Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Kamaz chystá drsný terénní autobus, kterým by konkuroval Čechům, připomínat má jeho speciály z Dakaru
24.1.2022 | Petr Prokopec
Jde o auto, které by k ruským tradicím sedlo jako málokteré jiné, přesto se jím dosud proslavila hlavně česká firma s vazbami na Slovensko a Ukrajinu. Teď chce na tomto poli říci své Kamaz a navázat jím i na své dakarské úspěchy.
O česko-slovensko-ukrajinské značce Torsus a jejích terénních autobusech Praetorian a Terrastorm jsme se zmiňovali již několikrát. V obou případech jde o stroje, které si poradí i s těmi nejnáročnějšími podmínkami. Stojí za tím nejen pohon všech kol, ale i další úpravy zejména podvozku, kterými základy od společností MAN a Volkswagen musely projít. Výsledek ale za tak náročnou cestu evidentně stál, neboť obou vozů si pravidelně všímají i v zahraničí. A dá se předpokládat, že s tím jsou spojené i slušné prodeje.
Konkrétní data společnost k dispozici nedala, nicméně dle jejího šéfa Vachtanga Džukašviliho připadá na jeden Praetorian hned sedm kusů modelu Terrastorm. Důvodem přitom není jen jeho nižší cena, ale zejména fakt, že řídit jej může kdokoli. U většího autobusu je nicméně již třeba speciální řidičské oprávnění. Džukašvili dodává, že zájemci se generují hned z 12 různých oborů, mezi něž patří důlní společnosti, ozbrojené složky, záchranáři i firmy zaměřené na extrémní sporty či turistiku.
Potenciál v této oblasti tedy opravdu není malý. Není tak vlastně překvapivé, že se tímto směrem začínají zaměřovat i další automobilky. Jednou z nich je ruský Kamaz, který na terénním autobusu dokonce již i pracuje. Dle dosavadních informací by přitom základem měl být nákladní vůz Kamaz-43502, respektive jeho šasí, na něž bude posazena autobusová kabina. Na její výrobu Rusové hodlají použít rám z ocelových trubek, které následně doplní kompozitní panely.
Novinka by měla dostat do vínku design připomínající model K5, který se účastnil i letošního Dakaru. Oproti nákladním vozům se ale bude lišit hlavně podvozkem, neboť listová péra kvůli zvýšení komfortu nahradí nezávislé odpružení. Pohon všech kol z výchozího Kamazu-43502 pak zůstane zachován, stejně jako mezinápravová uzávěra a redukce. Jak to nicméně bude s pohonnými jednotkami, zůstává prozatím ve hvězdách.
Výchozí náklaďák je k dispozici se dvěma dieselovými motory. Tím prvním je osmiválec vlastní konstrukce, který produkuje 260 koní, druhým pak šestiválec společnosti Cummins, jenž i přes nižší objem (6,7 litru vs 11,8 litru) posílá na všechna čtyři kola o 15 koní více. V obou případech motor doprovází devítistupňová převodovka ZF, která tak zjevně bude jedinou volbou i pro chystaný autobus.
Rusové přitom již mají mít i zajištěný dostatečný odbyt, a to díky zájmu společnosti Gazprom. Jak se tedy zdá, Kamaz zkouší lézt značce Torsus do zelí. To ale nakonec nemusí být až tak špatná zpráva, neboť bychom se zakrátko mohli dočkat opravdu zajímavého srovnávacího testu.

Kamaz se rozhodl přepracovat jeden ze svých náklaďáků na terénní autobus, takhle nějak by měl vypadat. Ilustrace: Kamaz



Stroj má připomínat slavné dakarské speciály značky, což je u autobusu poněkud neobvyklé. Ilustrační foto: Kamaz
Zdroj: Kamaz
Bleskovky
To pravé nadělení? Tři moderní auta s motory V12 si to rozdala ve sprintu, jejich symfonie nejlíp zní bez turba
před 6 hodinami
Řidič Ferrari ještě s motorem V12 bez turba se v běžném provozu rozjel na 326 km/h, je to let za zvuku jako ze starých F1
26.12.2025
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
24.12.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Renault chtěl rozptýlit obavy z elektromobilů rekordním dojezdem své novinky, ukázal tím ale jen jejich marnost
před 30 minutami
Honda jako by chtěla podělat úplně všechno, proti vlastním zákazníkům jde i svými omezovači rychlosti
před 2 hodinami
Ani nejrychlejší Porsche všech dob nedokáže odolat brutální ztrátě hodnoty, pokud je elektrické
před 3 hodinami
Tesla oficiálně odpískala hru na „udržitelnost”, je to významný signál pro celé odvětví
před 5 hodinami
To pravé nadělení? Tři moderní auta s motory V12 si to rozdala ve sprintu, jejich symfonie nejlíp zní bez turba
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
