Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Od provozovatelů dobíjecích stanic se odvrací investoři. Dál prodělávají miliardy, může být ještě hůř
30.12.2023 | Petr Prokopec
Je to další obor, do kterého mířily miliardy soukromých i institucionálních investorů, které nafoukly hodnoty některých firem až do absurdních výšin. Teď ale přichází velké vystřízlivění, také na dobíjení elektromobilů je těžké něco vydělat.
Kdo je typickým majitelem elektromobilu? Podle průzkumů jde o muže středního věku s vysokými příjmy. Takoví lidé obvykle mají svůj dům, často s garáží nebo příjezdovou cestou, kde si mohou snadno instalovat domácí nabíječku. Tak svá auta dobíjí nejčastěji, potřebují ale i veřejné dobíječky, když vyrazí na delší cestu.
Infrastruktura je tak pro rozšíření elektromobility klíčová, neboť dojezd bateriových aut je ve srovnání s těmi spalovacími malý a doba doplňování energie skoro nekonečná. I oni majitelé domů tedy potřebují veřejné stojany, o těch ostatních ani nemluvě. Pokud chybí, elektro-touhy potenciálních kupců jen klesají.
Pokud tedy politici tak vehementně touží po elektrifikaci celého světa, rozhodně by se o rozšíření infrastruktury měli zasadit. Jenže na to už chybí peníze, velké naděje tak byly vkládány do soukromých subjektů. Slibovány jim byly hory doly, jenže omezené rozšíření elektromobility, vysoké ceny elektřiny a poruchovost veřejných stojanů vedoucí k častým a drahým opravám znamená, že nic nevydělávají.
Tyto firmy tak jedna po druhé hlásí miliardové ztráty a avizují, že v nejbližších letech se do zisku nemají jak dostat. Něco takového ale pochopitelně odrazuje investory, kteří posílají hodnotu jejich akcií dolů, což je pro tyto společnosti další nepříjemností. Akcie společnosti ChargePoint Holdings tak jen za letošek poklesly o 74 procent v situaci, kdy firma jen za třetí kvartál prodělala přes 3,5 miliardy Kč (skoro dvojnásobek oproti loňsku) při obratu necelých 2,5 miliardy Kč (pokles o 12 % oproti loňsku). Firma má tedy větší ztráty než obrat. O mnoho lépe na tom nejsou společnosti Blink Charging nebo EVgo, které jsou s hodnotou akcií dole o 67 resp. 21 procent. Žádná z nich přitom nesplnila ani předpokládaného obratové cíle, zisk je utopií.
ChargePoint a Blink doufají v to, že situace se změní v závěru příštího roku. Jenže to je vize, na jejíž realizaci nemusí dojít, a to i kvůli Tesle. Americká automobilka totiž tak moc toužila po domácím federálním kreditu, až se vzdala své největší výhody, a to sítě Superchargerů. Ta bude od příštího roku přístupná téměř komukoli, nejen majitelům Tesel. Počet veřejných bodů tak rázem naroste a jakkoli stále nebude dostačující, zmíněné firmy dál potrápí.
Půjde tak o další negativní zářez spojený s elektromobilitou. Navíc docela zásadní, neboť - jak bylo zmíněno - bez infrastruktury nelze počítat s tím, že všichni lidé přejdou ze spalovacího pohonu na elektrický. A pokud se rozmach elektrických aut zpomalí tak moc, jak naznačuje vývoj posledních měsíců, situace bude skutečně jen horší.
Soukromým firmám budujícím veřejné dobíjecí stojany začíná téct do bot. V případě Ionity to není pro firmu takový problém, vlastní ji výrobci aut, ale pro jiné? Ilustrační foto: Ionity, tiskové materiály
Zdroj: The Wall Street Journal
Bleskovky
- Italská policie zabavila víc jak 130 Fiatů kvůli nelegálnímu použití italské trikolóry, absurdnější divadlo byste nevymysleli
včera - Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
18.5.2024 - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
17.5.2024
Nejčtenější články
- Naprostá většina Němců elektromobily dál odmítá, názor by změnili jen při splnění nereálných podmínek
22.4.2024 - Porsche pořád umí jít proti proudu, v roce 2024 rozšířilo nabídku aut s ryzími motory V8 o další model
22.4.2024 - Tesla ve snaze rozprášit sklady znovu zlevnila svá auta, tentokrát o 47 tisíc Kč. O třetinu míň stojí i FSD
22.4.2024 - Číňané ukázali další superluxusní auto určené i pro Evropu, evropskou metropoli má přímo ve jméně
22.4.2024 - Mercedes elektrifikoval další sporťák. Je znovu tak těžký, že o jeho hmotnosti vůbec nechce mluvit
22.4.2024
Živá témata na fóru
- Politický koutek 05.20. 22:44 - Stepan
- Za kolik jezdíte s benzínem? 05.20. 17:26 - mattonecz
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.20. 14:37 - Vrooom
- Onboard videa 05.20. 12:43 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.20. 11:48 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.19. 16:12 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 05.19. 10:05 - pavproch
- CitiGO 05.19. 09:31 - jiří254