Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
První recenze naznačují, jak moc revoluční „diesel na benzin“ od Mazdy skutečně je
26.7.2019 | Petr Prokopec
Nová koncepce motoru slibuje skoro zázraky, ale jaká je skutečnost? Právě to naznačují první reálné zkušenosti s novým motorem Mazdy, který spaluje benzin, ale chová se spíš jako diesel.
Novou generaci Mazdy 3 jsme si představili již loni na podzim. Letos na jaře japonský hatchback a sedan vstoupily do prodeje, zákazníci však v jejich případě mohli vybírat pouze mezi konvenčním benzinovým a dieselovým motorem. Hlavní tahák novinky, tedy revoluční pohonná jednotkaSkyActiv-X, přichází na trh teprve nyní za cenu startující na 603 400 korunách. To není zrovna nízká částka a nejspíše každého zajímá, jak se toto provedení chová.
V prvé řadě je třeba zmínit, že výkonnější Mazdu 3 než s motorem SkyActiv-X v současné době nekoupíte. Dvoulitrový čtyřválec produkuje 180 koní a 224 Nm točivého momentu, což jsou sice vcelku slušná čísla, nicméně na oslnění davů rozhodně nestačí. Zvláště když si uvědomíme, že do hry byl přiveden i kompresor. Jak jsme ovšem již dříve zmiňovali, ten zde primárně neslouží ke zvyšování výkonu.
Motor SkyActiv-X pracuje mimo jiné s vysokým kompresním poměrem (u evropské verze jde o 16:1) a tedy s extrémně chudou směsí paliva. Ta by již nešla běžně zapálit klasickým postupem. Proto Mazda využívá samovznícení podpořené zápalem extra porce obohacené směsi paliva, která je vstřikována do okolí svíčky. Tím lze kontrolovat čas, kdy ke vznícení směsi dojde.
Právě kvůli chudé směsi, kdy na jeden poměr paliva připadá 36,8 dílu vzduchu, ovšem Mazda musela pod kapotu instalovat nízkotlaký kompresor. Jakkoliv k tomu tedy objem motoru, použitá technika či výkon svádí, o nové trojce SkyActiv-X nesmíme uvažovat jako o hot hatchi. Místo toho japonská automobilka zajistila, že benzinový agregát bude součástí mainstreamu ještě dlouhou dobu, a to právě proto, že je nadmíru efektivní. Ovšem úplné zázraky byste od něj očekávat neměli rovněž.
Mazda ostatně nezvládá oslnit již udávanými technickými parametry, kde spotřeba se v závislosti na použité převodovce, pohonu a velikosti kol pohybuje mezi 5,4 a 6,9 litry na sto kilometrů. Zhruba stejných či mnohdy i lepších hodnot se dočkáte také od konkurence, která si přitom vystačila s daleko běžnější technikou - tedy s downsizingem a přeplňováním. Tento způsob ovšem zredukoval míru zážitku za volantem, nadšení tak vlastně budí jen vrcholné verze takových agregátů.
V případě Mazdy 3 je třeba počítat s odlišnějším charakterem. Právě proto, že kompresor je zaměřen hlavně na pumpování vzduchu kvůli ochuzení směsi, je jeho přítomnost pomalu nepostřehnutelná. Vůz má tak v nízkých otáčkách mohutnost zátahu jako u dieselů, zároveň však můžete popustit uzdu jeho touze po otáčkách. V té chvíli začne dvojice koncovek výfuku, která patří k rozpoznávacím prvkům této verze, vypouštět do okolí sladké árie.
Nový dvoulitr Mazdy se tedy dle prvních zkušeností chová jako velkoobjemová benzinová pohonná jednotka s pětilitrovou spotřebou, což je pro Japonce velmi dobrá vizitka. Nicméně jak jsme zmínili již v úvodu, za „náskok díky technice“ si značka nechává také pořádně zaplatit. Pro její koupi tak musíte být opravdu rozhodnutí, neboť za stejné peníze můžete pořídit Škodu Octavia 2,0 TDI. A ta je i bez podobných kouzel zejména pro české zákazníky velmi atraktivní nejen kvůli... „dieselu na naftu”, ale také své velikosti a praktičnosti.













Mazda 3 s motorem SkyActiv-X dokáže svým charakterem oslovit, s ohledem na vyšší startovací cenu ale po ní budete muset opravdu toužit, abyste jí dali přednost před konkurencí
Zdroje: Cars Guide@Youtube, Chasing Cars@Youtube, Mazda
Bleskovky
Nové na MotoForum.cz
- Zbude jedno místo pro Salače? 15:04
- Update Noah Dettwiler 14:44
- Ducati Monster 2026: s dvouválcovým motorem V2 08:00
- Aktuálně ze Sepangu včera 11:54
- V Moto2 trumfoval Jake Dixon / Filip Salač out včera 11:06
Nejčtenější články
Němci vyzkoušeli někdejší milionovou pýchu Mercedesu jako ojetinu za 100 tisíc a ptají se: Je to auto pro borce, nebo jde o vrak?
26.9.2025
Čas na bojkot: Šéf Audi i po všech selháních aktivně bojuje za to, aby vám zakázali koupit si auto, které ve skutečnosti chcete
27.9.2025
Nejnovější Lamborghini má 7 600 koní, nezná nic jiného než šestnáctiválcový motor
27.9.2025
Šéf Mercedesu-AMG skončil po dlouhé sérii fiasek a hloupých vyjádření. Automobilka tají, kdo ho nahradí
27.9.2025
Proslulí němečtí ničitelé krásných aut dostali výjimečnou šanci udělat auto pro jednou hezčí, ani tu nevyužili
27.9.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
