Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje elektrických aut v EU se ostře propadly, dobíjecí hybridy ztratily ještě víc. A bude hůř
30.8.2024 | Petr Miler
Letošní vývoj ukazuje, na čem dosavadní prodeje dominantně stály, s čím padají a mohou kdykoli dál padnout. Samostatně neživotaschopná iluze jakési elektrické revoluce se může v libovolném momentě zhroutit lusknutím prstu.
Co se stará o prodej většiny elektrických aut v Evropě? Jsou to jejich skvělé užitné vlastnosti, senzační ceny nebo snad vynikající schopnost držet hodnotu? Asi tušíte, že odpověďmi mohou být jen slova „ne, ne a ne”, o jejich odbyt se starají dominantně dotace a další formy přerozdělování. Kdyby všechny umělé podpory těmto autům někdo vzal, nezbude z jejich prodejů skoro nic, bavit se budeme navzdory ohromující nabídce o pár procentech trhu.
Ukazuje to nejen situace v České republice a řadě dalších zemí, které tato auta specificky protežují jen relativně málo, ale i letošní dosavadní vývoj prodejů v celé Evropské unii. Ta je sice přerozdělovacími schématy a dotačními programy přeplněná až po okraj, stačilo ale zrušit pouhý poslední střípek z dotační mozaiky v podobě přímých snížení kupních cen pro koncové zákazníky v pouhé jedné zemi a prodeje letí dolů. Co by se asi stalo, kdyby podobných kroků přišlo víc?
Bavíme se samozřejmě o Německu a zrušení tamních dotací pro koncové soukromé zákazníky, které vedou ke stále většímu zhroucení prodejů elektrických aut v zemi, které bude pokračovat nejméně ještě letos v srpnu, v omezené míře zřejmě až do konce roku. A táhne to spolu se skepsí na řadě dalších menších trhů celou EU, jak ukazují data ACEA.
Podle těch se v červenci prodalo v zemích Evropské unie jen 102 705 prodaných elektrických vozů. To je téměř o 11 procent míň než loni, což vzhledem k mírnému růstu celého trhu znamená ještě výraznější pokles jejich tržního podílu z 13,5 procenta na 12,1 procenta z roku na rok. Odbyt těchto aut sice výrazně rostl ve Francii, Nizozemsku a Belgii, kde je jejich podpora stále vysoká (ve Francii až bláznivá), nic z toho ale nedokázalo vykompenzovat propad prodejů v Německu o téměř 37 procent a přetrvávající skepsi ve většině zemí Unie včetně České republiky.
Auta do zásuvky minulý měsíc celkově nebodovala, neboť prodeje dobíjecích hybridů na tom byly ještě hůř. Klesly meziročně o 14,1 %, a to navzdory zvýšenému zájmu v Německu, kde už zjevně berou cokoli, co není ryzí elektromobil. Trochu zavádějící je od ACEA informace o růstu zájmu o hybridy o 25,5 %. Jednak je třeba říci, že hybridem je pro tuto klasifikaci všechno s jakoukoli hybridní asistencí, což je stále více aut - spousta modelů už nic jiného než tzv. mild-hybridy ani nenabízí, nikdo si je ale jako hybridy nekupuje, jsou to pro spotřebitele běžná spalovací auta na benzin i naftu. A především platí, že obvykle nepřichází jako alternativa k ryzím benzinům a dieselům, stávají se jedinou možností volby pro ty, kteří nechtějí elektrické auto. A těch je očividně drtivá většina.
Stejnou optikou je tedy třeba vnímat i pokles prodejů benzinových aut o 7 a naftových o 10 procent - není to pokles, je to jen přesun k jiné formě benzinového a naftového pohonu, ostatně jinak by celý trh nemohl posunout o 0,2 % vzhůru.
Tyto výsledky pochopitelně nepřichází jako překvapení, pokládají ale výmluvnou otázku: Co by asi zbylo z prodejů elektrických a vůbec dobíjecích aut, kdyby jim zítra někdo sebral veškerou umělou podporu, kterou v prvé řadě nikdy neměla dostat? Konkrétní odpověď je zbytečná.
Přesto je třeba dodat, že je to přesně tohle, na co většina automobilek vsadila prakticky vše -na přerozdělovací mechanismy, na politickou podporou, na tržní manipulaci, na ohýbání technické a ekonomické reality. Na nic jiného to není, zákazník stál při jejich rozhodování kdesi v dáli v mlze. Tato slova říkají vše nezbytné k vysvětlení jejich chování z posledních let - hrají dál marnou hru, kterou naivně rozehrály a za žádnou cenu si nechtějí přiznat, že v ruce drží černého Petra.



I Škoda Enyaq se prodává levněji než kdy dřív. A také hůř než kdy dřív. Čímpak to asi bude? Foto: Škoda Auto
Zdroj: data ACEA
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 11 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Xavi Fores je jako tester spokojený 14:27
- Akira Yanagawa je stále aktivní 11:45
- Velká cena Thajska 2026 je v ohrožení kvůli negativnímu cestovnímu varování včera 11:18
- Danilo Petrucci: Jeho namáhavá cesta k tomu, aby se stal továrním jezdcem BMW v WSBK včera 11:00
- Radio Paddock informuje: Zvažuje VR46 Racing od roku 2027 přechod k Aprilii? 12.12.2025
Nejnovější články
Bývalý hokejista si jako první převzal nové nejrychlejší civilní letadlo světa od dob Concordu, překoná i rychlost zvuku
před 2 hodinami
V dalším „zeleném království” zjistili, že silnice se samy neopraví, majitelé elektromobilů budou platit za každý ujetý km
před 4 hodinami
Britové montují do lehounké malé Mazdy 380koňový motor V6, výsledkem bude levné auto schopné pokořit i supersporty
před 5 hodinami
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
před 7 hodinami
Nové Smarty jsou až absurdně obří auta, ten nejnovější měří skoro 5 metrů. A Mercedesy nepřipomínají náhodou
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
