Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
První koronavirový krach významné automobilky je na spadnutí, je v nucené správě
21.12.2020 | Petr Prokopec
Její problémy nezačaly s letošním rokem, potíže s nastalou situací kombinované s omezenou ochotou bank půjčovat firmám z nejvíce zasažených sektorů poslaly SsangYong do nucené správy.
Doplněno 22.12.: K článku se vyjádřilo české zastoupení SsangYongu, podle nějž nejsou informace prezentované agenturou Reuters přesné. Firma prý neupadla do nucené správy, ale v souladu s korejskými zákony požádala konkursní soud o tzv. program podpory autonomní restrukturalizace, tedy v zásadě restrukturalizaci při finančních obtížích, jak ji známe i z jiných končin světa. V jejím rámci se bude snažit při zachování všech aktivit domluvit s věřiteli na konstruktivním řešení situace.
Dále bylo potvrzeno, že majoritní akcionář Mahindra&Mahindra skutečně nabídl všech 74,65 % svých akcií ve společnosti SsangYong jiným zájemcům. Podle automobilky eviduje několik vážných zájemců.
Pro české zákazníky se v tuto chvíli nic nemění. Country manažer SsangYongu pro Českou republiku a Slovensko uvedl, že výroba pokračuje v normálním režimu a automobilka dále přijímá objedávnky. Obávat se též není třeba o dostupnost servisu či dostatek náhradních dílů u 14 dealerů v ČR a SR.
Již nějakou dobu je jasné, že koronavirus změní fungování celého světa. A stejně jako dříve budou i u tohoto lámání chleba vítězové a poražení. Platí to také v automobilové branži, která se momentálně smrskává jako celek. Pokles poptávky se však různí značku od značky, a tak některým mohou prodeje či alespoň tržní podíly klidně i růst, zatímco jiní výrobci padají až na dno. Jedním z nich je i korejský SsangYong, který se ocitl v nucené správě a bezprostředně mu tak hrozí úplný konec.
Není to poprvé, co je SsangYong na pokraji bankrotu. Korejská automobilka balancovala na hraně propastí již po globální ekonomické krizi v roce 2008, kdy nakonec o dvě léta později odkoupila kontrolní balík akcií indická Mahindra. Ta byla zpočátku úspěšná, neboť SsangYong přicházel s novými modely a pozvolna dosahoval i zisku. Automobilka nicméně selhala v expanzi na nové trhy, pročež byla v roce 2017 zpátky ve ztrátě. Z té se již Korejci nedostali, naopak sekeru zatínali stále hlouběji.
SsangYong si kvůli tomu musel na provoz půjčovat a touto dobou měla uhradit splátku úvěru ve výši 60 miliard korejských wonů (1,17 mld. Kč). Ještě na počátku roku to nevypadalo jako problém, firma se dokonce chlubila rekordními prodeji, následně ale přišel koronavirus, který poslal odbyt razantně dolů. Do konce listopadu tak značka měla na kontě jen prodaných 96 825 aut, tedy o 20 procent méně než loni ve stejném období. S ohledem na vzniklou situaci pak věřitelské banky ztratily ve firmu důvěru a odmítly akceptovat odklad úhrady. SsangYongu neschopnému splácet tak nezbylo nic jiného než zahájit kroky, na jejichž konci může být bankrot vedoucí až k likvidaci celé firmy.
Korejci pochopitelně doufají, že se jim povede veškeré těžkosti překonat a chtějí se vydat cestou restrukturalizace. Zda se ale něco takového stane možným, nelze v tuto chvíli říci. Klíčové slovo bude mít hlavní akcionář, zmíněná Mahindra, která již dříve odmítla do SsangYongu pěchovat další peníze. Pokud ve svém postoji setrvá, může být obtížné najít jakkoli konstruktivní řešení.
Indové by totiž SsangYong podle svého vyjádření nejraději prodali někomu jinému, je ale otázkou, zda se zrovna v této době najdou zájemci, neboť složité období prožívají prakticky všechny velké automobilové konglomeráty a SsangYong se nezdá být tou automobilkou, po které by další toužili. Pokud se zájemce nenajde, může být se SsangYongem skutečně i konec.
Poslední modely SsangYongu, tedy SUV Korando a Tivoli, bez problémů lichotí i evropskému oku. Nicméně ani tak již značka klesající prodeje nezvládá rozdýchat. Foto: SsangYong
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
včera - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
27.4.2024 - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024
Nejnovější články
- První majitel ročník 1926 schoval nejetou legendu Opelu, kterou téměř do jedné sežrala rez, teď ji docela levně prodává
včera - Lotus zajel třetí absolutně nejrychlejší čas nejnáročnějšího okruhu světa, celý výkon je ale tak trochu levá
včera - Dvě nejexkluzivnější SUV světa od Ferrari a Lamborghini si to konečně rozdala ve sprintu, o vítězi rozhodly centimetry
včera - Firmy rozvážející balíky zjistily, že přechod ze spalovacích dodávek na elektrické bude složitější, než čekaly
včera - 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
včera