Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Příval čínských aut do Evropy se po zvýšení cel náhle zastavil, odpověď Číňanů ale ještě přijde
26.8.2024 | Petr Prokopec
Propad registrací čínských aut v Evropě na první pohled naznačuje, že opatření Bruselu alespoň v tomto ohledu přineslo kýžený efekt, na účtování je ale po pár týdnech moc brzy. Dlouhodobý vývoj stále hraje do not Číňanům, kteří se nastalé situaci okamžitě přizpůsobují.
Na počátku července začala platit vysoká cla, která Evropská unie uvalila na čínské elektromobily. Jakkoli Brusel tento typ aut protežuje, jak jen může, byl by zjevně rád, kdyby jím Evropu zásobovaly značky jako Volkswagen, Škoda, Mercedes a pár dalších hlavně ze starého kontinentu. Zbytku světa by ale Evropa měla být do jisté míry uzavřena, neboť třeba Čína dle europolitiků profituje z výhod poskytovaných tamní vládou. A proto je třeba jí postavit do cesty překážky.
Podle nás tím ve výsledku uškodí všemu evropskému, minimálně z hlediska rozpínavosti Číňanů v Evropě se ale na první pohled zdá, že zvolená strategie zafungovala. Podle dat společnosti Dataforce citovaných agenturou Bloomberg klesly prodeje čínských elektromobilů v 16 klíčových členských zemích EU v červenci oproti červnu o 45 procent.
To je na první pohled až hrozivé číslo, ovšem srovnání vývoje z měsíce na měsíc bývají ošidná. A jakmile k uvedenému přihodíme další data ze stejného zdroje, zjistíme, že dopad vyšších cel až tak výrazný opravdu není. I když totiž třeba MG Motor má meziročně na kontě 20procentní propad a takový Polestar dokonce 42procentní, BYD letos v červenci prodal třikrát více elektromobilů než loni ve stejném měsíci.
BYD navíc zatím nepředpokládá, že by se vyšší clo (v případě této značky jde o původních 10 plus nových 17,4 procenta) jakkoli propsalo do cen. Zástupci MG Motor pak již dříve zmiňovali, že mají skladové zásoby na zhruba půl roku. V červnu tak nejspíš bylo dovezeno a částečně i registrováno maximum aut, což data za tento měsíc ovlivnilo. Reálně to ale znamená spíš to, že Číňané takto mohou své elektromobily prodávat za původní ceny i nadále, spíše než cla tak na jejich podnikání má dopad celkový stále menší zájem o elektromobily a čáry se statistikami.
Máme za sebou pochopitelně jen pár týdnů, kdy nová pravidla platí, na jakékoli závěry je tedy ještě brzy. Ostatně nejdéle do listopadu jsou daná cla pouze prozatímní, teprve po dalších kolech jednání mezi Bruselem a Pekingem má dojít na jejich zacementování na dobu nejméně pěti let. Pokud se tak skutečně stane a zájem o čínské elektromobily bude klesat více než o ty ostatní, dá se předpokládat, že od Říše středu přijdou odpovědi, které mohou evropské výrobce bolet hned dvakrát. Jedna se Čína může mstít vlastními vyššími cly, jednak tamní výrobci nemají problém rozjet své fabriky přímo v Evropě. To by je ale ve výsledku učinilo spíš konkurenceschopnějšími, ne naopak.
Momentálně tak už jen dodáme, že v červenci připadlo v Německu na čínské značky 8 procent z celkových registrací, zatímco v červnu se jednalo o 13 procent. Ve Francii se pak klesalo z 8 na 5 procent. Nicméně na druhou stranu byl loni v červenci podíl čínských elektromobilů v Evropě 7,4procentní, zatímco letos již šlo o 8,5 procenta. Analytik Matthias Schmidt pak naznačuje, že i navzdory vyšším clům mohlo jít dokonce o ještě vyšší podíl, ovšem třeba BYD je ve své expanzi limitován nedostatkem kontejnerových lodí.
Investice do sponzoringu fotbalového šampionátu Euro 2024 se tak zjevně Číňanům vyplatila, kromě toho BYD tento měsíc vstoupil na polský trh. Navíc staví továrnu v Maďarsku, díky které se následně clům vyhne úplně. Navýšení tarifů tak lze považovat za stéblo trávy, které dáte do cesty dlouhému zástupu mravenců. Na malou chvíli to způsobí chaos, strkanice a další problémy, jenže poté se šestinozí tvorové znovu sešikují do zástupu a rovnou vezmou překážející stéblo sebou.



BYD již naznačil, že zvýšení cel se do cen jeho aut nikterak nepropíše. Místo zpátečky tak čínská automobilka naopak v srpnu vstoupila na polský trh a počítá s další expanzí. Foto: BYD
Bleskovky
Brutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
před 2 hodinamiŘízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025
Nejnovější články
EU vyměřila automobilkám na pokutách přes 11 miliard Kč, největší ránu schytal Volkswagen
před hodinouBrutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
před 2 hodinamiDodnes novou, zapomenutou Škodu Superb Combi v nabušené verzi nikdo nechce, stojí už míň než polovinu ceny nového auta
před 3 hodinamiZájem Němců o elektromobily zůstává u dna, jejich nařizování odmítají úplně. Jsou si velmi dobře vědomi jejich nedostatků
před 5 hodinamiBrusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva