Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
První šéf velké automobilky říká, že nevěří rozmachu elektromobilů, má jiné řešení
13.11.2019 | Petr Prokopec
Může se zdát, že výrobci automobilů dnes za elektrický provaz táhnou jako jeden muž, není to ale tak úplně pravda. Přinejmenším jeden z nich, šéf Hondy Takahiho Hačigo, má odvahu jít proti proudu.
Pro japonské automobilky představuje Evropa spíše okrajový trh. Mnohé z nich navíc nespoléhají ani tak na Čínu, jako spíše na svou domovinu a Ameriku. Nemělo by nás proto překvapit, že jejich vývoj až tak moc nekoresponduje se šílenstvím, jež vyvolala Evropská unie. Pokud se tedy pohybují na poli elektrifikace, žene je spíše jejich vlastní rozhodnutí, přesto tímto směrem kráčí nebo se k němu alespoň nestaví zády.
Může se zdát, že Honda není výjimkou, však nedávno odhalila model E, který bude vyjma domácího trhu k dispozici pouze v Evropě, a to kvůli regulacím EU. Šéf automobilky Takahiro Hačigo ale uvažuje odbojněji a říká, že kdyby záleželo jen na něm, vývoj tohoto vozu by nikdy nespustil. A svůj postoj vysvětluje. „Nevěřím, že se elektromobily stanou auty hlavního proudu, ne kdykoli v dohledné době,“ dodává s tím, že podle něj nemůže dojít k „dramatickému růstu“, neboť „jsou zde problémy s infrastrukturou a hardwarem“. Tím pochopitelně naráží na problémy s akumulátory a šíří možností elektrická auta dobíjet.
Honda tedy vidí svou budoucnost jinde, v hybridních pohonných jednotkách. Rozhodnutí firmy podle Hačiga není namířeno proti životnímu prostředí, právě naopak je firemním cílem maximální snížení emisí. Značka toho ale chce dosáhnout právě spárováním spalovacích a elektrických jednotek, v případě elektromobilů nevidí z hlediska jejich maskového rozšíření světlo na konci tunelu.
Je třeba dodat, že v rámci hybridizace dělá Honda opravdu nemalé kroky. Čtvrtá generace modelu Jazz bude v Evropě k mání pouze s kombinací benzinové jedna-pětky a elektromotoru, do roku 2022 pak má být elektrifikováno kompletně celé portfolio. Tímto směrem má ostatně již nakročeno i CR-V, u nějž můžete rovnou zapomenout na diesel. Místo toho je na výběr mezi ryze benzinovými a hybridními agregáty.
Hačigo má tedy poměrně realistický, i když pro ekology a politiky nepříliš populární názor nejen na elektromobily. Podobně skeptický je také v případě autonomního řízení, a to přesto, že Honda měla již vyvinout automatickou změnu jízdních pruhů a autonomní technologii řízení. Kdy se však tyto prvky objeví v prodeji, není jisté. „Je třeba myslet i na to, jaká je poptávka a jaká je legislativa, jíž budeme muset čelit.“
Nejde však jen o úpravu zákonů, výrobci pozvolna začínají od svých velkoústých prohlášení z před několik let ustupovat. Dáno je to tím, že realita není až tak pozitivní, jak se při zvažování počítačových simulací a modelů zdálo. Patrné je to třeba u start-upu Cruise, který koupil koncern GM a do kterého Honda investovala 2 miliardy dolarů (cca 46,4 mld. Kč). Firma však odložila spuštění robotických taxíků v San Francisku na neurčito, přestože k tomu mělo dojít již letos.
Jak se tedy zdá, svět konečně začíná po bujaré pitce střízlivět. Zatímco ještě nedávno každý mluvil o elektrifikaci a autopilotech jen v pozitivním slova smyslu, nově stále více firem svá prohlášení mírní. Vyvíjet by měly stále větší tlak na politiky, neboť dokud ti budou chtít něco jiného než zákazníci, nemůže to dopadnout jinak než špatně - pro nás i pro výrobce aut.

Prezident Hondy Takahiro Hachigo nesmýšlí zrovna valně o elektromobilech i autopilotech
Říká, že kdyby to záleželo jen na něm, ani Honda E nikdy nevznikne
Zdroj: Auto News
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Potopená obří loď zapálená podle všeho elektromobily pohřbila na dně oceánu auta za miliardy. A účet za celé fiasko dál roste
před 3 hodinamiOjetá Audi A6 a A7 lákají na image držáku ve spojení s nízkými cenami, pozor ale na typický nešvar prestižních aut
včeraKlání německých superkombíků a supersedanů znovu ukázalo pomíjivost hybridních pohonů, s prázdnými baterkami budou nahrané
včeraČíňané musí mít vždy o něco víc. Zatímco Audi končí u A8, oni ukázali A9L, na svou velikost a luxus uvnitř stojí pakatel
včeraNejvětší dnešní propadák Škody dál líže dno prodejních tabulek. Prodává se ještě 4x hůř než beztak nechtěná Scala
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.01. 07:58 - řidičBOB
- Alu kola Tiguan+ Oct Scout 06.30. 14:13 - pavproch
- Cyklistické vlákno 06.28. 23:30 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.28. 20:39 - řidičBOB
- Cupra obecně 06.28. 15:49 - Carrert93
- BMW Divize 06.28. 14:14 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.28. 11:04 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.27. 16:50 - Spectral