat nemůže.

„Vedení rozhodlo”, „koncern rozhodl”, „někdo nařídil”, to jsou jediné fráze, které si vyslechnete. Kdyby se automobilka rozhodla nabídnout také elektrickou Octavii (nebo jakkoli jinak pojmenovaný vůz, třeba Octaq, ne?) primárně zamýšlený pro trhy, kde to jinak nejde, ještě to pochopíme, není to nic proti ničemu. Ale říci, že Octavia V bude jen elektrická a vedle ní maximálně tak dožije posedmé botoxem přifouklá čtyřka, která je vlastně trojkou, je absurdní.

Když o tom někdo z vedení mluví, je zřetelně vidět, jak moc ztratil smysl pro realitu a vlastně se ani nesnaží vysvětlit jaká idea za nabídnutím takového vozu stojí. Následky jsou přitom známé, firma dokonce dopředu říká, že klidně propustí pětinu lidí, aby takové auto prodávala se ztrátou, znovu jen „protože proto”. Přistupovat pozitivně k autu s takto umetenou cestou k existenci je opravdu náročné.

I když jde o ale technicky a vůbec morálně kontroverzní vůz, v případě jeho vzhledu jsme nic špatného nečekali, tady byla očekávání pozitivní. O to víc jsme byli překvapeni, když Škoda vizi elektrické Octavie V včera vytáhla v Mnichově jako koncept Vision O. Je to studie, jasně, člověk musí takové auto brát s nadhledem, ale čeho studie to má být? Pohřebáku? Tanku? Designového mrazáku se světly? Pohled na vizáž čehokoli je vždy subjektivní a ten můj vám nevnucuji, ale tohle je vážně podivně střižené auto.

Je sice hezké, že je to pořád kombík a ne 357. SUV, ale tím nelze omluvit vše. Monolitický design s ohromnými, ničím přirozeně nerozbitými plochami, které jen na závěr na některých místech (podívejte se na bok a tu černou „hokejku”) někdo poněkud násilně doplnil podivnými prvky, v člověku nevyvolává pocit krásy a elegance. Opačný dojem jen umocňují miniaturní až nijaká světla vpředu i vzadu, která opět nepřirozeně zvětšují svítící linky protažené až bůhvíkam.

Auto navíc nemělo být vysoké, ale je, nemuselo být mohutné, ale je - zezadu působí dojmem, jako by mu někdo na chvíli šlápl na střechu. A ničemu podle mě nepomáhá ani vizuální eliminace předních i zadních bočních sloupků, ale ohromné nafouknutí toho prostředního. „Sebevražedné” dveře jsou zbytečným cvičením bez šance na sériovou výrobu a interiér s opěrkami sedadel optimalizovanými pro hlavu filmového E.T na pohled také neohromí. Funkčně je to kompromis, ale proč vlastně? Proč automobilka říká: Už i my budeme brzy dělat interiéry jako Tesla nejpozději v roce 2017? Nic jiného z toho nekřičí.

Výsledek nutně není ošklivý, i když někdo jej jistě i za takový označí, ale působí jako další odklon od nadčasové, nevtíravé a nekonfliktní elegance směrem k poněkud vynuceně odvážnějším řešením, jejichž specifičnost působí vyumělkovaně až násilně. Ale názor si jako vždy udělejte sami.

Podržíme-li se faktů, pak jde o 4 850 milimetrů dlouhý vůz, což jej činí jen nepatrně menším, než je dnes Superb Combi (4 902 mm). Nejde tedy o mohutné auto jen vizuálně, je takové i fakticky, což jen podtrhuje zmíněná šířka (1 900 mm), která je dokonce větší než u Superbu. A 1 500 milimetrů na výšku autu také nepřidává - ač vedení slibovalo nízké auto díky použití zatím nenasazené platformy místo současné MEB, je to znovu citelně víc než u dnešní Octavie i Superbu - tady každý centimetr bolí, drobnější SUV od tohoto čísla už nejsou daleko.

Prakticky zcela prosklená střecha nebo ony dveře zavírající se proti sobě berme jako úlitbu konceptu, kvitovat je ale třeba zachování téměř ploché linie střechy, což má pozitivní vliv na prostor pro zavazadla. Ten je vzhledem k rozměrům auta a právě jeho střihu nepřekvapivě obří - 650 litrů ve standardu, po sklopení zadních jde o víc než 1 700 litrů. Pravda, oproti (vedle tohoto auta) skoro prťavé Octavii III (610 litrů) to zase není tolik, ale za málo to označit prostě nelze.

Interiér nemá s dnešními Škodami společného prakticky nic a drží se vesměs potrhlých dobových trendů. „Tablety” uprostřed palubní desky nemusíme dlouhodobě, absenci klasické přístrojové desky už vůbec a její jakási rozšířená náhrada v podobě obdélníkové obrazovky o délce 1,2 metru nad celou palubkou nám také neučarovala. Znovu to není originální, něco takového už před nějakým časem ukázalo BMW, které to nyní dostalo i do sériového vozu. Absence už naprosté většiny fyzických ovladačů krom těch sloužících nastavení ventilace a hlasitosti rádia je u Škody stejně bolestivá jako u jiných automobilek. Je to hloupé šetření na nesprávném místě.

Z technických parametrů toho krom zmíněného neznáme mnoho, auto ale má skutečně stanout na nové elektrické platformě koncernu VW zvané SSP a nenabídnout jinou alternativu pohonu. Samozřejmě teprve uvidíme, co z odhalených vizuálních prvků dostane sériový vůz, za mě ale škodovka pravou nohou v případě páté generace Octavie nevykročila.


Předobraz nové Škody Octavia by byl skvělý tovární pohřebák, i designové prvky mrazáku k tomu sedí - 1 - Skoda Vision O Octavia V concept 2025 vse 01Předobraz nové Škody Octavia by byl skvělý tovární pohřebák, i designové prvky mrazáku k tomu sedí - 2 - Skoda Vision O Octavia V concept 2025 vse 02Předobraz nové Škody Octavia by byl skvělý tovární pohřebák, i designové prvky mrazáku k tomu sedí - 3 - Skoda Vision O Octavia V concept 2025 vse 03Předobraz nové Škody Octavia by byl skvělý tovární pohřebák, i designové prvky mrazáku k tomu sedí - 4 - Skoda Vision O Octavia V concept 2025 vse 04Předobraz nové Škody Octavia by byl skvělý tovární pohřebák, i designové prvky mrazáku k tomu sedí - 5 - Skoda Vision O Octavia V concept 2025 vse 05Předobraz nové Škody Octavia by byl skvělý tovární pohřebák, i designové prvky mrazáku k tomu sedí - 6 - Skoda Vision O Octavia V concept 2025 vse 06Předobraz nové Škody Octavia by byl skvělý tovární pohřebák, i designové prvky mrazáku k tomu sedí - 7 - Skoda Vision O Octavia V concept 2025 vse 07Předobraz nové Škody Octavia by byl skvělý tovární pohřebák, i designové prvky mrazáku k tomu sedí - 8 - Skoda Vision O Octavia V concept 2025 vse 08Předobraz nové Škody Octavia by byl skvělý tovární pohřebák, i designové prvky mrazáku k tomu sedí - 9 - Skoda Vision O Octavia V concept 2025 vse 09Předobraz nové Škody Octavia by byl skvělý tovární pohřebák, i designové prvky mrazáku k tomu sedí - 10 - Skoda Vision O Octavia V concept 2025 vse 10Předobraz nové Škody Octavia by byl skvělý tovární pohřebák, i designové prvky mrazáku k tomu sedí - 11 - Skoda Vision O Octavia V concept 2025 vse 11Předobraz nové Škody Octavia by byl skvělý tovární pohřebák, i designové prvky mrazáku k tomu sedí - 12 - Skoda Vision O Octavia V concept 2025 vse 12Předobraz nové Škody Octavia by byl skvělý tovární pohřebák, i designové prvky mrazáku k tomu sedí - 13 - Skoda Vision O Octavia V concept 2025 vse 13Předobraz nové Škody Octavia by byl skvělý tovární pohřebák, i designové prvky mrazáku k tomu sedí - 14 - Skoda Vision O Octavia V concept 2025 vse 14Předobraz nové Škody Octavia by byl skvělý tovární pohřebák, i designové prvky mrazáku k tomu sedí - 15 - Skoda Vision O Octavia V concept 2025 vse 15Předobraz nové Škody Octavia by byl skvělý tovární pohřebák, i designové prvky mrazáku k tomu sedí - 16 - Skoda Vision O Octavia V concept 2025 vse 16Předobraz nové Škody Octavia by byl skvělý tovární pohřebák, i designové prvky mrazáku k tomu sedí - 17 - Skoda Vision O Octavia V concept 2025 vse 17Předobraz nové Škody Octavia by byl skvělý tovární pohřebák, i designové prvky mrazáku k tomu sedí - 18 - Skoda Vision O Octavia V concept 2025 vse 18Předobraz nové Škody Octavia by byl skvělý tovární pohřebák, i designové prvky mrazáku k tomu sedí - 19 - Skoda Vision O Octavia V concept 2025 vse 19Předobraz nové Škody Octavia by byl skvělý tovární pohřebák, i designové prvky mrazáku k tomu sedí - 20 - Skoda Vision O Octavia V concept 2025 vse 20Předobraz nové Škody Octavia by byl skvělý tovární pohřebák, i designové prvky mrazáku k tomu sedí - 21 - Skoda Vision O Octavia V concept 2025 vse 21Předobraz nové Škody Octavia by byl skvělý tovární pohřebák, i designové prvky mrazáku k tomu sedí - 22 - Skoda Vision O Octavia V concept 2025 vse 22Předobraz nové Škody Octavia by byl skvělý tovární pohřebák, i designové prvky mrazáku k tomu sedí - 23 - Skoda Vision O Octavia V concept 2025 vse 23Předobraz nové Škody Octavia by byl skvělý tovární pohřebák, i designové prvky mrazáku k tomu sedí - 24 - Skoda Vision O Octavia V concept 2025 vse 24Předobraz nové Škody Octavia by byl skvělý tovární pohřebák, i designové prvky mrazáku k tomu sedí - 25 - Skoda Vision O Octavia V concept 2025 vse 25Předobraz nové Škody Octavia by byl skvělý tovární pohřebák, i designové prvky mrazáku k tomu sedí - 26 - Skoda Vision O Octavia V concept 2025 vse 26Předobraz nové Škody Octavia by byl skvělý tovární pohřebák, i designové prvky mrazáku k tomu sedí - 27 - Skoda Vision O Octavia V concept 2025 vse 27Předobraz nové Škody Octavia by byl skvělý tovární pohřebák, i designové prvky mrazáku k tomu sedí - 28 - Skoda Vision O Octavia V concept 2025 vse 28Předobraz nové Škody Octavia by byl skvělý tovární pohřebák, i designové prvky mrazáku k tomu sedí - 29 - Skoda Vision O Octavia V concept 2025 vse 29Předobraz nové Škody Octavia by byl skvělý tovární pohřebák, i designové prvky mrazáku k tomu sedí - 30 - Skoda Vision O Octavia V concept 2025 vse 30Předobraz nové Škody Octavia by byl skvělý tovární pohřebák, i designové prvky mrazáku k tomu sedí - 31 - Skoda Vision O Octavia V concept 2025 vse 31Předobraz nové Škody Octavia by byl skvělý tovární pohřebák, i designové prvky mrazáku k tomu sedí - 32 - Skoda Vision O Octavia V concept 2025 vse 32Předobraz nové Škody Octavia by byl skvělý tovární pohřebák, i designové prvky mrazáku k tomu sedí - 33 - Skoda Vision O Octavia V concept 2025 vse 33Předobraz nové Škody Octavia by byl skvělý tovární pohřebák, i designové prvky mrazáku k tomu sedí - 34 - Skoda Vision O Octavia V concept 2025 vse 34Předobraz nové Škody Octavia by byl skvělý tovární pohřebák, i designové prvky mrazáku k tomu sedí - 35 - Skoda Vision O Octavia V concept 2025 vse 35Předobraz nové Škody Octavia by byl skvělý tovární pohřebák, i designové prvky mrazáku k tomu sedí - 36 - Skoda Vision O Octavia V concept 2025 vse 36Předobraz nové Škody Octavia by byl skvělý tovární pohřebák, i designové prvky mrazáku k tomu sedí - 37 - Skoda Vision O Octavia V concept 2025 vse 37Předobraz nové Škody Octavia by byl skvělý tovární pohřebák, i designové prvky mrazáku k tomu sedí - 38 - Skoda Vision O Octavia V concept 2025 vse 38Předobraz nové Škody Octavia by byl skvělý tovární pohřebák, i designové prvky mrazáku k tomu sedí - 39 - Skoda Vision O Octavia V concept 2025 vse 39
Velké plochy, malá světla, vizuální mohutnost, podivné detaily... Je toho hodně, co se člověku na Škodě Vision O může nezamlouvat. A některá kontroverzní řešení se zdají být úplně zbytečná. Foto: Škoda Auto

Zdroj: Škoda Auto

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.