Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové dostali do vzduchu největší a nejrychlejší bombardér světa v novém, připomíná časy studené války
13.1.2022 | Petr Prokopec
Extrémně rychlé monstrum už není jen dozvukem minulosti, ale i ryzí současností a pro Rusy zjevně i budoucnosti jejich leteckých sil. První nově vyrobený kus se včera poprvé úspěšně vznesl do vzduchu a působí pořád stejně hrozivě.
V letošním roce oslaví sté výročí své existence ruská letecká společnost Tupolev, dnes součást United Aircraft Corporation, která pro změnu padá pod gigantický koncern Rostec. Na dort a šampaňské by mělo dojít až v říjnu, s prvními dárky se však firma vytasila již nyní. Včera se poprvé podařilo dostat do vzduchu první nově vyrobený Tu-160M, který je největším a nejtěžším bojovým letounem na světě. Zároveň jde o vůbec nejrychlejší bombardér, který je ve službě, a také o největší a nejtěžší letadlo s měnitelnou geometrií křídel, jaké kdy zamířilo na oblohu.
Tupolev Tu-160 původně vstoupil do služby v roce 1987 a byl vůbec posledním sovětským strategickým bombardérem. Do jeho dvou pumovnic se vešlo 40 tun nákladu, mohl nést konvenční i jaderné zbraně. Byl odpovědí na na americký Lancer B-1 a stejně jako on dostal variabilní geometrii křídel. Je však větší a ve srovnání s verzí B-1B i výrazně rychlejší ve velkých výškách. Dosahuje zde rychlosti až Mach 2,05. Původní verze B-1 sice létala Mach 2,2, po úpravě však její maximum kleslo na Mach 1,25.
Rusové již na počátku milénia odstartovali modernizaci stroje, která se nejprve zaměřila na schopnost nést nové zbraňové systémy. Po roce 2008 přišla na řadu komunikační a navigační technika, zatímco o osm let později se letoun dočkal nových motorů. V té chvíli již nesl označení Tu-160M, jakkoliv šlo stále o původní stroje z konce osmdesátek. Výroba byla totiž v roce 2015 z ekonomických důvodů zastavena. O dva roky pak byl odhalen zcela nově postavený exemplář, ten však využíval původní drak.
Rusové nicméně již měli v plánu obnovení produkce, která by vycházela nejen z veškerých provedených modernizací, ale zároveň by dostala upravený drak. První prototyp se do vzduchu vznesl v lednu 2018, a to mimo jiné i před zraky Vladimíra Putina. Ten byl novinkou evidentně nadšen, neboť ihned podepsal objednávku na 50 kusů. S jejich dodávkami se mělo začít v roce 2019, Tupolev se nicméně nejen kvůli financím dostal do skluzu.
Právě proto byl včerejší den tolik významný, první let zvládl vůbec první sériový exemplář Tu-160M. Ve vzduchu zůstal třicet minut, než se vrátil do továrny v Kazani. I samotný podnik byl přitom modernizován a letectvu má dodat první dva kousky ještě letos. Ministr průmyslu a obchodu Denis Manturov pak dodal, že vylepšený model má zvládnout i zcela nové typy bomb. S ohledem na stávající situaci tak jen můžeme doufat, že s nimi Rusové nezamíří na Ukrajinu.





Tupolev Tu-160M stejně jako originál disponuje variabilní geometrií křídel. Ta jsou při startu roztažena kvůli vyššímu vztlaku, ve vzduchu však dochází na jejich přitažení k trupu kvůli co nejnižšímu odporu a navýšení rychlosti. Ta odpovídá dvojnásobku rychlosti zvuku. Foto: United Aircraft Corporation
Zdroj: United Aircraft Corporation
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
dnesNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nejspolehlivější moderní VW a jeden z největších současných držáků vůbec můžete podle detailních dat TÜV kupovat ojetý skoro naslepo
před 7 hodinamiDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
před 9 hodinamiToyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
před 10 hodinamiToto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
dnesSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva