Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje elektromobilů VW stagnují, firma se ale chlubí enormním růstem
21.7.2021 | Petr Miler
Někdy je třeba dát věci do „správného” kontextu, aby vypadaly lépe, než jaké ve skutečnosti jsou. Zvlášť vzhledem k tomu, že prodeje elektrických aut budou po nějakou dobu růst tak či onak, nám to přijde laciné.
Ať už jsou vám elektrická auta blízká, nebo nikoli, zajídá se vám jejich politické protěžování, nebo ne, jedno je jisté - sázka jen na ně je obrovský hazard a automobilky to moc dobře ví. I když jsou po dekády zvyklé pohybovat se v regulovaném prostředí, vždy se snažily dělat věci tak, aby se vlk regulací nažral a koza jejich produktu zůstala tak nějak celá. Nyní ale zcela otevřeně míří proti zájmům velké části, nejspíše většiny zákazníků a paradoxně tlačí na politiky, aby lidem elektrická auta nutili ještě více. To proto, aby se jim jejich sázka na poněkud neobratného koně náhodou nevymkla z rukou.
V průběhu tohoto procesu lze očekávat spoustu chlapáckého plácání se po ramenou, jak to skvěle jde, a to i když to zase tak skvěle nepůjde. Patrné je to z posledního kroku koncernu Volkswagen, který včera zasvětil zcela specifickou zprávu letošnímu enormnímu meziročnímu růstu prodeje elektrických aut většiny jeho značek. Že je v tom více marketingu, než snahy popisovat faktický stav věcí, je jasné od pohledu - VW dosud v případě prvního pololetí nezveřejnil jakákoli jiná data týkající se jeho prodejů čehokoli.
Ale to je jen začátek, zaujme i samotný obsah. Ten konstatuje, že koncern za první půlrok prodal po celém světě 170 939 elektrických aut všech svých značek a dodává, že meziročně se jedná o růst o 165 procent. Rostly prodeje všech modelů na všech trzích, kontinentech, a to obvykle podobně intenzivně, výrazně nahoru šel i odbyt dobíjecích hybridů. Pozastavili bychom se sice nad pouhými 18 tisíci prodanými elektromobily v Číně i USA, že Porsche prodalo skoro 20 tisíc Taycanů vedle 31 tisíc VW ID.3, ale nebuďme hnidopiši.
Takže to jde skvěle? Jak se to vezme. Jednak chybí jakákoli data pro relevanci - VW nejspíše prodal za první půlrok ve světě něco kolem 4 milionů aut, to by znamenalo podíl odbytu elektrických aut na celkových prodejích okolo 4 procent. To už tak dobře nezní. Především je tu ale ono meziroční srovnání - není zase tak těžké si vzpomenout, jak vypadala první polovina loňského roku a co si tehdy šlo koupit za auta. Skoro žádná je jediná správná odpověď.
Když se podíváme na druhou polovinu loňského roku, kdy už byly podmínky podobné těm letošním - koupit šlo kde co, sem tam panovala omezení, sem tam bylo normálně otevřeno -, se na celém světě prodalo 166 538 elektrických aut W Group. Letošní výsledek touto optikou přesahuje ten loňský jen o pár tisíc aut a je podle nás mnohem korektnějším pohledem na realitu.
Jasně, VW může vypíchnout jakákoli data, je to ale podobné, jako by řekl, že v dubnu v Evropě rostl o 189 procent, protože tak to podle dat JATO Dynamics bylo. Říká to? Neříká. Že prodej elektrických aut meziročně zamířil za první půlrok nahoru o něco méně, ale konstatuje a leští tím realitu do zářivějších barev, než si zaslouží.
Nepochybujeme o tom, že odbyt elektrických aut bude růst - mají jistě na to zabírat více než 4 % trhu, zvlášť v momentě, kdy na většině potenciálních odbytišť nebyl dán prostor k masivnímu přerozdělování v jejich prospěch. Odbyt tak skutečně může růst ještě mnohonásobně a nikdo se tomu nebude divit. Chlubit se tím ale zrovna momentě, kdy jsou srovnávána dvě zcela nesrovnatelná období a oproti druhému loňskému půlroku došlo ke stagnaci, nám přijde laciné a zbytečné.
Vypadá to hezky, když se to takto podá, srovnávat letošní první půlrok s tím loňským ale není fér. Grafika: Volkswagen
Ve skutečnosti prodeje elektrických aut koncernu VW ve srovnání s loňskem stagnují, vezmeme-li jako bernou minci druhou a nikoli první, koronavirem značně ovlivněnou polovinu roku. Ilustrační foto: Volkswagen
Zdroje: Volkswagen, JATO Dynamics
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejčtenější články
- Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva