Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové postavili extrémní pancéřovaný off-road. Jeho jméno Čechy asi nenadchne
21.7.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Chcete-li auto, které projede vším a nerozhodí ho ani nějaká ta výbušnina, lépe než v Rusku asi nekoupíte. Tohle je nejnovější tamní stroj, který ubytuje až šest lidí. Říká si zajímavě: RIDA Buran.
Víte, co vše se skrývá za slůvkem „buran“? Pokud ze hry vyjmeme některé české politiky, pak dle slovníků jde o hanlivé označení, jež vychází ze staročeštiny. Jako buran byl nejprve označován člověk z venkova, později pak takový, jen neznal nebo nedodržoval společenská pravidla. Aktuálně je pak jako buran titulován kdokoliv, kdo se chová neomaleně a jako hrubián.
Pokud se ovšem na výše zmíněnou otázku zeptáte v Rusku, dostane se vám zcela jiných odpovědí. V prvé řadě byl takto nazýván experimentální typ raketoplánu, který Sověti představili v roce 1986. Jeho první let byl naplánován na říjen 1988, pár sekund ke startu ale došlo ke zrušení mise. Ta se nakonec uskutečnila až o pár týdnů později, přičemž zároveň byla i letem posledním. Pozoruhodné budiž, že o pilotáž se už tehdy nestarala posádka, ale automatika.
Název „Buran“ ovšem neodkazoval na chybějícího pilota, ale na výraz, který Turci užívají pro náhlý příval studeného větru, jenž dokáže v zimě zvedat sníh ze země. V létě pro změnu dochází k podobnému jevu, kdy ovšem vzduchem poletuje prach - takový vítr je titulován jako Karaburan. Za zmínku pak stojí, že vůbec první mezikontinentální raketa na světě z 50. let minulého století byla pojmenována Burja, což v překladu znamená bouře.
Je otázkou, zda právě touto leteckou historií se inspirovala společnost RIDA z Nižného Novgorodu, která se již mnoho let specializuje na pancéřování luxusních vozů hlavně německého původu. Nyní firma vyrukovala s vlastním speciálem, který postavila na šasí armádního speciálu GAZ-3308. A pojmenovala ho právě Buran. S ohledem na definici osobního pancéřáku vyšší třídy tu ale spojitost s křupanstvím nehledáme.
Buran je koncipován jako šestimístný a šestidveřový pickup s extrémními terénními schopnostmi. Veškeré vrchní partie jsou plně konfigurovatelné a hlavně odjímatelné, v podstatě si tedy kupujete hned několik aut pro různé příležitosti. I proto je ostatně možné zadní část kabiny a malou ložnou plochu nahradit i dodatečnou obří korbou. Stejně tak ale můžete mít i holé pojízdné šasí.
Pokud se rozhodnete pro variaci zobrazenou na fotkách, můžete v případě motorového prostoru počítat s ochranou na úrovni VR6. Jinými slovy vám tedy problém nebudou dělat ani útočné pušky M-16 či M-60. Tatéž certifikace platí také pro střechu či podvozek, zatímco u oken, čelního rámu a všech dveří je možné počítat s úrovní VR7. Tyto díly tedy odolají i explozím.
Podstatné přitom je, že vrchní moduly jsou ukotveny na šasí nezávisle. Pokud by tedy došlo k najetí na minu, budou v podstatě odtrženy, s ohledem na vyšší odolnost než u podvozku ovšem nedojde k jejich roztržení. I nadále tedy budete chráněni. Kromě toho můžete útok zvrátit i protiútokem, každé okno je doplněno střílnou, zatímco na střeše najdeme šest poklopů nahrazujících štíty.
Po stránce mechanické lze vpředu počítat s 4,4litrovým turbodieselem YaMZ-534, který produkuje 147 koní a 670 Nm točivého momentu. To na první pohled nevypadá jako závratná čísla, zvláště v kombinaci s vyšší hmotností, která sice nebyla upřesněna, nízká ale kvůli pancéřování jistě nebude. Přesto však Buran zvládá až 95 km/h, průměrně si pak řekne o relativně nízkých 15 l/100 km. Co je ale nejpodstatnější, zastavit jej nemá ani velmi těžký terén, jak naznačují také prezentační snímky.
Lze pak již jen dodat, že řidič má k dispozici pětistupňový manuál a dvě palivové nádrže na 105 litrů. Buran tedy dokáže urazit až 1 400 kilometrů bez tankování. Tím nám informační pramen ale bohužel vysychá, přičemž cenu firma sděluje pouze vážným zájemcům. Ti si navíc mohou vůz individuálně konfigurovat, proto výsledná suma bude pokaždé jiná. Stejně jako čekací lhůta.





























Ruský Buran není jako ti čeští, na rozdíl od nich vás hodlá chránit
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
dnes
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nejnovější články
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
před 6 hodinami
Sbírka zesnulého milovníka italských aut fascinuje svou pestrostí, takto lakovaná Ferrari si nenechal dělat nikdo jiný na světě
před 7 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací totálně zhroutily, i když zlevnily až pod úroveň dotovaných cen
před 9 hodinami
Hledáte nejpohodlnější autosedačku pro vaše děti? Už jste ji našli, jmenuje se Thule Palm
před 9 hodinami
Honda chce vrátit do nabídky další ze svých ikon. Pro dobro nás všech doufáme, že to neudělá
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
