Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové postavili extrémní pancéřovaný off-road. Jeho jméno Čechy asi nenadchne
21.7.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Chcete-li auto, které projede vším a nerozhodí ho ani nějaká ta výbušnina, lépe než v Rusku asi nekoupíte. Tohle je nejnovější tamní stroj, který ubytuje až šest lidí. Říká si zajímavě: RIDA Buran.
Víte, co vše se skrývá za slůvkem „buran“? Pokud ze hry vyjmeme některé české politiky, pak dle slovníků jde o hanlivé označení, jež vychází ze staročeštiny. Jako buran byl nejprve označován člověk z venkova, později pak takový, jen neznal nebo nedodržoval společenská pravidla. Aktuálně je pak jako buran titulován kdokoliv, kdo se chová neomaleně a jako hrubián.
Pokud se ovšem na výše zmíněnou otázku zeptáte v Rusku, dostane se vám zcela jiných odpovědí. V prvé řadě byl takto nazýván experimentální typ raketoplánu, který Sověti představili v roce 1986. Jeho první let byl naplánován na říjen 1988, pár sekund ke startu ale došlo ke zrušení mise. Ta se nakonec uskutečnila až o pár týdnů později, přičemž zároveň byla i letem posledním. Pozoruhodné budiž, že o pilotáž se už tehdy nestarala posádka, ale automatika.
Název „Buran“ ovšem neodkazoval na chybějícího pilota, ale na výraz, který Turci užívají pro náhlý příval studeného větru, jenž dokáže v zimě zvedat sníh ze země. V létě pro změnu dochází k podobnému jevu, kdy ovšem vzduchem poletuje prach - takový vítr je titulován jako Karaburan. Za zmínku pak stojí, že vůbec první mezikontinentální raketa na světě z 50. let minulého století byla pojmenována Burja, což v překladu znamená bouře.
Je otázkou, zda právě touto leteckou historií se inspirovala společnost RIDA z Nižného Novgorodu, která se již mnoho let specializuje na pancéřování luxusních vozů hlavně německého původu. Nyní firma vyrukovala s vlastním speciálem, který postavila na šasí armádního speciálu GAZ-3308. A pojmenovala ho právě Buran. S ohledem na definici osobního pancéřáku vyšší třídy tu ale spojitost s křupanstvím nehledáme.
Buran je koncipován jako šestimístný a šestidveřový pickup s extrémními terénními schopnostmi. Veškeré vrchní partie jsou plně konfigurovatelné a hlavně odjímatelné, v podstatě si tedy kupujete hned několik aut pro různé příležitosti. I proto je ostatně možné zadní část kabiny a malou ložnou plochu nahradit i dodatečnou obří korbou. Stejně tak ale můžete mít i holé pojízdné šasí.
Pokud se rozhodnete pro variaci zobrazenou na fotkách, můžete v případě motorového prostoru počítat s ochranou na úrovni VR6. Jinými slovy vám tedy problém nebudou dělat ani útočné pušky M-16 či M-60. Tatéž certifikace platí také pro střechu či podvozek, zatímco u oken, čelního rámu a všech dveří je možné počítat s úrovní VR7. Tyto díly tedy odolají i explozím.
Podstatné přitom je, že vrchní moduly jsou ukotveny na šasí nezávisle. Pokud by tedy došlo k najetí na minu, budou v podstatě odtrženy, s ohledem na vyšší odolnost než u podvozku ovšem nedojde k jejich roztržení. I nadále tedy budete chráněni. Kromě toho můžete útok zvrátit i protiútokem, každé okno je doplněno střílnou, zatímco na střeše najdeme šest poklopů nahrazujících štíty.
Po stránce mechanické lze vpředu počítat s 4,4litrovým turbodieselem YaMZ-534, který produkuje 147 koní a 670 Nm točivého momentu. To na první pohled nevypadá jako závratná čísla, zvláště v kombinaci s vyšší hmotností, která sice nebyla upřesněna, nízká ale kvůli pancéřování jistě nebude. Přesto však Buran zvládá až 95 km/h, průměrně si pak řekne o relativně nízkých 15 l/100 km. Co je ale nejpodstatnější, zastavit jej nemá ani velmi těžký terén, jak naznačují také prezentační snímky.
Lze pak již jen dodat, že řidič má k dispozici pětistupňový manuál a dvě palivové nádrže na 105 litrů. Buran tedy dokáže urazit až 1 400 kilometrů bez tankování. Tím nám informační pramen ale bohužel vysychá, přičemž cenu firma sděluje pouze vážným zájemcům. Ti si navíc mohou vůz individuálně konfigurovat, proto výsledná suma bude pokaždé jiná. Stejně jako čekací lhůta.





























Ruský Buran není jako ti čeští, na rozdíl od nich vás hodlá chránit
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
včeraČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Číňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
před 7 hodinamiVýkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
před 9 hodinamiČíňané ukazují, že pořád dělají obchod, ne jen politiku. Dřív jen elektrická značka nabídne Evropanům spalovací auta, protože je chtějí
před 10 hodinamiVW říká, že jeho spolupráce s Fordem je „velmi, velmi, velmi úspěšná”. Myslí těch 20 prodaných Capri v Česku za první kvartál?
dnesNová verze nejlevnějšího MG srazila jeho cenu v zahraničí o desítky tisíc níž. Pokud dorazí k nám, bude to jedno z nejlevnějších aut na trhu
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva