Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Příval čínských aut do Evropy se po zvýšení cel náhle zastavil, odpověď Číňanů ale ještě přijde
26.8.2024 | Petr Prokopec
Propad registrací čínských aut v Evropě na první pohled naznačuje, že opatření Bruselu alespoň v tomto ohledu přineslo kýžený efekt, na účtování je ale po pár týdnech moc brzy. Dlouhodobý vývoj stále hraje do not Číňanům, kteří se nastalé situaci okamžitě přizpůsobují.
Na počátku července začala platit vysoká cla, která Evropská unie uvalila na čínské elektromobily. Jakkoli Brusel tento typ aut protežuje, jak jen může, byl by zjevně rád, kdyby jím Evropu zásobovaly značky jako Volkswagen, Škoda, Mercedes a pár dalších hlavně ze starého kontinentu. Zbytku světa by ale Evropa měla být do jisté míry uzavřena, neboť třeba Čína dle europolitiků profituje z výhod poskytovaných tamní vládou. A proto je třeba jí postavit do cesty překážky.
Podle nás tím ve výsledku uškodí všemu evropskému, minimálně z hlediska rozpínavosti Číňanů v Evropě se ale na první pohled zdá, že zvolená strategie zafungovala. Podle dat společnosti Dataforce citovaných agenturou Bloomberg klesly prodeje čínských elektromobilů v 16 klíčových členských zemích EU v červenci oproti červnu o 45 procent.
To je na první pohled až hrozivé číslo, ovšem srovnání vývoje z měsíce na měsíc bývají ošidná. A jakmile k uvedenému přihodíme další data ze stejného zdroje, zjistíme, že dopad vyšších cel až tak výrazný opravdu není. I když totiž třeba MG Motor má meziročně na kontě 20procentní propad a takový Polestar dokonce 42procentní, BYD letos v červenci prodal třikrát více elektromobilů než loni ve stejném měsíci.
BYD navíc zatím nepředpokládá, že by se vyšší clo (v případě této značky jde o původních 10 plus nových 17,4 procenta) jakkoli propsalo do cen. Zástupci MG Motor pak již dříve zmiňovali, že mají skladové zásoby na zhruba půl roku. V červnu tak nejspíš bylo dovezeno a částečně i registrováno maximum aut, což data za tento měsíc ovlivnilo. Reálně to ale znamená spíš to, že Číňané takto mohou své elektromobily prodávat za původní ceny i nadále, spíše než cla tak na jejich podnikání má dopad celkový stále menší zájem o elektromobily a čáry se statistikami.
Máme za sebou pochopitelně jen pár týdnů, kdy nová pravidla platí, na jakékoli závěry je tedy ještě brzy. Ostatně nejdéle do listopadu jsou daná cla pouze prozatímní, teprve po dalších kolech jednání mezi Bruselem a Pekingem má dojít na jejich zacementování na dobu nejméně pěti let. Pokud se tak skutečně stane a zájem o čínské elektromobily bude klesat více než o ty ostatní, dá se předpokládat, že od Říše středu přijdou odpovědi, které mohou evropské výrobce bolet hned dvakrát. Jedna se Čína může mstít vlastními vyššími cly, jednak tamní výrobci nemají problém rozjet své fabriky přímo v Evropě. To by je ale ve výsledku učinilo spíš konkurenceschopnějšími, ne naopak.
Momentálně tak už jen dodáme, že v červenci připadlo v Německu na čínské značky 8 procent z celkových registrací, zatímco v červnu se jednalo o 13 procent. Ve Francii se pak klesalo z 8 na 5 procent. Nicméně na druhou stranu byl loni v červenci podíl čínských elektromobilů v Evropě 7,4procentní, zatímco letos již šlo o 8,5 procenta. Analytik Matthias Schmidt pak naznačuje, že i navzdory vyšším clům mohlo jít dokonce o ještě vyšší podíl, ovšem třeba BYD je ve své expanzi limitován nedostatkem kontejnerových lodí.
Investice do sponzoringu fotbalového šampionátu Euro 2024 se tak zjevně Číňanům vyplatila, kromě toho BYD tento měsíc vstoupil na polský trh. Navíc staví továrnu v Maďarsku, díky které se následně clům vyhne úplně. Navýšení tarifů tak lze považovat za stéblo trávy, které dáte do cesty dlouhému zástupu mravenců. Na malou chvíli to způsobí chaos, strkanice a další problémy, jenže poté se šestinozí tvorové znovu sešikují do zástupu a rovnou vezmou překážející stéblo sebou.



BYD již naznačil, že zvýšení cel se do cen jeho aut nikterak nepropíše. Místo zpátečky tak čínská automobilka naopak v srpnu vstoupila na polský trh a počítá s další expanzí. Foto: BYD
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK Most 16.-18.5.2025: soutěžíme o 2 vstupenky včera 19:00
- Alex Marquez vyhrál rovněž časový trénink včera 16:00
- Filip Salač postoupil přímo do Q2 včera 15:00
- V Jerezu začal nejrychleji Alex Marquez včera 10:00
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? 24.4.2025
Nejnovější články
První nové AUDI vypadá naživo ještě hůř, ušili ho horkou jehlou nejspíš z propadáku Porsche
před hodinouHyundai znovu zastavilo výrobu elektromobilů pro nezájem. Chvíli to vypadalo slibně, teď si prožívá obvyklý příběh
před 2 hodinamiK mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
včeraČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
včeraVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva