Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje elektromobilů letos dramaticky klesnou, říká studie, důvody není těžké domýšlet
11.4.2020 | Petr Prokopec
Letošní rok měl patřit elektromobilům, ale nakonec patří koronaviru. Ten má na svědomí už spoustu lidí a zjevně si brousí kosu i na elektrická auta.
Světem v současné době zmítá pandemie koronaviru, která zasáhla většinu průmyslových oborů. Automobilová výroba mezi ně bezesporu patří, neboť zavřené jsou továrny i showroomy. Úpěnlivě vyhlíženo je omezení restrikcí, které by v různých částech světa mělo přijít v následujících týdnech. Tedy alespoň dle náznaků většiny značek, jenž s otevřením svých podniků počítají právě v tomto období. Zda se tak skutečně stane, teprve uvidíme, největší problém je ale ještě jinde.
Je totiž třeba si uvědomit, že koronavirus resp. opatření přijatá proti jeho šíření mají rozsáhlé ekonomické dopady, které nikdo nevyžehlí během pár měsíců. To pochopitelně ovlivní rozpočty většiny firem i rodin a k dobrému to nebude. Navíc sám virus mění lidské chování a způsobuje obavy - lidé budou pravděpodobně více doma i po rozvolnění restrikcí, budou se obávat dlouhodobých investic a je také otázkou, co vůbec budou moci dělat. Restaurace, velké kulturní akce, cestování... To všechno může vypadat úplně jinak než dosud, ani samotná omezení nezmizí ze dne na den.
Nákup nového vozu si tak i po otevření showroomů kde kdo rozmyslí. A ten zbytek budou muset prodejci nalákat s pomocí enormních slev, které jejich bilanci rovněž neprospějí. Dá se navíc očekávat, že zájem bude hlavně o dostupnější vozy s maximální šíří využitelnosti. A rozhodně nepřeje dražším elektromobilům s omezenou praktickou využitelností.
Očekávat lze tedy pokles zájmu o ně, zvláště pak v zemích, kde trh nebyl deformován abnormálními dotacemi. Takových je většina, proti proudu vlastně aktuálně kráčí už jen Norsko a Nizozemsko, kde lze elektromobily pořídit pomalu za polovinu jejich oficiální ceny. Všude jinde je však alternativní pohon o poznání dražší, mimo to situaci zhoršuje také již zmíněná infrastruktura. Není tedy otázkou, zda přijde pád, ale spíše jak velký bude.
Dle studie společnosti Wood Mackenzie by letošní pokles měl být 43procentní, což by odkazovalo na letošní prodej 1,3 milionu aut osazených elektrickým ústrojím. Je přitom otázkou, zda jde navíc o optimistický či pesimistický scénář, neboť jak jsme naznačili, nikdo neví, jak dlouho tu restrikce budou a zda se koronavirus následně nevrátí v dalších vlnách. Dá se nicméně předpokládat, že jen jedna jediná by stačila na to, aby se svět do normálu již nikdy nevrátil.
Zatím je tedy ve hvězdách, jak se situace vyvrbí. Jisté je v podstatě jen to, že prodej aut letos ani náhodou nepřekoná loňská čísla, bez ohledu na druh pohonu. Ovšem vozy s alternativním ústrojím nejspíše zasáhne ještě větší rána, než s tím konvenčním, a to právě kvůli vysokým cenám a nižší praktičnosti. Jak ovšem firma Wood Mackenzie dodává, v příštím roce by se prý konečně mělo začít blýskat na lepší časy.
Je jisté, že prodeje elektromobilů letos poklesnou, otázkou je, o kolik. Dle firmy Wood Mackenzie bude tento pád 43procentní
Zdroj: Wood Mackenzie
Bleskovky
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
dnes
Tohle video ze Severní smyčky Nürburgringu říká o novém BMW M5 vše. A hezká podívaná to není
24.10.2025
Auto vám mohou „ukrást” přímo před očima a za úsměvu na vaší tváři. Policie rozbila gang, který se takto zmocnil i Ferrari za miliony
23.10.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Volkswagen teď sám začal dělat to, kvůli čemu ještě loni žaloval své vlastní dealery
28.9.2025
Čínské Porsche za cenu Škody vyzvala na souboj násobně dražší vrcholná Tesla. Neměla to dělat
28.9.2025
Německé automobilové firmy začínají padat jako kostky domina. A pokud nekrachují, propouští ve velkém
28.9.2025
Toto jsou nejspolehlivější verze Volkswagenu Golf vůbec. Narazíte na ně už jen v bazarech, stojí překvapivě málo
28.9.2025
Ceny kdysi nejrychlejšího luxusního sedanu světa spadly legračně nízko, auto schopné vozit rodinu hodně přes 300 km/h nestojí víc než lepší Škoda
28.9.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
