Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
První šéf velké automobilky říká, že nevěří rozmachu elektromobilů, má jiné řešení
13.11.2019 | Petr Prokopec
Může se zdát, že výrobci automobilů dnes za elektrický provaz táhnou jako jeden muž, není to ale tak úplně pravda. Přinejmenším jeden z nich, šéf Hondy Takahiho Hačigo, má odvahu jít proti proudu.
Pro japonské automobilky představuje Evropa spíše okrajový trh. Mnohé z nich navíc nespoléhají ani tak na Čínu, jako spíše na svou domovinu a Ameriku. Nemělo by nás proto překvapit, že jejich vývoj až tak moc nekoresponduje se šílenstvím, jež vyvolala Evropská unie. Pokud se tedy pohybují na poli elektrifikace, žene je spíše jejich vlastní rozhodnutí, přesto tímto směrem kráčí nebo se k němu alespoň nestaví zády.
Může se zdát, že Honda není výjimkou, však nedávno odhalila model E, který bude vyjma domácího trhu k dispozici pouze v Evropě, a to kvůli regulacím EU. Šéf automobilky Takahiro Hačigo ale uvažuje odbojněji a říká, že kdyby záleželo jen na něm, vývoj tohoto vozu by nikdy nespustil. A svůj postoj vysvětluje. „Nevěřím, že se elektromobily stanou auty hlavního proudu, ne kdykoli v dohledné době,“ dodává s tím, že podle něj nemůže dojít k „dramatickému růstu“, neboť „jsou zde problémy s infrastrukturou a hardwarem“. Tím pochopitelně naráží na problémy s akumulátory a šíří možností elektrická auta dobíjet.
Honda tedy vidí svou budoucnost jinde, v hybridních pohonných jednotkách. Rozhodnutí firmy podle Hačiga není namířeno proti životnímu prostředí, právě naopak je firemním cílem maximální snížení emisí. Značka toho ale chce dosáhnout právě spárováním spalovacích a elektrických jednotek, v případě elektromobilů nevidí z hlediska jejich maskového rozšíření světlo na konci tunelu.
Je třeba dodat, že v rámci hybridizace dělá Honda opravdu nemalé kroky. Čtvrtá generace modelu Jazz bude v Evropě k mání pouze s kombinací benzinové jedna-pětky a elektromotoru, do roku 2022 pak má být elektrifikováno kompletně celé portfolio. Tímto směrem má ostatně již nakročeno i CR-V, u nějž můžete rovnou zapomenout na diesel. Místo toho je na výběr mezi ryze benzinovými a hybridními agregáty.
Hačigo má tedy poměrně realistický, i když pro ekology a politiky nepříliš populární názor nejen na elektromobily. Podobně skeptický je také v případě autonomního řízení, a to přesto, že Honda měla již vyvinout automatickou změnu jízdních pruhů a autonomní technologii řízení. Kdy se však tyto prvky objeví v prodeji, není jisté. „Je třeba myslet i na to, jaká je poptávka a jaká je legislativa, jíž budeme muset čelit.“
Nejde však jen o úpravu zákonů, výrobci pozvolna začínají od svých velkoústých prohlášení z před několik let ustupovat. Dáno je to tím, že realita není až tak pozitivní, jak se při zvažování počítačových simulací a modelů zdálo. Patrné je to třeba u start-upu Cruise, který koupil koncern GM a do kterého Honda investovala 2 miliardy dolarů (cca 46,4 mld. Kč). Firma však odložila spuštění robotických taxíků v San Francisku na neurčito, přestože k tomu mělo dojít již letos.
Jak se tedy zdá, svět konečně začíná po bujaré pitce střízlivět. Zatímco ještě nedávno každý mluvil o elektrifikaci a autopilotech jen v pozitivním slova smyslu, nově stále více firem svá prohlášení mírní. Vyvíjet by měly stále větší tlak na politiky, neboť dokud ti budou chtít něco jiného než zákazníci, nemůže to dopadnout jinak než špatně - pro nás i pro výrobce aut.
Prezident Hondy Takahiro Hachigo nesmýšlí zrovna valně o elektromobilech i autopilotech


Říká, že kdyby to záleželo jen na něm, ani Honda E nikdy nevznikne
Zdroj: Auto News
Bleskovky
Řidič Ferrari ještě s motorem V12 bez turba se v běžném provozu rozjel na 326 km/h, je to let za zvuku jako ze starých F1
včera
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
24.12.2025
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
24.12.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Šéf Fordu přiznal, že se jím řízená automobilka už neumí vyrovnat konkurenci, a tak se o to přestala snažit
před 10 hodinami
Číňani vážně nabídnou všechno, teď vypalují rybník Mazdě. Chystají vlastní Wankel, prototyp už mají hotový
před 11 hodinami
Majitel vrcholné Tesly zkusil po roce a pár tisících ujetých km prodat své auto v aukci, prodělal na tom kalhoty
dnes
Vynálezce pro mnohé stále tajemné šipky u ikonky palivoměru v autech zemřel, příběh jeho geniálního nápadu ale žije dál
dnes
Max Verstappen nakonec skutečně bude jezdit za Mercedes, o Vánocích to neoznámili náhodou
dnes
Živá témata na fóru
- Přituhuje 12.27. 20:31 - řidičBOB
- Porsche - vse o sportovnich modelech 12.27. 18:27 - pavproch
- BMW Divize 12.27. 17:22 - pavproch
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 12.26. 19:08 - Truck Daškam
- Mazda MX5 (Miata) 12.25. 19:41 - Brus
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 12.24. 15:58 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.24. 13:24 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.24. 12:48 - pavproch
