Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
První značka překvapivě řekla pravdu o skutečných emisích CO2 elektrických aut
18.9.2020 | Petr Prokopec
„Nulové emise”, to je obvykle fráze, kterou slýcháme ve spojitost se zátěží elektrických aut pro životní prostředí. Že je realita jiná, rozumní lidé ví, až teď to ale přiznal i první výrobce.
S elektromobilitou je spojena řada mýtů, z nichž tím největším je jejich údajně bezemisní provoz. Absence výfuků obvykle stačí jako odůvodnění toho, proč tyto vozy nemohou znečišťovat ovzduší a přírodu, realita je al pochopitelně jiná. Jednak samo auto musí být nějak vyrobeno a především musí být vyrobena elektřina sloužící pro jeho pohon. Je nakonec úplně jedno, jestli vzniká spalováním uhlím, štěpením jádra nebo roztáčením vrtulí větrných elektráren. Ani ten nejekologičtější z ekologických postupů není skutečně bezemisní, neboť ani větrná elektrárna nevznikne z ničeho a přenosovou soustavu nepostaví a neprovozuje Aladin. A protože většina světa stále spoléhá hlavně na spalování uhlí, jde často jen o přesouvání místa generování velmi podobných, ne-li ještě vyšších emisí CO2 spojených s provozem téhož.
Výrobci, politici, aktivisté přesto rádi ukazují publiku pouze jednu stranu mince, která je velmi blyštivá. A automobilky se k ním rády přidávají. Nyní se ovšem v záchvatu upřímnosti rozhodl jít proti proudu švédský Polestar. Značka spadající pod Volvo je vskutku překvapivě upřímná, když konstatuje, že provoz elektrických aut zdaleka není bezemisní, má pro to ale svůj důvod. Pokud prý automobilky nebudou o této věci hovořit otevřeně, jen stěží se jim povede přesvědčit odpůrce elektromobility ke změně. Právě naopak je zakrýváním pravdy jen utvrdí v názoru, že tu jde o něco nekalého.
Švédové se tedy rozhodli odhalit reálnou emisní stopu elektrického sedanu Polestar 2 a porovnat ji s Volvem XC40 s benzínovým motorem. A hned na úvod to pro zástupce alternativního pohonu vůbec nevypadá dobře, neboť kvůli těžbě a zpracování vzácných kovů potřebných na výrobu baterií je jeho výroba mnohem náročnější, kvůli čemuž má elektromobil na kontě 26,2 tuny CO2, aniž by ujel jediný metr. Oproti tomu spalovací SUV je z výroby zatíženo pouze 16,1 tuny. Již z toho nevychází elektrická auta moc dobře.
I v zemích s velmi ekologickým způsobem získávání elektrické energie tedy může být Volvo XC40 dlouho v provozu, aby zůstalo podstatně ekologičtější volbou. Polestar správně říká, že záleží právě na místě provozování, kdy se elektromobil dostane na úroveň svého údajně bezemisního sourozence, tedy pokud se tak vůbec kdy stane. Švédové si ale pro svůj základní výpočet berou k ruce světový mix zdrojů užívaných na výrobu elektrické energie. Nevíme, jak přesně Polestar k výsledku dospěl resp. odkud čerpal data, nicméně dle Švédů musí elektromobil na základě aktuálního průměru najet 112 tisíc kilometrů, než se dostane na úroveň benzinového sourozence. To přitom v průměru odpovídá osmiletému provozu, tedy vlastně obvyklé době garantované životnosti baterií.
Švédové dále dodávají, že pokud by v potaz byl brán pouze evropský energetický mix, kde je již kladen větší důraz na obnovitelné zdroje, pak se nájezd elektromobilu nutný k vyrovnání emisí s benzinovým Volvem XC40 snižuje na 78 tisíc kilometrů. A za předpokladu, že by čerpal pouze energii vyprodukovanou větrnými elektrárnami, šlo by o 50 tisíc kilometrů.
Ani jedno z toho nám nepřijde jako dost dobrý důvod, proč posílat auta se spalovacími motory do důchodu, neboť existuje spousta lidí, kteří 50, 78 ani 112 tisíc km nenajedou se svým autem nikdy, protože jsou třeba v důchodu sami. A pak je třeba dodat, že energii bude každé auto čerpat vždy lokálně a v řadě zemí bude i oněch 112 tisíc km nesplnitelným snem.
Už dobře známá mapa náročnosti generování elektřiny v jednotlivých zemích ukazuje, že třeba v takovém Polsku je aktuálně s 1 kWh vyrobené elektřiny spojeno 688 gramů CO2. Na sto kilometrů přitom elektromobily v průměru potřebují nějakých 25 kWh (tedy za předpokladu, že je nikterak neženete), což znamená, že 100 km jízdy znamená 17 200 gramů oxidu uhličitého vygenerovaného výrobou elektřiny. To jinými slovy znamená emise 172 g CO2/km, tedy množství, které skoro dvojnásobně přesahuje Evropskou unií nařízený limit (95 g/km) pro benzinová a dieselová auta, který platí už tento rok.
Suma sumárum to znamená, že elektromobily aktuálně dávají smysl jen na několika málo místech celého světa, ve zbytku spíše škodí. Na splnění klimatických závazků tak politici mohou rovnou zapomenout, tedy aspoň ve skutečnosti. Pokud se ale budeme dále tvářit, že emise elektromobilů jsou „nulové”, pak bude vše v pořádku. Klobouk dolů před Polestarem, že se právě na nesmyslné fráze obestírající snahy o rozšíření elektromobilů rozhodl upozornit, i když si tím tak trochu podřezává větev, na které sedí.



Polestar se rozhodl uvést data o elektromobilech na pravou míru. Ze zjištění Švédů přitom vyplývá, že po ekologické stránce bez změny energetického mixu nejen že leckde nepřinesou zlepšení, ale naopak mohou situaci ještě zhoršit. Foto: Polestar
Zdroj: Polestar
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 10 hodinamiGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včeraNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
29.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie včera 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho 29.4.2025
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey 29.4.2025
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
Nejčtenější články
Číňané ukazují Evropě dlouhý nos i na poli spalovacích motorů, jejich poslední novinka dostala nově vyvinutý boxer
31.3.2025Hybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Chtěl nové BMW řady 7 a neměl na něj, tak si ho nechal udělat z toho 15 let starého
31.3.2025Korejci ukázali nový palubní systém svých aut. Vypadá jako kopie přes 10 let starého systému Tesly
31.3.2025Čínské Ferrari za cenu Škody se ukázalo na nových fotkách. To bude teprve hit, nabídne 26 typů litých kol
31.3.2025
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha