Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje Jaguaru jsou stále větší průšvih, i jeho největší naděje ho akorát táhne ke dnu
5.12.2021 | Petr Miler
Můžeme si vybrat jakýchkoli 9 z 10 automobilek a hovořit o tom, že se té či oné nedaří, Jaguar je ale ještě na jiné úrovni. Pokud se někdo prodejně propadá i s typem auta, který jako jediný zažívá boom a na který značka sází úplně vše, je to s ním opravdu špatné.
Nad některými rozhodnutími automobilek nelze nekroutit hlavou. Jedním z takových se stal zkraje letošního roku ohlášený záměr Jaguaru prodávat už za 4 roky jen elektrická auta, na který značka před pár dny navázala oznámením, že do té doby nepřijde s jedinou novinkou. Něco takového opravdu nedává smysl. Britské automobilce se v posledních letech nedařilo a pokud něco přece jen slušně prodávala, byly to konvenčně střižené modely. Elektrický pohon si mnoho zastánců nenašel a zájem o něj měl nezřídka sestupnou tendenci i za situace, kdy se k žádným pořádným prodejním číslům nestačil dopracovat.
Rozhodnout se za takové situace vsadit vše na elektromobily a po čtyři roky zcela ignorovat stávající klientelu se zdá být naprosto bláznivé a letošní čísla to jen podtrhují. Jaguar letos v Evropě prodal podle čísel JATO Dynamics do října 32 452 vozů, tedy dokonce o několik tisíc méně než loni (38 173 aut) - a to se zdálo, že už není kam klesat. V USA s 12 048 automobily prodanými za první tři kvartály také neboduje, loni jich bylo citelně víc (16 286 aut). To je pozoruhodný sestupný trend na kterém je ale nezajímavější ještě něco jiného - pohled na prodeje modelu I-Pace.
Tohle by mělo být to auto, které Jaguar potáhne nahoru, i když všechno bude klesat. Je to jeho jediný elektromobil, zástupce segmentu, na který Britové sází vše a je to také jeden nejoceňovanějších vozů posledních let (evropské i světové auto roku, vůz roku v Británii, Německu, Kanadě...). Do karet mu hraje naprosto vše, mimo jiné obří přímé i nepřímé dotace, které navzdory nevalným prodejním výsledkům obecně zajišťují elektromobilům výrazné meziroční růsty prodejů a ještě výraznější růsty tržních podílů. Co na to I-Pace? Padá ke dnu.
V Evropě má ještě aspoň jisté nominální prodeje, přesto je 6 328 aut prodaných od ledna do července mizérií nevídaných rozměrů - loni za stejné období, kdy si po několik měsíců pomalu ani nešlo auto koupit, oslovil ten samý vůz 7 106 Evropanů. Jeho americká bilance, kde je podpor citelně méně, je ještě tristnější - 809 prodaných aut za tři kvartály je na jednom z největších automobilových trhů světa skoro nic a ve srovnání s 1 546 vozy loni skoro poloviční pokles.
Jinými slovy - Jaguar v době, kdy padá ke dnu, vše sází na typ aut, který jej táhne ještě hlouběji stejným směrem. Jaký toto dává smysl? A jak pravděpodobné je, že to něčemu pomůže? Pokud Britové své rozhodnutí nepřehodnotí, nedokážeme si představit, jak chce automobilka další čtyři roky přežít. A z čeho chce žít pak? Pokud dosud měla problém prosadit se s konvenčními vozy a s těmi elektrickými se zjevně prosazuje ještě komplikovaněji, v co vůbec doufá?
Je to směrem k Britům až trochu kruté - I-Pace je líbivý, oceňovaný a svým pojetím „trendy” vůz, který by si určitou klientelu měl najít už proto. Zdá se ale být mimo zájem publika, a to zcela jistě proto, že je elektrický. Možná by bylo moudřejší před tím nezavírat oči - elektromobily mají své místo pod sluncem, 100 % zákazníků ale oslovovat nebudou. A pokud někdy ano, jistě to nebude za 4 roky.






Jaguar I-Pace je na tom po prodejní stránce velmi špatně a i v tuto chvíli stále hůře, zejména pak v USA. Vsadit vše na stejný typ aut už za 4 roky zní velmi pošetile, stejně jako plán na tento moment čekat bez čehokoli nového z jiného ranku. Foto: Jaguar
Zdroje: Jaguar, JATO Dynamics
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejčtenější články
Někdo najel se Škodou Superb přes 540 tisíc km za necelé čtyři roky, stvořil laciný sen českých šejdířů
13.4.2025Toto jsou dnes nejžádanější ojetiny v Německu. Nakonec ukazují, jakým autům je lepší se vyhnout
13.4.2025EU je tu vážně pro lidi. Klidně zruší cla na čínská auta, stačí, když Číňané slíbí, že je tu nebudou prodávat moc levně
13.4.2025Prodaných Octavií 8, Kodiaqů 34. Pád Škody v Číně na úplné dno navzdory směšným cenám je varováním pro všechny Evropany
14.4.2025Milionové gesto: Michael Schumacher nově podepsal helmu určenou pro charitativní aukci, možná to s ním není tak zlé
14.4.2025
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 05.12. 18:45 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.12. 14:42 - Zajda
- S větrem ve vlasech.... 05.11. 13:31 - pavproch
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch