Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Propadák Fordu končí na dalším trhu, o kuře převlečené za bažanta lidé nestojí
8.4.2021 | Petr Prokopec
Byl to od začátku velmi ambiciózní nápad a byť Ford dlouho setrval v odhodlání se s ním prosadit, teď už je jasné, že se to nepovedlo. Jeho Focus Vignale po Nizozemsku končí i v Británii a další země mají následovat.
Quo Vadis, Ford, chtělo by se říci při pohledu na počínání modrého oválu z poslední doby. Tato značka byla zvláště v Evropě loni silně zasažena koronavirovou pandemií, načež její prodeje poklesly o 30 procent na 699 631 aut. Letošní vývoj je pak ještě horší, neboť registrace dále klesaly v lednu i únoru. A jelikož Ford měl loni ještě relativně silný březen, vlastně by nás ani nepřekvapilo, kdyby se dolů šlo i třetí měsíc v řadě. Což víceméně znamená, že u modrého oválu se budou utahovat šrouby více, než kdokoliv předpokládal.
Momentálně se zdá, že umíráček začíná zvonit hlavně verzím Vignale. S těmi Ford vyrukoval již v roce 2014, kdy odhalil luxusně vybavené Mondeo. Posléze se pak nabídka rozrostla na sedm zástupců, neboť směrem k prémiovému segmentu zamířily i Edge, Fiesta, Kuga, Puma, S-Max a Focus. Posledně zmíněný však má evidentně na kahánku, neboť jeho prodej na nizozemském trhu byl kvůli nedostatečnému zájmu zákazníků ukončen. Tehdy jsme dodávali, že na základě informací od dodavatelů Fordu nepůjde o ojedinělý krok. A nešlo.
K témuž aktuálně přistupuje i britské zastoupení automobilky a při pohledu na prodejní statistiky to není překvapivé. Standardní Focus Vignale měl na celkových registracích modelu pouze 4,4procentní podíl, drsnější varianta Active X Vignale pak dosáhla dokonce jen na 2,2 procenta. Zájem tedy byl o chlup lepší než v Nizozemsku, ovšem ani tak se nejedná o nic světoborného. A dá se předpokládat, že podobné to bude i na jiných trzích, jak nám znovu potvrdil jeden z dodavatelů Fordu, který specifické prvky pro Vignale vyrábí - zájem o ně je minimální a dlouhodobě nižší než Ford plánoval.
Stejně tak se nicméně můžeme ptát, jak to bude s vrcholnou výbavou u dalších modelů. Je totiž třeba si uvědomit, že Ford se nesnačí o posun směrem k prémii jen se stupněm Vignale, nýbrž se hodlá na vyšší patro trhu přesunout jako celá značka. Proto u nových modelů dochází na eliminace někdejších základních výbav. Tím ovšem modrý ovál značně zužuje mantinely, ve kterých se pohybuje, neboť zákazníci dostávají již u úrovní jako Titanium či ST-Line opravdu široký standard.
Ukazuje se tak, že některé věci člověk nezmění, ať se snaží sebevíc. Kuře můžete připravit na milion exotických způsobů, stále to ovšem bude kuře a nikoliv bažant. Stejně tak Ford je lidmi brán jako dlouholetý zástupce mainstreamu, o což se ostatně zasloužil již legendární Model T. Právě u něj totiž došlo na razantní snížení ceny, aby se tak nestal jen doménou bohatých, ale mohlo dojít i na mobilitu lidových vrstev. A něco takového již značce nikdo neodpáral.
Chápeme samozřejmě, že Ford touží po vyšším zisku. Toho lze ovšem dosáhnout mnohem méně spornými způsoby, než je ten s názvem Vignale. Stačí si totiž jen uvědomit, že třeba vrcholná Kuga startuje o poznání výše než BMW X1 či X2. Ty jsou sice o chlup kratší, ovšem pochlubit se mohou lepší image. A pokud se lidé mají rozhodovat, zda sáhnou po modrém oválu či bavorských modelech, je víceméně jasné, po čem jejich srdce a vlastně i rozum zatouží.






Focus Vignale se po nizozemském trhu stahuje i z Velké Británie. Pokus Fordu o proniknutí do prémiového segmentu je zjevný propadák. Foto: Ford
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Jediné současné Bugatti vám naservíruje brutální projev motoru 8,0 W16 quad turbo přímo pod nos, je to neskutečný rachot
před 5 hodinamiRusové dokončili obojživelné monstrum jako z časů SSSR. Nezastaví ho prý nic, jeho motor může běžet nonstop měsíce v mrazu
včeraNový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
20.5.2025
Nejnovější články
Alespoň v něčem je nové BMW M5 dobré: Ceny předchůdce posílá výš a výš, zůstane zřejmě nepřekonatelným vrcholem
před hodinouZkrachovalou největší továrnu na baterky v Evropě nikdo nechce. Firma končí s výrobou a propustí zbytek lidí, likvidace je na spadnutí
před 3 hodinamiStellantis ukázal nové auto pro čtyři s výkonem 679 koní. A není to SUV, to je v dnešní době třeba pochválit
před 4 hodinamiJediné současné Bugatti vám naservíruje brutální projev motoru 8,0 W16 quad turbo přímo pod nos, je to neskutečný rachot
před 5 hodinamiVěřte nebo ne, ale tohle je poslední novinka BMW. Její autor musí být velký fanda Minecraftu
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.23. 11:18 - pavproch
- Auto bebechy (kola a nosiče) 05.23. 08:50 - pavproch
- OT - zavírám krám, uklízím 05.22. 21:50 - mafel
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.22. 16:53 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.22. 10:34 - Vrooom
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.21. 07:53 - abgx1
- Výběr navigace do auta 05.21. 05:57 - GabrielMarks
- Fiat a vše kolem nich 05.20. 12:21 - Stepan